Митне оформлення в умовах воєнного стану
Роз'яснення щодо ввезення гуманітарної допомоги на територію України в умовах воєнного стану
Зразки документів
-
Форма декларації за посиланням
Сервіси
-
Митна Е-декларація -https://customs.help.gov.ua/ukr/import-notification/
-
Єдине вікно для міжнародної торгівлі - https://cabinet.customs.gov.ua
- Порядок ввезення гуманітарної допомоги
- Особливості ввезення товарів гуманітарної допомоги, які належать до товарів військового призначення та подвійного використання
З 01 грудня 2023 року змінюється порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану
Згідно з положеннями Закону України "Про гуманітарну допомогу" отримувачем гуманітарної допомоги можуть виступати виключно такі юридичні особи:
-
- підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, а також підприємства, установи та організації, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважені ними державні установи та органи місцевого самоврядування;
-
- благодійні організації, створені у порядку, визначеному Законом України "Про благодійну діяльність та благодійні організації";
-
- громадські організації осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариство Червоного Хреста України та його обласні організації, творчі спілки, а також громадські організації, створені для здійснення передбаченої їх статутними документами екологічної, оздоровчої, аматорської, спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності;
-
- релігійні організації, зареєстровані у порядку, передбаченому Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації";
-
- реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, які мають відповідну ліцензію на здійснення реабілітаційних послуг, незалежно від відомчого підпорядкування, типу і форм власності.
Особа з переліку вище набуває статусу отримувача з моменту автоматичної реєстрації в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги, яка здійснюється шляхом присвоєння отримувачу номера отримувача гуманітарної допомоги в порядку, визначеному Положенням про автоматизовану систему, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 927
Зареєструватися отримувачем гуманітарної допомоги в Єдиному реєстрі можна за посиланням
Зареєстрованому отримувачу гуманітарної допомоги для пропуску через митний кордон України та митного оформлення товарів гуманітарної допомоги слід вчинити такі дії:
1) отримати унікальний код гуманітарної допомоги, що засвідчує факт визнання товарів гуманітарною допомогою та який присвоюється автоматизованою системою реєстрації гуманітарної допомоги після внесення отримувачем інформації про такі товари до автоматизованої системи (https://human-aid.ioc.gov.ua/) до початку декларування товарів.
2) обрати червоний коридор для проходу (проїзду транспортними засобами особистого користування) через митний кордон України;
3) подати декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою митному органу в один із способів, наведених нижче:
-
- в електронній формі через "Єдине вікно для міжнародної торгівлі" з подальшим друком разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-код, штрих-код, цифровий код тощо) для подання її митним органам у паперовій формі в пункті пропуску або шляхом повідомлення особою унікального електронного ідентифікатора без друку декларації.
-
- в електронній формі через "Автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги" з подальшим друком разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-код, штрих-код, цифровий код тощо) для подання її митним органам у паперовій формі в пункті пропуску або шляхом повідомлення особою унікального електронного ідентифікатора без друку декларації.
Подання декларації без унікального коду гуманітарної допомоги не дозволяється.
У разі невідповідності даних, заявлених у декларації, даним автоматизованої системи посадова особа митниці відмовляє у пропуску вантажу гуманітарної допомоги на територію України, крім випадку, коли задекларована вага окремої позиції вантажу менша, ніж вага, зазначена у записі щодо цієї позиції під унікальним кодом гуманітарної допомоги.
Ввезення гуманітарної допомоги на територію України за декларацією дозволяється протягом 30 календарних днів з дати створення декларації.
Товари, інформацію про які внесено до автоматизованої системи під відповідним унікальним кодом гуманітарної допомоги та які не ввезені на територію України протягом 90 календарних днів з дати присвоєння унікального коду гуманітарної допомоги, автоматично втрачають статус товарів, визнаних гуманітарною допомогою, у порядку, визначеному Положенням про автоматизовану систему.
Внесення змін до декларації дозволяється лише ДО подання її митному органу в пункті пропуску через державний кордон України.
З моменту прийняття митним органом декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення.
За результатом виявлення невідповідності фактично отриманої гуманітарної допомоги категоріям товарів та/або найменуванню товарів, та/або кількості місць, та/або кількості штук, та/або вазі/об’єму, які зазначені в декларації, отримувач зобов’язаний сформувати та подати інвентаризаційний опис фактично отриманої гуманітарної допомоги в електронному кабінеті автоматизованої системи, який підтверджує фактичне отримання гуманітарної допомоги. Інвентаризаційний опис фактично отриманої гуманітарної допомоги у такому разі подається не пізніше ніж подання звіту. Подання інвентаризаційного опису фактично отриманої гуманітарної допомоги вважається інформуванням отримувачами правоохоронних органів про встановлений факт невідповідності фактично отриманої гуманітарної допомоги категоріям товарів та/або найменуванню товарів, та/або кількості місць, та/або кількості штук, та/або вазі, які зазначені в декларації.
Згідно з положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 20.11.2023 № 1216 до 1 квітня 2024 р. дозволяється пропуск товарів без використання автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги, тобто шляхом подання у паперовому вигляді декларації про товари, що визнаються гуманітарною допомогою без зазначення унікального коду гуманітарної допомоги, який надається автоматизованою системою.
Для забезпечення безперешкодного пропуску на митну територію України товарів гуманітарної допомоги відповідно до вимог Постанови № 953, керівникам митниць доручено забезпечити наявність у пунктах пропуску достатньої кількості примірників декларації про товари, що визнаються гуманітарною допомогою, за формою згідно з додатком 1 до Порядку, затвердженого вказаною постановою.
Пропуск через митний кордон та митне оформлення гуманітарної допомоги у вигляді транспортних засобів для осіб, визначених відповідно до частини другої статті 6 Закону України “Про гуманітарну допомогу”, здійснюється без письмового підтвердження від таких осіб. Цільове використання таких транспортних засобів підтверджується звітом про наявність та розподіл гуманітарної допомоги, поданим відповідно до Порядку.
Також митним органам для керівництва в роботі доведені підготовлені Мінсоцполітики Методичні рекомендації щодо організації ввезення транспортних засобів, товарів військового призначення та подвійного використання в умовах воєнного стану.
https://www.msp.gov.ua/news/23277.html
Зокрема, в методичних рекомендаціях наведені роз'яснення щодо підтвердження необхідного для звільнення від оподаткування статусу гуманітарної допомоги при поданні декларації гуманітарної допомоги як в електронному так і паперовому вигляді для автомобілів, що ввозяться благодійними, громадськими організаціями, волонтерами, а на митній території України передаються для використання особам, визначеним частиною другою статті 6 Закону України «Про гуманітарну допомогу» (Збройними Силами України, Національною гвардією України, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями, Службою безпеки України, Міністерством внутрішніх справ України, Державною прикордонною службою України, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України, в тому числі відповідними центральними органами і їх територіальними, регіональними, спеціалізованими підрозділами, військовими частинами тощо).
Звертаємо увагу, що ввезення окремих категорій товарів гуманітарної допомоги здійснюється із врахуванням особливостей, визначених положеннями постанов Кабінету Міністрів України, зокрема:
Постанова КМУ від 22 липня 2022 р. № 824 (товари гуманітарної допомоги для задоволення потреб енергетики) (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/824-2022-%D0%BF#Text)
Постанова КМУ від 27 березня 2022 р. № 379 (товари гуманітарної допомоги, які перевозяться залізничним транспортом) (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/379-2022-%D0%BF#Text)
Постанова КМУ від 9 березня 2022 р. № 238 (товари гуманітарної допомоги, що класифікуються у товарній групі 27(палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки; бітумінозні речовини; воски мінеральні) (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/238-2022-%D0%BF#Text)
Текст постанови КМУ від 28 січня 2004 року № 86 за посиланням
Ввезення товарів гуманітарної допомоги, які належать до товарів військового призначення, здійснюється відповідно до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2003 року № 1807 (далі - Порядок № 1807), крім товарів за переліком згідно з додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2022 року № 1378 «Про перелік товарів, на міжнародні передачі (імпорт) яких не поширюється дія Закону України «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» у період воєнного стану на території України».
Текст постанови КМУ від 20 листопада 2003 року № 1807 за посиланням
Тобто, пропуск через митний кордон України товарів військового призначення та подвійного використання в якості гуманітарної допомоги здійснюється за умови наявності у «єдиному вікні» дозвільних документів Державної служби експортного контролю України (якщо наявність таких дозвільних документів передбачено зазначеними вище Порядками № 86 та 1807) та з поданням до митного органу у перехідний період (з 01.12.2023 по 31.03.2024) декларації в паперовому вигляді без унікального коду гуманітарної допомоги або з використанням автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги.
При цьому гарантійні листи кінцевих користувачів товарів гуманітарної допомоги під час ввезення в Україну товарів військового призначення та подвійного використання з 1 грудня 2023 року до митних органів не подаються.
Імпорт товарів за переліком згідно з додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2022 р. № 1378 “Про перелік товарів, на міжнародні передачі (імпорт) яких не поширюється дія Закону України “Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання” у період воєнного стану на території України” (далі - Перелік) здійснюються на період дії воєнного стану без дозвільних документів Держекспортконтролю. Текст Переліку за посиланням
Згідно зі статтею 11 Закону України “Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання” (далі - Закон) експертиза в галузі державного експортного контролю проводиться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю, для вирішення питання, зокрема, про можливість надання відповідних дозволів, висновків.
Порядок проведення експертизи в галузі експортного контролю визначається Кабінетом Міністрів України.
Положення про порядок проведення експертизи в галузі експортного контролю затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 1997 року № 767.
Текст постанови за посиланням
З метою визначення належності товарів гуманітарної допомоги, що ввозяться в Україну, до товарів, що наведені у списках товарів військового призначення та подвійного використання імпортери (суб`єкти господарювання, волонтери тощо) можуть здійснити недержавну експертизу (попередню ідентифікацію).
Перелік юридичних осіб, які уповноважені Держекспортконтролем на здійснення недержавної експертизи щодо товарів подвійного використання, наведено на веб-сайті Державної служби експортного контролю України за посиланням
Висновок недержавної експертизи має рекомендаційний характер і може братися до уваги органами виконавчої влади поряд з висновками державної експертизи для прийняття відповідних рішень.
Висновок державної експертизи є обов'язковим для розгляду Держекспортконтролем та іншими органами виконавчої влади для прийняття відповідних рішень.
Статтею 12 Закону передбачено, що попередня ідентифікація товарів, а також здійснення необхідних заходів, пов'язаних з отриманням дозвільних документів на здійснення міжнародних передач таких товарів є обов'язком суб’єкта господарювання.
Звільнення від оподаткування до операцій із ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту на час воєнного стану
Державна митна служба України повідомляє, що відповідно до Закону України від 24 березня 2022 року № 2142-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період воєнного стану» (далі - закон), який опубліковано 05 квітня 2022 року в офіційному виданні «Голос України» № 77 (7827), внесено наступні зміни до митного законодавства.
Звільнення від сплати митних платежів (на період не раніше 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні)
-
Звільняються від сплати ПДВ операції з ввезення товарів на митну територію України у митному режимі імпорту:
- платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи, крім фізичних та юридичних осіб, які обрали ставку єдиного податку, визначену підпунктом 1 пункту 293.3 статті 293 ПК України – всіх товарів;
- фізичними особами - автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів.
Від сплати акцизного податку звільняються операції з ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту фізичними особами автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів.
Також закон передбачає звільнення від сплати ввізного мита під час ввезення (пересилання) на митну територію України для вільного обігу:
- підприємствами – товарів, крім спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива (крім квасу «живого» бродіння), тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
- громадянами - автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів.
Зазначені звільнення не застосовуються до товарів походженням з країни, визнаної державою-окупантом та/або визнаною державою-агресором щодо України, або ввозяться з території держави–окупанта (агресора) та/або з окупованої території України (походженням з Російської Федерації, Республіки Білорусь та тимчасово окупованих територій України, або, які ввозяться з Російської Федерації, Республіки Білорусь та тимчасово окупованих територій України).
-
Особливості спрощення декларування товарів:
Тимчасово, на період з дня набрання чинності Законом, але не раніше 01 квітня 2022 року, і до припинення або скасування воєнного стану на території України, спрощений порядок декларування товарів шляхом подання попередньої митної декларації, яка містить всю необхідну інформацію для випуску товарів відповідно до частини п’ятої статті 259 МК України, може здійснюватися підприємствами – зареєстрованими платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи, крім підприємств, які обрали ставку єдиного податку, визначену підпунктом 1 пункту 293.3. статті 293 ПК України.
Тимчасово, на період до припинення чи скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, декларування товарів, зазначених у пункті 41 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (бензини моторні), що ввозяться на митну територію України для вільного обігу, може здійснюватись шляхом подання попередньої митної декларації,яка містить всю необхідну інформацію для випуску товарів відповідно до частини п’ятої статті 259 МК України. При цьому доставка та пред’явлення цих товарів митному органу, яким оформлена така попередня митна декларація, не є обов’язковими.
Митне оформлення товарів завершується в найкоротший можливий строк, але не більше ніж одна робоча година з моменту пред’явлення митному органу товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (якщо згідно з цим Кодексом товари, транспортні засоби комерційного призначення підлягають пред’явленню), подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює.
Плата за виконання митних формальностей митними органами поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом, установленим для них, із заінтересованих осіб не справляється.
Митні формальності можуть виконуватися іншим митним органом, у тому числі без пред’явлення таких товарів цьому митному органу, за координації Держмитслужби, у разі коли митним органом не виконуються завдання, покладені на митні органи, у зв’язку з веденням воєнного, надзвичайного стану.
-
Нетарифне регулювання та експортний контроль
- Пропуск на митну територію України та/або випуск відповідно до заявленої мети на митній території України товарів, які за кодом згідно з УКТ ЗЕД та описом відповідно до статті 197 МК України можуть належати, але за своїми характеристиками та фізико-хімічними властивостями не належать до: культурних цінностей; наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв, заборонених до ввезення та застосування на території України; товарів військового призначення чи подвійного використання; небезпечних відходів; агрохімікатів та пестицидів, що підлягають державній реєстрації; об’єктів, торгівля якими підпадає під регулювання Конвенції про міжнародну торгівлю видами дикої фауни і флори, що перебувають під загрозою зникнення; генетично модифікованих організмів або продукції, виробленої із застосуванням генетично модифікованих організмів; таких, що містять озоноруйнівні речовини, здійснюються митними органами на підставі заяви декларанта або уповноваженої ним особи про незастосування до таких товарів, встановлених відповідними законами заборон та/або обмежень, у вигляді коду, визначеного Міністерством фінансів України, що вноситься декларантом або уповноваженою ним особою до митної декларації. Достовірність інформації, викладеної в такій заяві, може бути перевірена під час пост-митного контролю.
- За рішенням Кабінету Міністрів України до припинення чи скасування воєнного стану на території України дозволяється пропуск через митний кордон України та/або випуск відповідно до заявленої мети окремих товарів, щодо яких відповідними законами встановлені обмеження щодо їх переміщення через митний кордон України, без надання відповідних дозвільних документів та/або за відсутності відомостей про включення (виключення) таких товарів до (з) відповідного реєстру. Такі спрощення не застосовуються до товарів, які мають походження з країни, визнаної державою-окупантом та/або визнаною державою-агресором щодо України, або ввозяться з території держави–окупанта (агресора) та/або з окупованої території України (походженням з Російської Федерації, Республіки Білорусь та тимчасово окупованих територій України, або, які ввозяться з Російської Федерації, Республіки Білорусь та тимчасово окупованих територій України), наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, товарів військового призначення або товарів подвійного використання, радіоактивних матеріалів, небезпечних відходів. Звільнення від подання дозвільних документів та/або відомостей, які підтверджують дотримання встановлених обмежень щодо переміщення таких товарів через митний кордон України для здійснення митних формальностей не означає звільнення від дотримання встановлених відповідними законами заборон та/або обмежень щодо використання та/або обігу відповідних товарів на митній території України.
- Тимчасово, на період до припинення чи скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, Кабінет Міністрів України може встановлювати:
категорії товарів, щодо яких митними органами не здійснюються заходи зі сприяння захисту прав інтелектуальної власності, передбачені розділом XIV МК України;
випадки, у яких заборони та обмеження, встановленні статтями 196 та 197 МК України не застосовуються, крім випадків, якщо такі заборони та обмеження, встановлені міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України;
особливості здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, які підлягають державному експортному контролю;
особливості застосування статті 319 МК України (заходи офіційного контролю).
- Тимчасово на період дії воєнного, надзвичайного стану продовження строку реєстрації об’єктів права інтелектуальної власності у митному реєстрі об’єктів права інтелектуальної власності здійснюється відповідним програмно-інформаційним комплексом єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів України в автоматичному режимі.
- Кабінет Міністрів України може встановлювати перелік товарів, на міжнародні передачі яких не поширюється дія Закону України «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» у період дії воєнного стану на території України.
-
Зміни з інших питань
На період дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених ПКУ, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України:
- документальні перевірки дотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у тому числі своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються. Акти (довідки) про результати документальних перевірок, зустрічних звірок, заперечення до актів перевірок та податкові повідомлення-рішення не надсилаються (не вручаються);
- зупиняється перебіг строків, визначених частиною четвертою статті 45, частиною другою статті 46, частиною четвертою статті 48, статями 55, 125, 204, 240, частиною шостою статті 244, частиною тринадцятою статті 264, частиною другою статті 269, частинами п’ятою і шостою статті 299, частиною восьмою статті 313, частиною четвертою статті 321, частиною шостою статті 334 МК України;
- митні органи за заявою декларанта або уповноваженої ним особи можуть приймати рішення про продовження строків (включаючи граничні), визначених МК України, крім тих про зупинення перебігу яких зазначено у попередньому пункті;
- перебування на обліку в митних органах осіб-нерезидентів відповідно до частини першої статті 455 МК України не вимагається.
Отже, при здійснення митного контролю та митного оформлення необхідно враховувати законодавчі зміни відповідно до закону.
Крім того, звертаємо увагу, що постанова Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 330 «Деякі питання здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, зокрема транспортних засобів, в умовах воєнного стану» відповідно до інформації, розміщеної на веб-сайті zakon.rada.gov.ua, має статус такої, що не набрала законної сили.