Державна митна служба України
Про затвердження Порядку oрганізації роботи з повідомленнями про корупцію, внесеними викривачами, в митних органах
Відповідно до Закону України від 14 жовтня 2014 року №1700-VII «Про запобігання корупції» (далі – Закон) (зі змінами) , Типового положення про уповноважений підрозділ (уповноважену особу) з питань запобігання та виявлення корупції», затвердженого наказом Національного агентства з питань запобігання корупції 17 березня 2020 року № 102/20 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 квітня 2020 року за № 361/34644 та Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 р. № 227 (зі змінами), з метою визначення в митних органах внутрішніх процедур і механізмів прийняття та розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних за корупцією правопорушень, інших порушень Закону, перевірки та належного реагування на такі повідомлення, забезпечення належної роботи з цих питань та встановлення єдиного порядку документування такої діяльності в Держмитслужбі та її територіальних органах
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок організації роботи з повідомленнями про корупцію, внесеними викривачами, в митних органах (далі – Порядок), що додається.
2. Керівникам структурних підрозділів апарату Держмитслужби відповідно до функціональних повноважень забезпечити:
2.1. ознайомлення з цим наказом підпорядкованого особового складу.
Термін – тиждень;
2.2. виконання та дотримання вимог Закону і цього наказу під час організації роботи з повідомленнями про корупцію та інформацією про викривачів та їхніх близьких осіб.
3. Відділу з питань запобігання та виявлення корупції (Мотузко Євген):
3.1. організувати роботу з повідомленнями про корупцію, внесеними викривачами, відповідно до Закону та цього наказу;
3.2. забезпечити надання необхідної методичної та практичної допомоги працівникам Держмитслужби під час роботи з повідомленнями про корупцію, внесеними викривачами, відповідно до Закону з урахуванням цього наказу;
3.3. забезпечити контроль за станом роботи з повідомленнями про корупцією в Держмитслужбі та її територіальних органах, відповідно до законодавства та розпорядчих документів Держмитслужби з урахуванням цього наказу;
3.4. визначити працівників, відповідальних за ідентифікацію повідомлень про корупцію, організацію їх обліку, формування та зберігання матеріалів розгляду таких повідомлень, та надати Департаменту організаційно-інформаційного забезпечення роботи Служби списки відповідальних працівників, які здійснюватимуть попередній розгляд повідомлень про корупцію та їх ідентифікацію;
Термін – три тижні;
3.5. визначити окремих осіб, відповідальних за реалізацію повноважень із захисту викривачів.
Термін – три тижні;
4. Департаменту організаційно-інформаційного забезпечення роботи Служби (Гусар Діана) забезпечити:
4.1. отримання, реєстрацію та попередній розгляд повідомлень про корупцію відповідно до вимог Порядку;
4.2. розміщення цього наказу на офіційному вебпорталі Держмитслужби.
5. Керівникам митниць Держмитслужби, Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби та Департаменту спеціалізованої підготовки та кінологічного забезпечення Держмитслужби відповідно до Закону та з урахуванням цього наказу забезпечити:
5.1. ознайомлення з цим наказом підпорядкованого особового складу;
Термін – тиждень;
5.2. виконання та дотримання вимог Закону і цього наказу під час організації роботи з повідомленнями про корупцію та інформацією про викривачів та їхніх близьких осіб;
5.3. вжиття необхідних організаційно-управлінських заходів щодо створення умов, необхідних підрозділам (уповноваженим особам) з питань запобігання та виявлення корупції та іншим структурним підрозділам, для роботи з викривачами і повідомленнями про корупцію;
5.4. створення (реєстрацію) технологічних адрес електронної пошти
(e-mail адрес) підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції та особистих адрес керівників підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції, надання їх до Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби для розміщення на офіційному вебпорталі Держмитслужби;
5.5. визначення працівників підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції, відповідальних за ідентифікацію повідомлень про корупцію, організацію їх обліку, формування і зберігання матеріалів розгляду повідомлень про корупцію;
5.6. визначення в підрозділах з питань запобігання та виявлення корупції окремих осіб, відповідальних за реалізацію повноважень із захисту викривачів;
5.5. організацію вивчення розділу VIII «Захист викривачів» Закону та цього наказу особовим складом;
5.7. неухильне дотримання підлеглими Закону та Порядку під час роботи з викривачами і повідомленнями про корупцію.
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
В.о. Голови Євгеній Єнтіс
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної митної
служби України
17.11.2020 № 523
ПОРЯДОК
організації роботи з повідомленнями про корупцію,
внесеними викривачами, в митних органах
І. Загальні положення
1.1. Цей порядок визначає послідовність дій працівників апарату Держмитслужби, митниць Держмитслужби, Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби, Департаменту спеціалізованої підготовки та кінологічного забезпечення Держмитслужби під час отримання, реєстрації, обліку та розгляду повідомлень про корупцію, внесених викривачами.
1.2. У цьому порядку наведені терміни вживаються у таких значеннях:
ідентифікація повідомлення - встановлення відповідності інформації, викладеної в повідомленні, ознакам корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення Закону України «Про запобігання корупції»;
митні органи – апарат Держмитслужби, митниці Держмитслужби, Спеціалізована лабораторія з питань експертизи та досліджень Держмитслужби, Департамент спеціалізованої підготовки та кінологічного забезпечення Держмитслужби;
викривач - фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, повідомила про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону, вчинених іншою особою, якщо така інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходженням нею служби чи навчання або її участю у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання;
внутрішні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону - способи захищеного та анонімного повідомлення інформації, яка повідомляється викривачем керівнику або уповноваженому підрозділу (особі) органу або юридичної особи, у яких викривач працює, проходить службу чи навчання або на замовлення яких виконує роботу;
зовнішні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону - шляхи повідомлення інформації викривачем через фізичних чи юридичних осіб, у тому числі через засоби масової інформації, журналістів, громадські об’єднання, професійні спілки тощо;
регулярні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону - шляхи захищеного та анонімного повідомлення інформації викривачем Національному агентству з питань запобігання корупції, іншому суб’єкту владних повноважень, до компетенції якого належить розгляд та прийняття рішень з питань, щодо яких розкривається відповідна інформація;
повідомлення про корупцію – повідомлення викривача, що містить фактичні дані, які підтверджують можливе вчинення працівником (працівниками) митних органів, іншими суб’єктами (особами), на яких поширюється дія вимог Закону України «Про запобігання корупції», корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень вимог цього Закону, які можуть бути перевірені;
попередня перевірка – перевірка фактичних даних, викладених у повідомленні про корупцію, яка проводиться у спосіб та у строки, визначені частиною третьою статті 532 Закону України «Про запобігання корупції»;
уповноважені підрозділи (уповноважені особи) – Відділ з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби, підрозділи (уповноважені особи) з питань запобігання та виявлення корупції територіальних органів Держмитслужби;
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у законах України «Про запобігання корупції», «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації», «Про захист персональних даних».
1.3. До апарату Держмитслужби повідомлення, зазначені у пункті 1.1. цього розділу, можуть надходити у такий спосіб:
1.3.1. з використання засобів поштового зв’язку на адресу:
вул. Дегтярівська 11г, м. Київ, 04119;
1.3.2. через поштову скриньку, розміщену в холі адміністративної будівлі Державної митної служби України, за адресою: вул. Дегтярівська 11г, м. Київ, 04119;
1.3.3. на електронні адреси post@customs.gov.ua., zvernennya@customs.gov.ua та publishinfo@customs.gov.ua.
1.3.4. під час особистого прийому керівництвом та посадовими особами Держмитслужби (інформація про порядок запису на прийом та графік особистого прийому розміщується на офіційному веб-порталі Держмитслужби);
1.3.5. на електронну адресу Відділу з питань запобігання та виявлення корупції: anticorruption@customs.gov.ua або vzvpk@customs.gov.ua.
1.3.6. у письмовому вигляді через працівників Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби;
1.3.7. засобами телефонного зв’язку через визначених працівників Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби;
1.3.8. за допомогою спеціального поля в розділі «Запобігання проявам корупції» на офіційному веб-порталі Держмитслужби.
1.4. До територіальних органів Держмитслужби повідомлення викривачів можуть надходити наявними засобами зв’язку з урахуванням можливості використання вказаних у пункті 1.3 цього розділу засобів зв’язку;
1.5. Уповноважені підрозділи (уповноважені особи) та працівники служби діловодства під час реєстрації вхідних документів та їх попереднього розгляду обов’язково звертають увагу на те, що інформація, викладена у повідомленні про корупцію, має містити фактичні дані, що підтверджують можливе вчинення працівником (працівниками) митних органів, корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень вимог цього Закону, які можуть бути перевірені.
Рекомендується звертати увагу на те, що реквізитами повідомлення про корупцію можуть бути:
прізвище, ім’я, по батькові особи, яка, ймовірно, вчинила правопорушення або причетна до його вчинення, її місце роботи та посада;
текст повідомлення, що містить конкретну інформацію про факти вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції», яка може бути перевірена та не містить припущень або опосередкованих висновків;
прізвище, ім’я, по батькові, адреса та підпис особи, яка надіслала повідомлення, із зазначенням дати;
у зверненні, поданому на електронні поштові скриньки, може бути вказано електронну поштову адресу, на яку викривачу може бути надіслано відповідь, або зазначено про інші засоби зв’язку з ним.
1.6. Повідомлення про корупцію може бути здійснено працівниками митних органів без зазначення авторства (анонімно) у будь-яких спосіб, зазначений у пункті 1.3 цього Порядку, що забезпечує анонімність.
1.7. Анонімне повідомлення про корупцію підлягатиме розгляду, якщо наведена у ньому інформація стосуватиметься конкретної особи та міститиме фактичні дані, які можуть бути перевірені.
1.8. Повідомлення про корупцію, яке не містить інформації про корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, інше порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції», розглядатиметься відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян» та інших нормативно-правових актів.
1.9. Повідомлення про корупцію може бути як письмовим, так і усним, подане окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне).
1.10. Усне повідомлення про корупцію викладається викривачем (викривачами) на особистому прийомі та з використанням засобів телефонного зв’язку безпосередньо працівникам уповноважених підрозділів (уповноваженим особам).
ІІ. Засади та принципи організації роботи
з повідомленнями про корупцію
2.1. Організація роботи з повідомленнями про корупцію здійснюється на таких засадах:
2.1.1. знання та обізнаність – забезпечення інформування про можливість подати повідомлення про корупцію та про повноваження уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) щодо його розгляду;
2.1.2. доступність – забезпечення безперешкодного доступу до подання повідомлення про корупцію та забезпечення зручності процесу подання таких повідомлень;
2.1.3. довіра – інформування викривачів про їхні права та гарантії захисту, у тому числі трудових прав, виконання державних гарантій захисту;
2.1.4. відповідальність – забезпечення керівництвом митних органів роботи з повідомленнями про корупцію;
2.1.5. ефективність – реагування на усі без винятку випадки порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції»;
2.1.6. прозорість – інформування викривачів про результати розгляду повідомлень про корупцію;
2.1.7. аналіз та вивчення – систематичний перегляд і коригування роботи з повідомленнями про корупцію та викривачами.
2.2. Принципи організації роботи з повідомленнями про корупцію:
2.2.1. доброчесність – діяльність митних органів, що базується на виконанні службових обов’язків відповідно до вимог законів України «Про запобігання корупції», «Про державну службу», Загальних правил етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, затверджених наказом Національного агентства України з питань державної служби від 05 серпня 2016 року № 158, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 31 серпня 2016 року за № 1203/29333, та загальновизнаних етичних норм;
2.2.2. захист прав викривачів – розуміння та усвідомлення працівниками митних органів, які мають доступ до повідомлень про корупцію та іншої інформації, яка пов’язана з такими повідомленнями, ризиків для викривачів та їхніх близьких осіб, пов’язаних з поданням повідомлень про корупцію, встановленням фактів порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції»;
2.2.3. конфіденційність – забезпечення виконання працівниками митних органів вимог законодавства щодо заборони розкриття інформації про викривача, його близьких осіб або інших даних, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб, третім особам, які не залучаються до розгляду, перевірки та/або розслідування повідомлених ним фактів, а також особам, дій або бездіяльності яких стосуються повідомлені ним факти, крім випадків, установлених законом, а також нерозголошення такої інформації працівниками митних органів, які залучаються до процедур попереднього розгляду, ідентифікації, опрацювання, використання та збереження повідомлень про корупцію;
2.2.4. зворотній зв’язок – рекомендується підтримувати зв'язок з викривачем навіть у випадку, коли таке повідомлення подане анонімно (за наявності інформації про контакти викривача);
2.2.5. неупередженість – забезпечення розгляду повідомлення про корупцію по суті та без жодних упереджень, які можуть виникати за результатами попередніх контактів викривача митними органами;
2.2.6. об’єктивність – надання повної і об’єктивної оцінки одержаній під час розгляду повідомлення про корупцію інформації, а також результатам такої перевірки;
2.2.7. рівність – забезпечення однакового ставлення до всіх викривачів незалежно від їх віку, статі, національної приналежності, віросповідання тощо.
ІІІ. Отримання та реєстрація повідомлень про корупцію
3.1. Повідомлення про корупцію, що надходять до митних органів в письмовому вигляді, приймаються та проходять первинне опрацювання відповідно до вимог Типової інструкції з документування управлінської інформації в електронній формі та організації роботи з електронними документами в діловодстві, електронного міжвідомчого обміну та Типової інструкції з діловодства в міністерствах, інших центральних та місцевих органах виконавчої влади, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року № 55.
3.2. Попередній розгляд та ідентифікацію повідомлень про корупцію, які надійшли до митних органів у спосіб, зазначені у пункті 3.1 цього порядку, здійснюються службою діловодства спільно з працівниками уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) в день їх надходження або не пізніше наступного робочого дня, на предмет встановлення наявності фактичних даних, що підтверджують можливе вчинення працівником митних органів Держмитслужби, іншими суб’єктами (особами), на яких поширюється дія вимог Закону України «Про запобігання корупції», корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень вимог цього Закону, які можуть бути перевірені, та належності до компетенції і повноважень уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи).
3.3. Як виняток, на підставі службової записки керівника або заступника керівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи), оформленої під час попереднього розгляду повідомлення про корупцію, не підлягають скануванню повідомлення про корупцію, які містять інформацію, розголошення якої може негативно вплинути на хід та результати перевірки наведеної у ньому інформації та/або виконання завдань і функцій уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) щодо співпраці з викривачами, забезпечення дотримання їхніх прав і гарантій захисту та виконання повноважень у сфері захисту викривачів, передбачених законом.
У разі несканування повідомлення про корупцію, таке повідомлення після реєстрації передаються керівнику уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) для доповіді Голові Держмитслужби (особі яка виконує його обов’язки), керівнику територіального органу Держмитслужби (особі, яка виконує його обов’язки).
3.4. Повідомлення про корупцію, отримані працівниками уповноважених підрозділів (уповноваженими особами) засобами телефонного зв’язку та в усній формі під час особистого спілкування, оформлюються шляхом заповнення примірної форми повідомлення про корупцію, отриманого працівником уповноваженого підрозділу (уповноваженою особою) засобами телефонного зв’язку (додаток 1), із зазначенням таких реквізитів:
інформація про викривача – прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи, посада, найменування юридичної особи, контактний номер телефону, реквізити для листування (поштова адреса та/або адреса електронної пошти);
детальна інформація про факт вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції», що стала підставою для внесення повідомлення, та про особу, яка його вчинила;
інформація про те, чи звертався викривач з аналогічним повідомленням до уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) інших органів, у тому числі митних органів, спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції, правоохоронних органів.
У разі якщо під час телефонної розмови неможливо встановити суть можливого порушення, працівник уповноваженого підрозділу (уповноважена особа) пропонує звернутись до Держмитслужби або її територіального органу письмово або направити повідомлення електронними засобами зв’язку
Під час прийняття повідомлення про корупцію засобами телефонного зв’язку працівник уповноваженого підрозділу (уповноважена особа) повідомляє, що вказана інформація буде використана під час виконання завдань і функцій щодо запобігання та виявлення корупції у спосіб, визначений чинними нормативно-правовими актами та розпорядчими документами Держмитслужби, а також повідомляє щодо можливості додаткового направлення цього повідомлення засобами поштового та електронного зв’язку.
3.5. Повідомлення про корупцію, отримані безпосередньо працівниками уповноважених підрозділів (уповноваженими особами) засобами телефонного зв’язку та в усній формі під час особистого спілкування, проходять первинне опрацювання та реєстрацію шляхом передачі заповненої форми повідомлення про корупцію, отриманого працівником уповноваженого підрозділу (уповноваженою особою) засобами телефонного зв’язку, до служби діловодства Держмитслужби або її територіального органу.
3.6. Під час отримання повідомлень про корупцію засобами телефонного зв’язку безпосередньо працівником уповноваженого підрозділу (уповноваженою особою) може використовуватись опитувальний лист за примірною формою, наведеною у додатку 2.
3.7. Повідомлення про корупцію, які надходять на електронну поштову скриньку Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби anticorruption@customs.gov.ua., або за допомогою спеціального поля в розділі «Запобігання проявам корупції» на офіційному веб-порталі Держмитслужби, приймаються та ідентифікуються відповідальним працівником цього структурного підрозділу.
Такі повідомлення роздруковуються в день їх надходження або наступного робочого дня, якщо вони надійшли в неробочий час, у вихідні чи святкові дні, та передаються до служби діловодства Держмитслужби для опрацювання і реєстрації відповідно до вимог цього розділу.
3.8. Повідомлення про корупцію, які надійшли до органів Держмитслужби у спосіб, зазначені у пункті 3.1 цього Порядку, реєструються службою діловодства в за окремим видом документу - «Повідомлення про корупцію» («ППК»).
3.9. У разі, коли повідомлення про корупцію за змістом не відповідає встановленим вимогам Закону України «Про запобігання корупції», але порушені питання належать до компетенції Держмитслужби, таке повідомлення у день його надходження, а те, що надійшло в неробочий час, у вихідні чи святкові дні, не пізніше наступного робочого дня передаються до служби діловодства Держмитслужби для опрацювання і реєстрації в порядку, визначеному Законом України «Про звернення громадян», Інструкцією з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348 (зі змінами) та іншими нормативно-правовими актами.
3.10. Попередній розгляд та ідентифікація повідомлень про корупцію, які надійшли на електронні адреси, визначені у Держмитслужбі для подання запитів на отримання публічної інформації та звернень громадян в електронному вигляді, здійснюється працівниками уповноваженого підрозділу (уповноваженою особою) та підрозділом, до функціональних обов’язків якого належить реєстрація звернень громадян та запитів на отримання публічної інформації.
У разі встановлення відповідності викладеної інформації ознакам корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення Закону України «Про запобігання корупції», такі повідомлення передаються підрозділом, до функціональних обов’язків якого належить реєстрація звернень громадян та запитів на отримання публічної інформації, у день їх надходження або на наступний день, якщо вони надійшли в неробочий час, у вихідні чи святкові дні, до служби діловодства для реєстрації відповідно до пункту 3.3. цього Порядку.
ІV. Облік повідомлень про корупцію
4.1. Повідомлення про корупцію незалежно від способів надходження (подання) підлягають обліку в Журналі обліку повідомлень про корупцію, внесених викривачами (далі – Журнал) (додаток 3), який ведеться працівником уповноваженого підрозділу (уповноваженою особою).
У разі отримання анонімного повідомлення у відповідній графі «П.І.Б. викривача або анонімне» Журналу проставляється позначка «Анонімно».
4.2. Облік повідомлень про корупцію здійснюється в день їх надходження до уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) або наступного робочого дня, якщо вони надійшли в неробочий час, у вихідні чи святкові дні.
4.3. Облік повідомлень про корупцію здійснюється за кількістю і видами отриманих повідомлень, способами їх надходження (подання), станом виконання та результатами розгляду.
V. Порядок та строки розгляду повідомлень про корупцію
5.1. Анонімне повідомлення про корупцію підлягає перевірці у строк не більше 15 днів від дня його отримання.
Якщо у вказаний термін перевірити інформацію, що міститься в повідомленні, неможливо, термін розгляду повідомлення продовжується керівником митного органу або його заступником до 30 днів від дня його отримання.
5.2. Термін розгляду анонімного повідомлення продовжується керівником митного органу або його заступником, шляхом накладання резолюції на доповідну записку керівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) з обґрунтуванням необхідності продовження терміну розгляду.
5.3. У разі підтвердження інформації, викладеної в анонімному повідомленні про корупцію, керівник митного органу (особа, яка виконує його обов’язки) вживає заходів щодо припинення виявленого порушення, усунення його наслідків та притягнення винних осіб до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку, а у випадках виявлення ознак кримінального або адміністративного правопорушення також інформує спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції або правоохоронні органи відповідно до їх компетенції.
5.4. Повідомлення про корупцію, які не є анонімними та надійшли до органу Держмитслужби у спосіб, зазначений у пункті 1.3 цього Порядку, підлягають попередній перевірці у строк не більше 10 робочих днів.
5.5. За результатами попередньої перевірки інформації, викладеної у повідомленні про корупцію, керівником уповноваженого підрозділу (уповноваженою особою), на ім’я керівника митного органу (особи, яка виконує його обов’язки) подається доповідна записка, в якій викладається суть вжитих заходів з перевірки викладеної інформації, їх результати та пропонується одне з таких рішень:
5.5.1 необхідності призначення (ініціювання) проведення внутрішньої перевірки або проведення службового розслідування, у разі підтвердження фактів, викладених у повідомленні про корупцію;
5.5.2 передачу повідомлення про корупцію та матеріалів попередньої перевірки до органу досудового розслідування - у разі встановлення ознак кримінального правопорушення або до інших органів, уповноважених реагувати на виявлені правопорушення в порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України;
5.5.3 закриття провадження попередньої перевірки - у разі непідтвердження фактів, викладених у повідомленні про корупцію.
5.6. Про результати попередньої перевірки повідомлення про корупцію викривачу надається детальна письмова інформація упродовж трьох днів з дня її завершення. Така інформація надається викривачу у вигляді листа-відповіді (документа, адресованого фізичній особі) за підписом керівника митного органу (особи, яка виконує його обов’язки).
5.7. Проведення внутрішньої перевірки за повідомленням про корупцію у разі підтвердження викладених фактів здійснюється на підставі рішення керівника митного органу (особи, яка виконує його обов’язки) оформленого у вигляді доручення до доповідної записки керівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи).
У дорученні до доповідної записки про проведення внутрішньої перевірки за повідомленням про корупцію залежно від обсягу інформації (викладених фактів), яка підлягає перевірці, визначаються терміни перевірки, посади, власні імена та прізвища посадових (службових) осіб - керівника та його заступника (за необхідності), відповідального за її проведення, та членів робочої групи, уповноважених проводити перевірку, за необхідності права, обов’язки та відповідальність учасників перевірки.
5.8. Керівник робочої групи з проведення внутрішньої перевірки за повідомленням про корупцію розподіляє між членами робочої групи конкретні завдання відповідно до їх компетенції та функціональних обов’язків, забезпечує проведення перевірки та контролює хід виконання завдань, має право надавати членам робочої групи додаткові завдання та доручення.
5.9. Результати службової перевірки за повідомленням про корупцію оформлюються Актом про результати внутрішньої перевірки за повідомленням про корупцію, який повинен містити інформацію про підстави її початку, інформацію (факти), які перевірялись, встановлені факти чи події, зокрема ті, що призвели до порушення вимог нормативно-правових актів чи розпорядчих документів Держмитслужби, із зазначенням конкретних положень нормативно-правових актів, розпорядчих документів Держмитслужби, які порушено, причини та умови, що призвели до цих порушень або сприяли їм, наслідки таких порушень, можлива заподіяна шкода та нанесені збитки внаслідок таких порушень, інші відомості, які мають значення для розгляду повідомлення про корупцію.
У разі незначного обсягу інформації, що перевірялась та/або була встановлена під час внутрішньої перевірки за повідомленням про корупцію, що не потребує узагальнення в акті перевірки, результати такої перевірки можуть бути викладені у доповідній записці про результати розгляду повідомлення про корупцію на ім’я керівника митного органу, який прийняв рішення про проведення перевірки.
5.10. Ініціювання прийняття рішення керівника митного органу про проведення службового розслідування стосовно працівників митних органів за повідомленнями про корупцію здійснюється керівником уповноваженого підрозділу (уповноваженою особою) шляхом підготовки доповідної записки із відповідними пропозиціями.
Рішення про проведення службового розслідування стосовно працівників органів Держмитслужби за повідомленням про корупцію, організація, проведення такого службового розслідування та оформлення його результатів здійснюються відповідно до вимог Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, які для цілей Закону України «Про запобігання корупції» прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 року № 950 (зі змінами).
5.11. Проведення внутрішньої перевірки або службового розслідування за повідомленнями про корупцію не може бути доручене особі, якої або близьких осіб якої стосується інформація, викладена у такому повідомленні.
5.12. Забороняється залучати до проведення внутрішніх перевірок або службових розслідувань за повідомленнями про корупцію працівників (доручати проведення таких перевірок працівникам), у яких наявний конфлікт інтересів або може виникнути конфлікт інтересів у зв’язку із залученням до проведення такої перевірки або розслідування.
5.13. Внутрішня перевірка або розслідування за повідомленням про корупцію проводиться у строк не більше 30 днів з дня завершення попередньої перевірки.
Якщо у зазначений строк перевірити повідомлену інформацію неможливо, керівник митного органу або його заступник продовжують строк перевірки або розслідування інформації до 45 днів, про що повідомляється викривач.
Управлінське рішення про продовження строку проведення службової перевірки або службового розслідування за повідомленням про корупцію оформлюється документом того самого виду, яким оформлено рішення про їх початок.
5.14. За результатами внутрішньої перевірки за повідомленням про корупцію працівник уповноваженого підрозділу (уповноважена особа), відповідальний за її проведення, або керівник робочої групи з проведення службової перевірки приймає одне з таких рішень:
передати матеріали до органу досудового розслідування – у разі встановлення ознак кримінального правопорушення або до інших органів, уповноважених реагувати на виявлені правопорушення;
направити матеріали до спеціально уповноважених суб’єктів у сфері запобігання корупції – у разі встановлення ознак адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією.
організувати у межах компетенції вжиття заходів щодо притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства, інформацію стосовно яких повідомлено, про усунення виявлених порушень, причин та умов вчинення правопорушення, спричинених ними наслідків, а також про здійснення заходів щодо відновлення прав і законних інтересів осіб та відшкодування збитків, шкоди, завданої фізичним та юридичним особам внаслідок допущених порушень.
5.15. Керівник уповноваженого підрозділу (уповноважена особа) доповідає про результати внутрішньої перевірки за повідомленням про корупцію керівнику митного органу (особі, яка виконує його обов’язки) шляхом підготовки доповідної записки про результати такої перевірки з коротким викладом інформації, зазначеної у пункті 5.10 цього розділу, та прийнятим рішенням відповідно до пункту 5.15 цього розділу.
У разі встановлення за результатами внутрішньої перевірки, проведеної за повідомленням про корупцію, ознак вчинення посадовими (службовими) особами митних органів дисциплінарного проступку у доповідній записці надаються пропозиції щодо порушення дисциплінарного провадження або застосування дисциплінарних стягнень з урахуванням строків притягнення до дисциплінарної відповідальності, визначених законодавством. Пропозиції повинні містити конкретні факти порушень з посиланням на вимоги нормативно-правових актів, розпорядчих та інших документів Держмитслужби, які б могли вказувати або вказують на вчинення дисциплінарного проступку.
У разі необхідності усунення виявлених порушень, причин та умов вчинення правопорушення, спричинених ними наслідків, а також здійснення заходів щодо відновлення прав і законних інтересів осіб та відшкодування збитків, шкоди, завданої фізичним та юридичним особам внаслідок допущених порушень, встановлених за результатами службової перевірки, проведеної за повідомленням про корупцію, керівник уповноваженого підрозділу (уповноважена особа) ініціює прийняття керівником митного органу (особою, яка виконує його обов’язки) відповідного управлінського рішення, яке оформлюється розпорядчим документом або дорученням до доповідної записки.
5.16. Під час реалізації управлінського рішення, зазначеного у абзаці третьому пункту 5.16 цього Порядку, уповноважені підрозділи (уповноважені особи) забезпечують надання практичної та методологічної допомоги структурним підрозділам митних органів, задіяним у його реалізації.
5.17. У разі необхідності моніторинг усунення виявлених порушень, причин та умов вчинення правопорушення, спричинених ними наслідків, а також здійснення заходів щодо відновлення прав і законних інтересів осіб та відшкодування збитків, шкоди, завданої фізичним та юридичним особам внаслідок допущених порушень за результатами службової перевірки, проведеної за повідомленням про корупцію, покладається на уповноважений підрозділ (уповноважену особу).
5.18. Про результати внутрішньої перевірки або службового розслідування, проведеного за повідомленням про корупцію, викривачу у строк, що не перевищує 5 днів з дня її завершення, надається письмова інформація у вигляді листа-відповіді за підписом керівника митного органу (особи, яка виконує його обов’язки).
5.19. Доступ до матеріалів (інформації), які містять відомості з обмеженим доступом, під час перевірки повідомлень про корупцію, а також підготовка та поводження з документами, складеними за їх результатами, здійснюються у порядку, встановленому чинним законодавством та розпорядчими документами Держмитслужби.
5.20. У разі якщо інформація, викладена в отриманому митним органом повідомленні про корупцію, не належить до його компетенції, викривач повідомляється про це письмово у строк не більше трьох днів без проведення попередньої перевірки з наданням роз’яснення щодо компетенції органів або юридичних осіб, уповноважених на проведення перевірки або розслідування відповідної інформації.
5.21. У разі якщо інформація, викладена в отриманому митним органом повідомленні про корупцію, стосується дій або бездіяльності керівника митного органу, до якого надійшло таке повідомлення, таке повідомлення про корупцію без проведення попередньої перевірки у строк, що не перевищує трьох днів, надсилається до Національного агентства з питань запобігання корупції (далі - Національне агентство), що визначає порядок розгляду такої інформації надалі.
Про факт отримання такого повідомлення та його направлення до Національного агентства уповноважений підрозділ (уповноважена особа) територіального органу Держмитслужби письмово інформує Держмитслужбу не пізніше наступного робочого дня з дня його отримання та не пізніше наступного робочого дня з після направлення такого повідомлення до Національного агентства.
5.22. Посадові та службові особи митних органів у разі виявлення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення чи одержання повідомлення про вчинення такого правопорушення працівниками відповідних державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб публічного права, їх структурних підрозділів, юридичних осіб, зазначених у частині другій статті 62 Закону України «Про запобігання корупції», зобов’язані у межах своїх повноважень ужити заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно, протягом 24 годин, письмово повідомити про його вчинення спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції.
VІ. Повноваження уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) у сфері захисту викривачів
6.1. До повноважень уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) у сфері захисту викривачів належать:
6.1.1. організація роботи внутрішніх каналів повідомлення про корупцію, отримання та організація розгляду повідомленої через такі канали інформації;
6.1.2. співпраця з викривачами, забезпечення дотримання їхніх прав та гарантій захисту, передбачених законом;
6.1.3. надання працівникам митних органів та особам, які пов’язані з митними органами у зв’язку з виконанням ними певної роботи чи проходження навчання, методичної допомоги та консультацій щодо повідомлення про корупцію та захисту викривачів, проведення внутрішніх навчань з цих питань.
6.2. На виконання повноважень у сфері захисту викривачів уповноважені підрозділи (уповноважені особи) мають право:
6.2.1. витребувати від структурних підрозділів органів Держмитслужби документи, у тому числі ті, що містять інформацію з обмеженим доступом (крім державної таємниці), та робити чи отримувати їх копії;
6.2.2. викликати та опитувати осіб, дій або бездіяльності яких стосуються повідомлені викривачем факти, у тому числі керівників, перших заступників та заступників керівників органів Держмитслужби;
6.2.3. звертатися до Національного агентства щодо порушених прав викривача, його близьких осіб;
6.2.4. вносити подання керівникам органів Держмитслужби про притягнення винних осіб до дисциплінарної відповідальності за порушення Закону України «Про запобігання корупції»;
6.2.5. виконувати інші визначені законом повноваження, спрямовані на всебічний розгляд повідомлень викривачів та захист їхніх прав та свобод.
6.3. Керівники уповноважених підрозділів (уповноважені особи) та їх заступники у діяльності щодо організації розгляду повідомлень про корупцію, співпраці з викривачами, забезпечення дотримання їхніх прав та гарантій захисту, передбачених Законом України «Про запобігання корупції», підзвітні і відповідальні лише перед керівником відповідного органу Держмитслужби, крім випадків, коли такі повідомлення стосуються безпосередньо керівника митного органу.
6.4. Державний захист, права та гарантії захисту, захист трудових прав та відповідальність викривача здійснюються відповідно до вимог Закону України «Про запобігання корупції».
VIІ. Формування та зберігання матеріалів
з розгляду повідомлень про корупцію
7.1. Формування справ за результатами розгляду повідомлень про корупцію здійснюється працівниками уповноваженого підрозділу (уповноваженою особою), які визначені головними виконавцями з розгляду цих повідомлень, відповідно до номенклатури справ.
7.2. Керівник уповноваженого підрозділу (уповноважена особа) забезпечує контроль за правильністю оформлення та спрямування документів до справ, належним оформленням справ, своєчасністю передачі працівнику уповноваженого підрозділу, відповідальному за ведення діловодства (далі - діловод уповноваженого підрозділу), матеріалів розгляду повідомлень про корупцію та їх оригіналів (за наявності).
7.3. До завершення розгляду повідомлення про корупцію матеріали щодо його розгляду зберігаються у працівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи), який здійснює його розгляд.
7.4. Працівник уповноваженого підрозділу (уповноважена особа) після завершення розгляду і прийняття відповідного рішення формує самостійну групу матеріалів справи з повідомлення про корупцію та матеріалів щодо розгляду і разом з внутрішнім описом вміщує у м’яку обкладинку. У строк, що не перевищує п’ять робочих днів з дати реєстрації остаточної відповіді викривачу або документа, що підтверджує завершення розгляду повідомлення про корупцію (доповідна записка, висновок перевірки тощо), оформлена відповідним чином самостійна група матеріалів справи передається діловоду уповноваженого підрозділу.
У разі виявлення порушень в оформленні та формуванні у самостійну групу матеріалів справи за результатами розгляду повідомлень про корупцію усунення недоліків проводиться у строк, що не перевищує двох робочих днів.
7.5. Зберігання повідомлень про корупцію та матеріалів щодо їх розгляду:
7.5.1. матеріали попередньої перевірки повідомлень про корупцію, внутрішніх перевірок та розслідувань за повідомленнями про корупцію зберігаються протягом трьох років з дня отримання таких повідомлень;
7.5.2. після закінчення встановленого строку зберігання матеріали попередньої перевірки повідомлень про корупцію, внутрішніх перевірок та розслідувань за повідомленнями про корупцію підлягають знищенню згідно з актом знищення, затвердженим керівником уповноваженого підрозділу.
VIII. Обов’язки та відповідальність працівників органів Держмитслужби, залучених до опрацювання повідомлень про корупцію
8.1. Працівники митних органів, залучені до опрацювання та роботи з повідомленнями про корупцію, зобов’язані:
8.1.1. додержуватись принципів, передбачених пунктом 2.2 цього Порядку;
8.1.2. добросовісно виконувати посадові обов’язки на усіх етапах роботи з такими повідомленнями;
8.1.3. здійснювати (забезпечувати) своєчасний розгляд повідомлень про корупцію, об’єктивну та всебічну перевірку інформації, викладеної у них.
8.2. Працівникам Держмитслужби та її територіальних органів, залученим до процесу роботи з повідомленнями про корупцію, забороняється:
8.2.1. розкривати інформацію про особу викривача, його близьких осіб або інші дані, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб, третім особам, які не залучаються до розгляду, перевірки та/або розслідування повідомлених ним фактів, а також особам, дій або бездіяльності яких стосуються повідомлені ним факти, крім випадків, установлених законом;
8.2.2. використовувати в інший спосіб інформацію, яка їм стала відома у зв’язку з опрацюванням повідомлень про корупцію, або відомості, які в них містяться, крім випадків, встановлених законом.
8.3. У разі розкриття (розголошення) інформації про особу викривача, його близьких осіб або інших даних, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб, керівники митних органів (особи, які виконують їх обов’язки), забезпечують вжиття заходів, направлених на усунення настання можливих негативних наслідків для викривача, пов’язаних з таким розголошенням, та закриття каналів витоку такої інформації.
8.4. Керівники митних органів (особи, які виконують їх обов’язки) та керівники уповноважених підрозділів (уповноважені особи) забезпечують вжиття заходів щодо недопущення розкриття (нерозголошення) інформації про особу викривача, його близьких осіб або інші дані, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб, та закриття каналів витоку такої інформації (за їх наявності).
8.5. За незаконне розкриття відомостей про викривача настає відповідальність, передбачена законом.
8.6. Працівники митних органів за порушення вимог цього Порядку притягаються до відповідальності у порядку, встановленому законодавством.
Начальник Відділу з питань
запобігання та виявлення корупції Євген МОТУЗКО