Оцінка доброчесності як інструмент для трансформації митниці: бізнес і посадовці пройшли опитування

25 December
Odoo • Зображення та текст

Державна митна служба України зробила важливий крок до підвищення доброчесності, взявши участь у першій хвилі опитуванні щодо сприйняття доброчесності на митниці (CIPS). Ця ініціатива стала частиною співпраці з Програмою Всесвітньої митної організації з протидії корупції та сприяння доброчесності (A-CIP). Зібрані дані стануть основою для подальших реформ і удосконалення роботи митних органів в Україні.  

Опитування CIPS, розроблене у 2019 році, дозволяє кількісно оцінити сприйняття доброчесності на митниці посадовими особами митних органів та представниками бізнесу. Воно базується на десяти ключових принципах Оновленої Декларації аруша і допомагає митним органам виявляти вразливі місця і коригувати заходи з протидії корупції. Таким чином, CIPS є ефективним інструментом для вимірювання впливу антикорупційних заходів і підготовки подальших дій.  

У вересні 2024 року опитування охопило 448 працівників митних органів та 477 представників приватного сектору в п’яти регіонах України. Така кількість респондентів дозволяє з більш ніж 95% статистичної достовірності стверджувати, що відповіді опитування відображають думки всієї сукупності представників обох груп. 

Отримані результати вказують на низку важливих тенденцій. По-перше, і митники, і бізнес загалом позитивно оцінюють роботу керівництва Держмитслужби, а також прогрес у модернізації відомства. Це свідчить про спільне бачення напрямків розвитку та готовність до співпраці. 

По-друге, 89% опитаних представників бізнесу наголосили на своїй прихильності до етичної поведінки — наприклад, відмовились чи проігнорували б вимогу хабара для прискорення процедур. При цьому, невелика кількість респондентів все ж погодилися б надати посадовцям неправомірну вигоду.

Понад 20% опитаних представників приватного сектору заявили, що не відчувають себе в безпеці, повідомляючи про випадки корупції. Разом із тим, 100% респондентів, які стикалися з випадками, пов’язаними із доброчесністю, за участю митниці, відзначили позитивний досвід взаємодії. 

Дві третини суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності підтвердили, що суворо дотримуються митних правил, а третина відчувають можливість виникнення проблемних ситуацій через складність законодавства.  

Участь у CIPS не лише дала змогу оцінити поточний стан доброчесності, а й заклала підґрунтя для цільових реформ - удосконалення механізмів протидії корупції та покращення взаємодії з бізнесом.  

Наразі за підтримки Програми А-СІР Всесвітньої митної організації Держмитслужба розробляє план використання результатів опитування для залучення інших зацікавлених сторін та впровадження дієвих рішень для підтримки доброчесності.

Ознайомитися з першоджерелом можна за посиланням: https://www.wcoomd.org/en/media/newsroom/2024/december/ukraine-takes-its-first-look-at-results-from-the-cips-under-the-wco-acip-programme.aspx