Держмитслужба розробила ІТ рішення, яке дозволить фінансовим гарантам взаємодіяти із системою NCTS засобами електронного зв’язку для забезпечення гарантування товарів у режимі спільного транзиту. Щоб цей ІТ інструмент був зручним у користуванні, з 20 травня Держмитслужба пропонує всім бажаючим - потенційним фінансовим гарантам, а також розробникам брокерського програмного забезпечення, долучитись до його тестування та надати свої пропозиції і зауваження. Про це повідомив Євгеній Єнтіс, заступник голови Держмитслужби з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.
«Для нас важливо, щоб учасники бета-тестування надали свої коментарі, які буде враховано у наступній ітерації розробки цього програмного рішення», - зазначив Євгеній Єнтіс.
Валерій Остроухіх, експерт EU4PFM, звернув увагу, що розроблене рішення складається з двох модулів - API для гарантів та API для трейдерів.
Так, фінансовим гарантам воно дозволяє взаємодіяти з електронною системою управління фінансовими гарантіями (GMS) у рамках таких операцій:
- реєстрація фінансової гарантії
- внесення змін в зареєстровану фінансову гарантію
- відкликання фінансової гарантії
- запит актуальної інформації щодо фінансової гарантії (поточний статус та дані, інформація про застосування та інформація про вивільнення)
Трейдери завдяки цьому рішенню зможуть:
- отримати інформацію про зареєстровану гарантію
- отримати інформацію про зміну фінансової гарантії
- змінювати коди доступу гарантії.
Щоб приєднатися до тестування, потрібно надіслати заявку до Служби підтримки - help.customs.gov.ua. У відповідь на лист буде надіслано необхідні інструкції щодо порядку тестування.
“Після завершення розробки, вимоги до підключення та взаємодії зовнішніх систем з ІТ системами Держмитслужби будуть публічними та єдиними для всіх, - це один із принципів побудови нових ІТ рішень Митниці. Ми не створюємо “закритий ринок для своїх” - для нас це принципово”, - наголосив Євгеній Єнтіс. Він також офіційно повідомив, що “ніякої плати за взаємодію з новим сервісом Держмитслужба брати не буде”.
Як відомо, Митної адміністрацією Литовської Республіки було передано Україні програмне забезпечення для Нової комп'ютеризованої транзитної системи (NCTS). У рамках цього ПЗ передбачено базові версії низки необхідних для функціонування NCTS модулів, зокрема, і модуль для електронної системи управління фінансовими гарантіями (GMS). Для його адаптації до українського законодавства необхідно було здійснити доопрацювання. Суть доопрацювання полягає в тому, щоб надати можливість фінансовим гарантам взаємодіяти з цим модулем електронними засобами зв’язку, як це передбачено Законом України № 78, ст.25, п.1. Це можливо завдяки розробці програмного рішення - API (Application Programming Interface) для взаємодії фінансових гарантів з GMS NCTS. Таке рішення було розроблене і пропонується для тестування.
Як уже повідомлялося, 16 квітня 2021 в Україні набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 09.02.2021 № 69 https://www.reestrnpa.gov.ua/REESTR/RNAweb.nsf/wpage/doc_card?OpenDocument&ID=B99845C85135755AC22586B200344886, який дозволяє розпочати роботу щодо присвоєння статусу фінансового гаранта в режимі спільного транзиту банкам та страховим компаніям. Держмитслужба розпочала формувати перелік фінансових гарантів, які мають право гарантувати переміщення товарів за деклараціями T1UA.
Також повідомлялося, що 17 травня Міністерством юстиції зареєстровано наказ Мінфіну від 06.04.2021 № 200 «Про деякі питання забезпечення сплати митного боргу в режимі спільного транзиту». Цей документ дозволяє розпочати застосування гарантій у формі документів фінансових гарантів, відповідно до Закону України №78 «Про режим спільного транзиту та запровадження національної електронної транзитної системи» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/78-IX#Text, в той час як до цього єдиним варіантом гарантування при переміщенні товарів в режимі спільного транзиту була грошова застава.