Стан надходжень митних платежів у вересні 2025 року

10 October

За результатами роботи у вересні  2025 року в структурі надходжень загального фонду державного бюджету (сальдо, без трансфертів) надходження митних платежів склали 43,5 % або 66,69 млрд гривень. У порівнянні з вереснем 2024 року надходження митних платежів, демонструючи помісячну тенденцію до зростання,  зросли на 14,35 млрд грн або на 27,4 %. 

    Традиційно, близько 75% надходжень митних платежів складає податок на додану вартість з ввезених товарів, надходження якого до бюджету збільшились на 24,1 % (з 40,22 млрд грн у вересні 2024 року до 49,91 млрд грн у вересні 2025 року).

    Порівнюючи з надходженнями ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), у вересні поточного року суб’єкти зовнішньоекономічної діяльності та громадяни при імпорті товарів сплатили ПДВ на 24,3%  або на 9,77 млрд грн більше, ніж сплачено ПДВ з реалізації товарів (послуг) на митній території України (у вересні 2025 року зібрано 40,14 млрд грн ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)). 

    Серед інших податків, значно зросли надходження акцизного податку сплаченого митним органам під час митного оформлення підакцизних товарів (крім тютюнових виробів та алкогольних напоїв маркованих марками акцизного податку) – надходження  акцизного податку з ввезених товарів, у порівнянні з вереснем 2024 року, збільшились на 42,9% (з 7,94 млрд грн у вересні  2024 року до 11,34 млрд грн у вересні  2025 року).

    Саме ці товари у звітному періоді склали 26,3% обсягів оподаткованого імпорту.

    В цілому у митний режим «імпорт» зі сплатою митних платежів суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності  у вересні 2025 року поміщено 3,09 млн тонн товарів, що на 33,7% більше ніж у вересні  2024 року (2,32 млн тонн).

    До бюджету перераховано податків у доларовому еквіваленті 1,63 млрд дол, що на 28,8% більше ніж у вересні 2024 року (1,27 млрд дол).

    Найбільше зростання надходжень митних платежів у звітному періоді забезпечено за рахунок наступних товарів:

- нафтопродуктів (товарна позиція 2710 згідно із УКТЗЕД) – при збільшенні обсягів імпорту з 632,0 тис. тонн у вересні 2024 року до 841,1 тис. тонн  у вересні 2025 року, надходження митних платежів зросли на 5,80 млрд грн;

- автомобілів легкових  (товарна позиція 8703 згідно із УКТЗЕД) – при збільшенні обсягів імпорту з 36,5 тис. тонн у вересні 2024 року до 64,0 тис. тонн у вересні 2025 року надходження митних платежів зросли на 1,79 млрд грн;

- газів нафтових (товарна позиція 2711 згідно із УКТЗЕД) – при збільшенні обсягів імпорту з 52,2 тис. тонн у вересні 2024 року до 108,9 тис. тонн  у вересні 2025 року надходження митних платежів зросли на 0,73 млрд грн;

- електрогенераторних установок та обертових електричних перетворювачів (товарна позиція 8502 згідно із УКТЗЕД) – при збільшенні обсягів імпорту з 5,5 тис. тонн у вересні 2024 року до 11,2 тис. тонн  у вересні 2025 року надходження митних платежів зросли на 0,53 млрд грн;

- продуктів, що містять тютюн призначених для забезпечення надходження нікотину в тіло людини (ТВЕНи, пластирі, тощо) (товарна позиція 2404 згідно із УКТЗЕД) – при збільшенні обсягів імпорту з 0,7 тис. тонн у вересні 2024 року до 0,9 тис. тонн  у вересні 2025 року, надходження митних платежів зросли на 0,51 млрд грн;

- вугілля кам’яного, антрациту (товарна позиція 2701 згідно із УКТЗЕД) – при збільшенні обсягів імпорту з 149,9 тис. тонн у вересні 2024 року до 416,5 тис. тонн  у вересні 2025 року, надходження митних платежів зросли на 0,43 млрд грн;

- добрив з 2 - 3 поживними елементами N, P, K, мінеральних або хімічних, азотних (товарні позиції 3102 та 3105 згідно із УКТЗЕД) – при збільшенні обсягів імпорту з 208,6 тис. тонн у вересні 2024 року до 252,9 тис. тонн  у вересні 2025 року, надходження митних платежів зросли на 0,33 млрд гривень.

    Водночас, у вересні 2025 року, в порівнянні з вереснем 2024 року,  внаслідок суттєвого зниження обсягів імпорту окремих товарів, надходження митних платежів зменшились при імпорті електроенергії (-0,44 млрд грн), коксу і напівкоксу, вугілля ретортного (-0,11 млрд грн), насосів для рідини, механізмів для підіймання рідин (-0,10 млрд грн), ефірів простих, ефіроспиртів, ефірофенолів, пероксидів (-0,10 млрд грн), руд і концентратів марганцевих (-0,10 млрд грн), тощо.

    Крім зазначеного, у звітному періоді збереглись негативні тенденції поточного року щодо зростання окремих пільг зі сплати митних платежів, відставання фактичного валютного курсу від «бюджетного» та зниження цін на нафту.

Зокрема:

  • внаслідок недосягнення фактичним обмінним валютним курсом (41,32 грн/дол у вересні 2025 року (найнижчий середній обмінний курс з початку 2025 року)) рівня «бюджетного» (45 грн/дол) оціночні недонадходження звітного місяця перевищили 5,9 млрд грн;

    Слід зазначити, що у 2024 році, середній обмінний курс долара перевищив відповідний «бюджетний» показник у липні 2024 року, внаслідок чого умовні недонадходження митних платежів І півріччя 2024 року частково компенсувались відповідним збільшенням надходжень податків у ІІ півріччі 2024 року. 

    У поточному році динаміка середнього обмінного валютного курсу у січні – вересні 2025 року підсилює песимістичні прогнози щодо можливості досягнення валютним курсом рівня «бюджетного», а відтак значна сума умовних недонадходжень сформована за рахунок  різниці валютних курсів з початку 2025 року значно підвищує ризики недосягнення фактичними показниками перерахувань податків до держбюджету рівня визначеного Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік».  

    В цілому за 9 місяців 2025 року внаслідок невідповідності фактичного обмінного курсу «бюджетному» оціночні недонадходження митних платежів склали 42,5 млрд гривень.

  • пільги (преференції) зі сплати митних платежів надані при імпорті товарів у вересні 2025 року, у порівнянні з вереснем 2024 року, зросли на 35,7% або на 6,68 млрд гривень. 

    В розрізі основних видів пільг у вересні 2025 року:

  • пільги із сплати акцизного податку – 3,89 млрд грн, у тому числі:

    3,74 млрд грн – пільги надані при імпорті підакцизних товарів ввезених в якості сировини для виробництва інших підакцизних  товарів, з яких у подальшому податковим органам буде сплачено акцизний податок; 

    0,14 млрд грн – пільги надані при імпорті неферментованої тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами;

  • пільги (преференції) із сплати ввізного мита – 6,15 млрд грн, у тому числі:

    3,22 млрд грн – преференції надані в рамках угод про вільну торгівлю з ЄС; 

    2,43 млрд грн – пільги надані при імпорті продукції оборонного призначення;

  • пільги зі сплати ПДВ з ввезених товарів – 15,34 млрд грн, у тому числі:

    10,92 млрд грн – пільги надані при імпорті продукції оборонного призначення;

    1,59 млрд грн – пільги надані при імпорті продукції для відновлення енергетики;

    2,01 млрд грн – пільги надані при імпорті електромобілів.

    Починаючи з липня 2025 року щомісячні обсяги пільг зі сплати ПДВ при імпорті  електромобілів перевищили 1,5 млрд грн (у липні 2025 року – 2,16 млрд грн, у серпні 2025 року – 1,65 млрд грн; у вересні 2025 року – 2,01 млрд грн).

    Встановлені законом пільги зі сплати митних платежів при імпорті енергетичного обладнання, не тільки не зменшили його вартість для кінцевих споживачів, адже ПДВ з реалізації таких товарів імпортери повинні сплатити органам податкової служби, а й сприяли виведенню валюти за межі митної території України (у випадках завищення митної/контрактної вартості імпортованого енергетичного обладнання).

  • подальше зниження світових цін на нафту та енергоносії призвело до зниження вартості товарів, які є продуктами її переробки, що негативно вплинуло на стан надходжень ПДВ з імпортних товарів.

    Зокрема, якщо у липні – серпні 2024 року середньоденний показник ціни на нафту марки Brent коливався в діапазоні 76,5 – 87,9 дол/барель, то у  липні – серпні 2025 року – 65,8 – 72,8 дол/барель. У вересні 2025 року ціна нафти марки Brent залишались в діапазоні 66,0 – 68.0 дол/барель.

    Таке зниження цін на сировину зумовило зниження середнього рівня митної вартості ввезених в Україну продуктів переробки нафти. Зокрема, серед основних бюджетоформуючих товарів, зниження середнього рівня митної вартості відбулось по:

  • нафтопродуктах (товарна позиція 2710 згідно із УКТЗЕД) – з 0,84 дол/кг у вересні 2024 року до 0,81 дол/кг у вересні 2025 року;

  • полімерах етилену (товарна позиція 3901 згідно із УКТЗЕД) – з 1,38 дол/кг у вересні 2024 року до 1,25 дол/кг у вересні 2025 року.

  • коксу нафтовому, бітуму нафтовому (товарна позиція 2713 згідно із УКТЗЕД) – з 0,44 дол/кг у вересні 2024 року до 0,41 дол/кг у вересні 2025 року.

  • Крім цього, у порівнянні з серпнем минулого року, суттєво знизились ціни на енергоносії, у тому числі:

  • гази нафтові (товарна позиція 2711 згідно із УКТЗЕД) – з 0,73 дол/кг у вересні 2024 року до 0,59 дол/кг у вересні 2025 року;

  • вугілля камяне, антрацит (товарна позиція 2701 згідно із УКТЗЕД) – з 0,28 дол/кг у вересні 2024 року до 0,22 дол/кг у вересні 2025 року.

    Внаслідок такого зниження цін, умовні розрахункові недонадходження ПДВ лише із зазначених товарів склали 0,51 млрд гривень.

    Таким чином, за рахунок зростання пільг при імпорті електромобілів (+1,09 млрд грн) та товарів для енергетики (+0,25 млрд грн), зниження цін на зазначені вище товари (0,51 млрд грн) та відставання фактичного валютного курсу від «бюджетного», у вересні 2025 року розрахункові недонадходження митних платежів до бюджету склали 7,79 млрд гривень.