Режим спільного транзиту (NCTS)
Production Server - https://commontransit.customs.gov.ua/trader/
Test Server - http://195.189.241.137:8080/trader/
Нова комп'ютеризована система транзиту (NCTS) та Україна
Конвенція про процедуру спільного транзиту є основою для переміщення товарів між 35 країнами: державами-членами ЄС, країнами Європейської асоціації вільної торгівлі (ЄАВТ/EFTA), Туреччиною, Північною Македонією та Сербією. Технологія, яка лежить в основі Конвенції, - Нова комп'ютеризована система транзиту (NCTS). Вона доступна лише для членів Конвенції.
Чому Україна приєднується до Конвенції і запроваджує NCTS
Україна реформує митну систему відповідно до норм ЄС. Митний транзит є одним із наріжних каменів економічної інтеграції між ЄС та Україною. Тому серед ключових зобов’язань України за Економічною частиною Угоди про асоціацію з ЄС є приєднання до Конвенції про процедуру спільного транзиту.
Щоб приєднатися до Конвенції, Україна має запровадити NCTS. Станом на січень 2021 Україна використовує Національну систему контролю транзиту. Застосування NCTS розпочалося 16 листопада 2020 і відбуватиметься у три етапи: Пілотний проект, Національне застосування та Міжнародне застосування. Після під’єднання до міжнародної Нової комп’ютеризованої транзитної системи (NCTS) Україна зможе отримати запрошення приєднатися до Конвенції. Україна має перспективу отримати таке запрошення наприкінці 2021 – на початку 2022. Приєднання ратифікується Верховною Радою України.
Чому це важливо
NCTS з'єднує митні служби в країнах-учасницях Конвенції, дозволяючи обмінюватися митними даними. Після приєднання до Конвенції, митниці ЄС і України матимуть в системі один транзитний документ. Це дозволяє митним органам контролювати товари на кожному етапі перевезення, що означає відстеження вантажів у різних юрисдикціях. Це, прогнозовано, покращить боротьбу з шахрайством із супровідними документами та збільшить митні надходження до бюджету.
Митні надходження зараз складають близько 35% надходжень Державного бюджету України, тому важливо, щоб митні платежі сплачувалися чесно.
Особливості правил спільного транзиту
Після під’єднання України до міжнародної Нової комп’ютеризованої транзитної системи (NCTS), процедури транзиту будуть приведені у відповідність до норм, які діють в ЄС.
Зокрема, буде єдиний транзитний документ: від митниці відправлення до митниці призначення. Використання однієї транзитної декларації для доставки вантажів з однієї країни в іншу, згідно із процедурою спільного транзиту, зменшує вартість митних процедур та час, необхідний для їх проходження, – отже, зменшує черги на кордоні, що означає швидший потік товарів.
Особливістю режиму спільного транзиту є обов’язкове гарантування та пломбування усіх переміщень. Наразі в Україні при транзиті фінансові гарантії є обов’язковими лише для близько 30% товарів. З часом фінансові гарантії стануть обов’язковими для всіх видів товарів. Пломби накладатимуться на увесь транспорт; вони матимуть захисну функцію і будуть визнаватися в ЄС. Це підвищить безпеку перевезень.
Конвенція про процедуру спільного транзиту передбачає для трейдерів застосування ряду спеціальних транзитних спрощень, як-от: застосування загальної фінансової гарантії, загальної фінансової гарантії із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 50% або 70%, звільнення від гарантії; можливість відправлення або отримання товарів без їх пред’явлення митниці ("авторизований вантажовідправник", "авторизований вантажоодержувач"), самостійного накладання пломб на вантажі. Трейдери мають можливість отримати дозволи на застосування декількох спрощень одночасно.
Статус Авторизованого економічного оператора (АЕО) дозволить трейдерам користуватися цими спеціальними транзитними спрощеннями без проходження додаткової перевірки митницею.
Поступовий перехід
Національна система контролю транзиту, чинна в Україні, використовує для контролю доставки митні декларації ЕЕ. Перехід на митну декларацію T1UA, передбачену процедурою спільного транзиту, відбуватиметься поступово.
Під час Пілотного проекту (тривав до 16 березня 2021 року) бізнес заповнював обидві декларації (ЕЕ та T1UA). Після початку Національного застосування нової системи в повному обсязі, певний період, обидві системи існуватимуть одночасно; бізнес самостійно обиратиме, яку митну декларацію він хоче подати при транзиті товарів. Однак за деякий час, оскільки нова система надаватиме більше переваг, передбачається, що бізнес повністю мігрує до нової системи, після чого «стара» система припинить існування.
Допомога ЄС
ЄС допомагає Україні виконати всі дії, щоб приєднатися до Конвенції – зокрема, через програми EU4PFM, RST. Литва безоплатно надала Україні своє програмне забезпечення NCTS. За фінансової підтримки ЄС воно було локалізоване та пристосоване до застосування в Україні. За експертної підтримки ЄС розробляється законодавча база, здійснюються контакти з європейськими профільними структурами (зокрема, DG ТAXUD).
Нова комп'ютеризована система транзиту (NCTS) та Україна
Конвенція про процедуру спільного транзиту є основою для переміщення товарів між 35 країнами: державами-членами ЄС, країнами Європейської асоціації вільної торгівлі (ЄАВТ/EFTA), Туреччиною, Північною Македонією та Сербією. Технологія, яка лежить в основі Конвенції, - Нова комп'ютеризована система транзиту (NCTS). Вона доступна лише для членів Конвенції.
Чому Україна приєднується до Конвенції і запроваджує NCTS
Україна реформує митну систему відповідно до норм ЄС. Митний транзит є одним із наріжних каменів економічної інтеграції між ЄС та Україною. Тому серед ключових зобов’язань України за Економічною частиною Угоди про асоціацію з ЄС є приєднання до Конвенції про процедуру спільного транзиту.
Щоб приєднатися до Конвенції, Україна має запровадити NCTS. Станом на січень 2021 Україна використовує Національну систему контролю транзиту. Застосування NCTS розпочалося 16 листопада 2020 і відбуватиметься у три етапи: Пілотний проект, Національне застосування та Міжнародне застосування. Після під’єднання до міжнародної Нової комп’ютеризованої транзитної системи (NCTS) Україна зможе отримати запрошення приєднатися до Конвенції. Україна має перспективу отримати таке запрошення наприкінці 2021 – на початку 2022. Приєднання ратифікується Верховною Радою України.
Чому це важливо
NCTS з'єднує митні служби в країнах-учасницях Конвенції, дозволяючи обмінюватися митними даними. Після приєднання до Конвенції, митниці ЄС і України матимуть в системі один транзитний документ. Це дозволяє митним органам контролювати товари на кожному етапі перевезення, що означає відстеження вантажів у різних юрисдикціях. Це, прогнозовано, покращить боротьбу з шахрайством із супровідними документами та збільшить митні надходження до бюджету.
Митні надходження зараз складають близько 35% надходжень Державного бюджету України, тому важливо, щоб митні платежі сплачувалися чесно.
Особливості правил спільного транзиту
Після під’єднання України до міжнародної Нової комп’ютеризованої транзитної системи (NCTS), процедури транзиту будуть приведені у відповідність до норм, які діють в ЄС.
Зокрема, буде єдиний транзитний документ: від митниці відправлення до митниці призначення. Використання однієї транзитної декларації для доставки вантажів з однієї країни в іншу, згідно із процедурою спільного транзиту, зменшує вартість митних процедур та час, необхідний для їх проходження, – отже, зменшує черги на кордоні, що означає швидший потік товарів.
Особливістю режиму спільного транзиту є обов’язкове гарантування та пломбування усіх переміщень. Наразі в Україні при транзиті фінансові гарантії є обов’язковими лише для близько 30% товарів. З часом фінансові гарантії стануть обов’язковими для всіх видів товарів. Пломби накладатимуться на увесь транспорт; вони матимуть захисну функцію і будуть визнаватися в ЄС. Це підвищить безпеку перевезень.
Конвенція про процедуру спільного транзиту передбачає для трейдерів застосування ряду спеціальних транзитних спрощень, як-от: застосування загальної фінансової гарантії, загальної фінансової гарантії із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 50% або 70%, звільнення від гарантії; можливість відправлення або отримання товарів без їх пред’явлення митниці ("авторизований вантажовідправник", "авторизований вантажоодержувач"), самостійного накладання пломб на вантажі. Трейдери мають можливість отримати дозволи на застосування декількох спрощень одночасно.
Статус Авторизованого економічного оператора (АЕО) дозволить трейдерам користуватися цими спеціальними транзитними спрощеннями без проходження додаткової перевірки митницею.
Поступовий перехід
Національна система контролю транзиту, чинна в Україні станом на січень 2021, використовує для контролю доставки митні декларації ЕЕ. Перехід на митну декларацію T1UA, передбачену процедурою спільного транзиту, відбуватиметься поступово.
Під час Пілотного проекту (триватиме орієнтовно до квітня 2021) бізнес заповнюватиме обидві декларації (ЕЕ та T1UA); участь у пілотному проекті є добровільною. Після Національного застосування нової системи в повному обсязі, певний період, обидві системи існуватимуть одночасно; бізнес самостійно обиратиме, яку митну декларацію він хоче подати при транзиті товарів. Однак за деякий час, оскільки нова система надаватиме більше переваг, передбачається, що бізнес повністю мігрує до нової системи, після чого «стара» система припинить існування.
Допомога ЄС
ЄС допомагає Україні виконати всі дії, щоб приєднатися до Конвенції – зокрема, через програми EU4PFM, RST. Литва безоплатно надала Україні своє програмне забезпечення NCTS. За фінансової підтримки ЄС воно було локалізоване та пристосоване до застосування в Україні. За експертної підтримки ЄС розробляється законодавча база, здійснюються контакти з європейськими профільними структурами (зокрема, DG ТAXUD).
Production Server - https://commontransit.customs.gov.ua/trader/
Test Server - http://195.189.241.137:8080/trader/
Наказ Міністерства фінансів від 22 грудня 2020 року №795 "
Про затвердження Порядку заповнення митних декларацій окремих типів"
Наказ Міністерства фінансів України 12 лютого 2021 року № 86 "Про затвердження Порядку виконання митних формальностей при застосуванні режиму спільного транзиту з використанням електронної транзитної системи та Порядку допущення транспортних засобів та контейнерів до перевезення товарів під митними пломбами в режимі спільного транзиту"
Наказ Державної митної служби України від 19.11.2021 № 926 «Про затвердження Порядку роботи служби підтримки з питань спільного транзиту Держмитслужби»
Наказ Міністерства фінансів України 09 лютого 2021 року №69 "Про затвердження Порядку інформаційного обміну щодо реєстрації фінансового гаранта, її призупинення, поновлення, анулювання, іншої інформації, необхідної для здійснення нагляду та контролю за виконанням фінансовим гарантом умов надання статусу фінансового гаранта"
Наказ Міністерства фінансів від 06 квітня 2021 року № 200 "Про деякі питання забезпечення сплати митного боргу в режимі спільного транзиту"
Наказ Міністерства фінансів від 29 жовтня 2021 року № 568 "Про затвердження Вимог до характеристик пломб спеціального типу, ведення їх обліку та зберігання"
Production Server - https://commontransit.customs.gov.ua/trader/
Test Server - http://195.189.241.137:8080/trader/
З питань, що стосуються режиму спільного транзиту та NCTS Ви можете звернутись до Служби підтримки на електронну поштову скриньку HelpDesk_NCTS@customs.gov.ua або за номерами телефонів:
(044) 481 18 07
(044) 481 19 14
(044) 481 19 16
Ви також можете звернутись до Служби підтримки за допомогою Модуля технічної підтримки користувачів
NB! Звертаємо Вашу увагу, що відповідно до пункту 3 розділу II Порядку роботи служби підтримки з питань спільного транзиту Держмитслужби, затвердженого наказом Держмитслужби від 19.11.2021 № 926 (далі – Порядок) https://customs.gov.ua/documents/pro-zatverdzhennia-poriadku-roboti-sluzhbi-pidtrimki-z-pitan-spilnogo-tranzitu-derzhmitsluzhbi-246, запит користувача обов’язково повинен містити наступну контактну інформацію:
1) назву юридичної особи, код ЄДРПОУ (для юридичних осіб та відокремлених підрозділів юридичних осіб – резидентів та нерезидентів) або реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб-підприємців), ПІБ контактної особи, адресу електронної поштової скриньки та/або номер телефону;
2) код та/або назву підрозділу митного органу, посаду, ПІБ посадової особи, адресу електронної поштової скриньки та/або номер телефону (у разі якщо користувачем є посадова особа митного органу).
У запиті обов’язково має викладатись суть питання.
Відповідно до пункту 7 розділу ІІІ Порядку запити, які не містять вищезазначену інформацію, не реєструються.
Також, зверніть увагу, що звернення до Служби підтримки не підлягає розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян. Для розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян така інформація має направлятися офіційними каналами зв’язку і порядку, визначеному законодавством.
Production Server - https://commontransit.customs.gov.ua/trader/
Test Server - http://195.189.241.137:8080/trader/
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 32 Закону України від 12 вересня 2019 року № 78-ІХ «Про режим спільного транзиту та запровадження національної електронної транзитної системи» (далі – Закон України № 78) підприємство має право отримати дозвіл на застосування спеціального транзитного спрощення «загальна фінансова гарантія», якщо підприємство відповідає, зокрема, критерію забезпечення практичних стандартів компетенцій чи професійної кваліфікації відповідальної посадової особи підприємства (без здійснення митного оформлення не менше 50 митних декларацій для поміщення товарів у режим спільного транзиту протягом попередніх 12 місяців). Умови дотримання зазначеного критерію визначені в пункті 4 статті 33 Закону України № 78.
Разом з тим, для отримання дозволів на застосування спеціальних транзитних спрощень «авторизований вантажоодержувач», «авторизований вантажовідправник» та «самостійне накладання пломб спеціального типу» даний критерій є обов’язковим для виконання (пункт 5 частини другої статті 32 Закону України № 78.
З метою підтвердження професійної кваліфікації посадової особи підприємства, відповідального за митні питання необхідно здійснити такі дії:
1. звернутися до митного органу за місцезнаходженням підприємства з заявою (у довільній формі) про потребу підтвердження кваліфікації працівника підприємства, відповідального за митні питання;
2. ознайомитись із переліком тестових питань на знання законодавства з питань митної справи, затверджених наказом Держмитслужби від 26.11.2020 № 539 (зі змінами). Під час підготовки до проходження тестування посадова особа підприємства ознайомлюється із відповідним навчальним курсом.
Зазначені посилання також розміщені у вкладці «Тестування працівників підприємств» розділу «Режим спільного транзиту (NCTS)» на офіційному веб-порталі Держмитслужби;
3. пройти тестування на знання законодавства з питань митної справи в митному органі за місцезнаходженням підприємства у день та час, визначений створеною у митному органі комісією.
4. отримати звіт про результати тестування на знання законодавства.
З детальнішою інформацією можна ознайомитись в Порядку
підтвердження кваліфікації працівника підприємства, відповідального за митні
питання, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2020
року № 665.
З питань, що стосуються режиму спільного транзиту та NCTS Ви можете звернутись до Служби підтримки на електронну поштову скриньку HelpDesk_NCTS@customs.gov.ua або за номерами телефонів:
(044) 481 19 07
(044) 481 19 14
(044) 481 19 16
NB! Звертаємо Вашу увагу, що звернення до Служби підтримки не підлягає розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян. Для розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян така інформація має направлятися офіційними каналами зв’язку і порядку, визначеному законодавством.
З питань, що стосуються режиму спільного транзиту та NCTS Ви можете звернутись до Служби підтримки на електронну поштову скриньку HelpDesk_NCTS@customs.gov.ua або за номерами телефонів:
(044) 481 19 07
(044) 481 19 14
(044) 481 19 16
NB! Звертаємо Вашу увагу, що звернення до Служби підтримки не підлягає розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян. Для розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян така інформація має направлятися офіційними каналами зв’язку і порядку, визначеному законодавством.
З питань, що стосуються режиму спільного транзиту та NCTS Ви можете звернутись до Служби підтримки на електронну поштову скриньку HelpDesk_NCTS@customs.gov.ua або за номерами телефонів:
На період проведення Пілотного проекту, із запитаннями щодо режиму спільного транзиту та NCTS можна звернутися до Служби підтримки електронною поштою: HelpDesk_NCTS@customs.gov.ua. Відповіді на надіслані запитання можуть бути використані для публікації в розділі «Запитання-відповіді».
NB! Звертаємо Вашу увагу, що на період проведення Пілотного проекту інформація, надіслана на електронну поштову скриньку HelpDesk_NCTS@customs.gov.ua, не підлягає розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян. Для розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян така інформація має направлятися офіційними каналами зв’язку і порядку, визначеному законодавством.