Близько 300 представників бізнесу взяли участь у дистанційному семінарі «Напередодні змін. Запровадження в Україні режиму спільного транзиту (NCTS) та Програми Авторизованого економічного оператора (АЕО)», який відбувся 7 грудня 2021 року.
Представники Мінфіну, RST Мінфіну, Держмитслужби, Програми ЄС з підтримки управління державними фінансами (EU4PFM) відповіли на запитання бізнесу щодо системи спрощень, передбаченої у межах програм NCTS та АЕО, а також можливостей, які відкриваються після переорієнтації бізнесу на нову систему спрощень.
«В Україні запроваджується нова система спрощень, яка відповідає практиці країн ЄС. Її важливими складовими є спрощення у системі спільного транзиту (NCTS) та у рамках Програми АЕО. Їх поєднання - це завершений бізнес-процес: вантаж може переміщуватись між Україною та будь-якою з 35-ти країн Конвенції про процедуру спільного транзиту «від складу до складу» та може бути поміщений у певний митний режим практично без контактів із митницею», - зазначив Олександр Москаленко, директор Департаменту митної політики Мінфіну.
Він наголосив, що тим компаніям, які отримають транзитні спрощення зараз, після приєднання України до Конвенції про процедуру спільного транзиту, не доведеться проходити переоцінку.
За словами Сергія Демченка, директора Департаменту запровадження міжнародної транзитної системи Держмитслужби, важливо звертати уваги на нові можливості, які дає запроваджувана система спрощень, зокрема, в режимі спільного транзиту. “Справді, у режимі спільного транзиту вимагається гарантування всіх товарів. Однак у цій системі є спрощення “загальна фінансова гарантія”, за яким можливе часткове та навіть повне звільнення від гарантії. Це дуже позитивний аспект при використанні фінансових гарантій, якого немає в діючій системі гарантування товарів, відповідно до вимог Митного кодексу України. Чим раніше почати з цим інструментом - тим скоріше будуть доступні ці можливості”, - зазначив він.
«Для АЕО та транзитних спрощень у рамках NCTS застосовуються одні й ті самі критерії з однаковими умовами. Виконання таких критеріїв має взаємозараховуватися під час отримання наступних спрощень та авторизацій. Наприклад, підприємство-АЕО може отримати транзитні спрощення майже автоматично, а підприємство, яке матиме статус «авторизованого вантажоодержувача», для отримання авторизації АЕО-С повинно буде підтвердити лише один критерій», - розповіла Оксана Ніканорова, радниця заступника Міністра фінансів України, координаторка митних реформ RST Мінфіну.
Вона також звернула увагу, що з 7 листопада 2022 року також втратять обмеження щодо тривалості перевірки для надання авторизації АЕО та за умови наявності вже підтверджених певних критеріїв таку авторизацію можна буде отримати швидше, ніж за 150 днів.
Експерти акцентували увагу бізнесу на можливостях, які відкриваються у зв’язку із запровадженням таких спрощень:
1. українські перевізники та митні брокери отримують можливості виходити на новий рівень надання послуг своїм клієнтам, ставати більш цінними та корисними для них;
2. розвивається інститут митних гарантій: оновлена система гарантування стимулює розвиток цього ринку до європейського рівня;
3. оскільки нова для України система митних спрощень відповідає філософії ЄС, її запровадження сприятиме створенню позитивного іміджу українського бізнесу, дасть можливість для його розвитку та виходу на нові ринки. Той, хто першим зверне увагу на такі можливості, отримає суттєву конкурентну перевагу.
Олександр Москаленко додав, що діюча зараз система спрощень вимагає від митника приймати рішення протягом 4 годин. Без процедури попередньої авторизації в межах відведеного часу перевірити все та прийняти зважене рішення інколи вкрай складно, страждає безпекова функція митниці. Розвинені ж країни проводять спочатку процедуру авторизації, вивчають товари та операції з ними, завдяки чому і досягаються показники для митного оформлення у 5 хвилин.
Було наголошено, що для переходу від діючої нині системи спрощень (без авторизацій) до нової було зарезервовано трирічний перехідний період, щоб бізнес встиг адаптуватися та переключитися на альтернативи ІМ40ЕА та експорту без заїзду до митного органу. До закінчення цього періоду залишається 11 місяців, і уже зараз варто активувати роботу та почати активніше подавати заяви на отримання спрощень в рамках програм АЕО та NCTS.
«Прохання до всіх: не відкладати на останні дні подання заявок для отримання дозволів на спеціальні транзитні спрощення. Це можна і варто починати робити вже сьогодні», - звернувся до учасників заходу Олександр Москаленко.
Як уже повідомлялося, міжнародне застосування NCTS Україна зможе розпочати після приєднання до Конвенції про спільну транзитну процедуру вже наприкінці 2022 року за умови активізації бізнесу у використанні NCTS.
Як відомо, 7 листопада 2022 буде скасовано можливість застосування спрощених процедур імпорту та експорту без пред'явлення товарів митному органу без проведення попередніх перевірок надійності внутрішніх процесів підприємства.
Семінар було організовано за ініціативи Програми ЄС з підтримки управління державними фінансами (EU4PFM) спільно з Міністерством фінансів України, Державною митною службою RST Мінфіну, Громадською радою при Держмитслужбі та Одеською митницею.