Контроль за переміщенням товарів військового призначення та подвійного використання
Експортний контроль та роль Держмитслужби під час здійснення міжнародних передач товарів військового призначення та подвійного використання
Functions of customs authorities in the field of state control over international transfers of military and dual-use goods
Експортний контроль та роль Держмитслужби під час здійснення міжнародних передач товарів військового призначення та подвійного використання
Відповідно до статті 544 Митного кодексу України до основних завдань митних органів відноситься, зокрема, здійснення державного експортного контролю в межах повноважень, покладених на митні органи відповідно до Кодексу та інших законів України.
Статтею 5 Закону України «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» (далі – Закон) передбачено, що одним із методів здійснення державного експортного контролю є здійснення митного контролю та митного оформлення товарів відповідно до законодавства.
Статтею 21 Закону визначено, що митні органи здійснюють митні формальності, необхідні для пропуску через митний кордон України, випуску у відповідний митний режим товарів військового призначення та подвійного використання на підставі відповідного дозвільного документа на здійснення міжнародних передач товарів, отриманого від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю, з використанням механізму «єдиного вікна» відповідно до Кодексу.
Список товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю, наведено у додатку до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.11.2003 № 1807.
Положення про порядок надання повноважень на право здійснення експорту, імпорту товарів військового призначення та товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.1998 № 838.
Перелік суб’єктів господарювання, яким надаються повноваження на право здійснення експорту, імпорту товарів військового призначення, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.1999 № 1228.
Порядок митного оформлення військової техніки, у тому числі військових транспортних засобів, які перетинають митний кордон України, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2003 № 63.
Переміщення через державний кордон України товарів військового призначення повинно здійснюватися тільки через, встановлені Кабінетом Міністрів України пункти пропуску (постанова Кабінету Міністрів України від 17.11.2010 № 1057).
Митний контроль товарів військового призначення здійснюється у першочерговому порядку (стаття 360 Кодексу).
Митне оформлення товарів військового призначення здійснюється виключно за наявності дозвільних документів Держекспортконтролю.
Єдиний список товарів подвійного використання наведено у додатку до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.01.2004 № 86.
Так, відповідно до вимог згаданого вище Порядку (пункт 12) за дозволом чи висновком Держекспортконтролю здійснюються:
експорт та тимчасове вивезення, реекспорт товарів подвійного використання;
імпорт та тимчасове ввезення товарів подвійного використання, зазначених у позиціях Списку 0С001, 0С002, 1А007, 1А008, 1А906, 1В904, 1С012, 1С350-1С350.3, 1С350.5-1С350.28, 1С350.30-1С350.56, 1С350.58-1С350.63, 1С351-1С354, 1С450.а.1-1С450.а.7, 1С450.b.6-1С450.b.8, 1С913 та частині третій розділу 5, а також імпорт технологій відповідно до особливої примітки до позиції 1Е001 Єдиного списку товарів подвійного використання;
транзит територією України товарів подвійного використання, зазначених у позиціях Списку 0С001, 0С002, 1С351-1С354 та розділі «категорія І товарів, що можуть бути використані у створенні ракетної зброї» Єдиного списку товарів подвійного використання.
Крім того, вимогою статті 10 Закону передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю, має право застосовувати процедури державного експортного контролю до товарів, якщо отримано інформацію про наміри або можливість використання будь-яких товарів, не внесених до списків, у державах, що є їх кінцевими споживачами, для розроблення, виробництва, складання, випробування, ремонту, технічного обслуговування, модифікації, модернізації, експлуатації, управління, зберігання, виявлення, ідентифікації або для розповсюдження зброї масового знищення чи засобів її доставки (всеохоплюючий контроль «catch all»).
Разом з цим звертаємо увагу, що частиною третьою статті 2 Закону регламентовано, що Кабінет Міністрів України може встановлювати перелік товарів, на міжнародні передачі яких не поширюється дія цього Закону у період дії воєнного стану на території України.
Так, Перелік товарів, на міжнародні передачі (імпорт) яких не поширюється дія Закону України «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» у період воєнного стану на території України, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2022 № 1378 (далі – постанова № 1378).
Пунктом 1 постанови № 1378 визначено, що дія Закону України «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» у період воєнного стану на території України не поширюється на міжнародні передачі (імпорт) товарів за переліком згідно з додатком до цієї постанови.
Статтею 12 Закону встановлено, що попередня ідентифікація товарів, а також здійснення необхідних заходів, пов’язаних з отриманням дозвільних документів на здійснення міжнародних передач таких товарів є обов’язком суб’єкта господарювання.
Положення про порядок проведення експертизи у галузі державного експортного контролю затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.1997 № 767 (далі – Положення № 767).
Положенням № 767 визначено, що експертиза в галузі державного експортного контролю може бути державною і недержавною.
Недержавна експертиза проводиться юридичними особами, що мають на це відповідні повноваження, з ініціативи замовника експертизи, заінтересованого в одержанні експертних висновків.
Висновок недержавної експертизи (попередньої ідентифікації) має рекомендаційний характер і може братися до уваги митними органами для прийняття відповідних рішень виключно разом з висновками державної експертизи, яку здійснює Держекспортконтроль або інші центральні органи виконавчої влади та державні органи.
Державну експертизу проводять Держекспортконтроль, інші центральні органи виконавчої влади та інші державні органи в межах своєї компетенції (за мотивованим запитом замовника експертизи або Міжвідомчої комісії з політики військово-технічного співробітництва та експортного контролю).
Висновок державної експертизи є обов’язковим для розгляду Держекспортконтролем та іншими органами виконавчої влади для прийняття відповідних рішень.
Водночас, відповідно до пунктів 1 та 4 Положення про Державну службу експортного контролю України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 159, Державна служба експортного контролю України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю та проводить експертизу у сфері державного експортного контролю для вирішення питання щодо можливості надання відповідних дозволів, висновків.
Procedure for issuing certificates of confirmation of delivery
У статті 21 Закон України від 20 лютого 2003 року № 549-IV «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» передбачає, що на запит імпортера товарів, митні органи видають сертифікат підтвердження доставки, яким засвідчують факт надходження в Україну товарів, визначених у зазначеному сертифікаті.
Сертифікат підтвердження доставки – це державний документ, який підтверджує, що зазначений у ньому товар імпортовано в Україну і прийнято під режим експортного контролю України (пункт 12 постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 1999 року № 920 «Про затвердження Положення про порядок надання гарантій та здійснення державного контролю за виконанням зобов’язань щодо використання у заявлених цілях товарів, які підлягають державному експортному контролю»).
Сертифікат підтвердження доставки надається тільки на імпортовані в Україну товари, на які Держекспортконтролем видано міжнародний імпортний сертифікат або інший документ.
Для одержання сертифіката підтвердження доставки імпортеру товару достатньо надіслати до Держмитслужби лист із стислим викладенням мети звернення (запиту), в якому зазначити реквізити:
митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару;
міжнародного імпортного сертифікату;
дозвільного документа Держекспортконтролю (за наявності).
Актуалізовану інформацію з інтерактивними посиланнями про отримання сертифікату підтвердження доставки також розміщено:
на офіційному сайті Держмитслужби у розділі «Діяльність» (Адміністративні послуги/надання державних гарантій по товарам, які було імпортовано в Україну і прийнято під режим експортного контролю України (htpps://customs.gov.ua/administrativni-poslugi-shcho-nadaiutsia-derzhavnoiu);
на сайті з державних послуг (https://guide.diia.gov.ua), про адміністративну послугу «Видача на запит імпортера сертифіката підтвердження доставки, яким засвідчується факт надходження в Україну товарів, визначених у зазначеному сертифікаті».
Features of customs clearance of military and dual-use goods during martial law
1. Особливості пропуску через митний кордон України БПЛА, їх комплектуючих та деяких інших товарів в умовах воєнного стану
Список товарів військового призначення наведено у додатку до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2003 року № 1807 (далі – Список товарів військового призначення) .
Єдиний список товарів подвійного використання наведено у додатку до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.01.2004 № 86 (далі – Єдиний список) .
Частиною третьою статті 2 Закону регламентовано, що Кабінет Міністрів України може встановлювати перелік товарів, на міжнародні передачі яких не поширюється дія цього Закону у період дії воєнного стану на території України.
Так, Перелік товарів, на міжнародні передачі (імпорт) яких не поширюється дія Закону України «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» у період воєнного стану на території України, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2022 № 1378.
До згаданого переліку входять безпілотні літальні апарати, що наведені у позиції ML10 Списку товарів військового призначення та у позиціях 9А012, 9А112 Єдиного списку та будь-які компоненти до них.
Отже, імпорт будь-яких безпілотних літальних апаратів, а також їх комплектуючих на період дії воєнного стану здійснюється без дозвільних документів Державної служби експортного контролю України, Міноборони або інших центральних органів виконавчої влади, державних органів та відомств.
Крім безпілотних літальних апаратів та їх комплектуючих до згаданого переліку товарів, на міжнародні передачі (імпорт) яких не поширюється дія Закону України «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» у період воєнного стану, входять товари військового призначення та подвійного використання, зокрема такі, як коліматорні та оптичні приціли, прилади нічного бачення, тепловізори, плити для бронежилетів, переносні радіостанції, комплектуючі до бронетехніки та авіації.
Виняток становить, якщо:
умовою поставки таких товарів в Україну є оформлення українською стороною державних гарантій або зобов’язань щодо використання імпортованих товарів у заявлених цілях (як приклад, міжнародний імпортний сертифікат);
товари, містять у своєму складі виріб, віднесений до позицій ML1.a, ML1.b, ML1.с, ML2.a, ML4.a додатка до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення (як приклад, безпілотний літальний апарат з розміщеним на ньому боєприпасом).
2. Порядок ввезення БПЛА та їх комплектуючих в якості гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану
Порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 05 вересня 2023 року № 953 «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану» (далі – Порядок).
Пропуск БПЛА в якості гуманітарної допомоги через митний кордон України та її митне оформлення здійснюються у пунктах пропуску через державний кордон України без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності шляхом подання декларації у спосіб, визначений цим Порядком.
Декларація може створюватися в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем та подаватися до митного органу шляхом інформаційної взаємодії інформаційно-комунікаційних систем або роздруковуватися разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR -код, штрих-код, цифровий код тощо) для подання її митним органам у паперовій формі.
Товари, пропуск яких здійснюється без використання автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги, визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги (гуманітарна допомога, ввезена без використання автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги).
Отже, пропуск в Україну БПЛА та комплектуючих до них в якості гуманітарної допомоги здійснюється за наявності декларації за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку.
N.B.! При здійсненні митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, застосовуються виключно норми законів України та інших нормативно-правових актів з питань митної справи, чинні на день прийняття митної декларації митним органом України (частина перша статті 3 Митного кодексу України).