Реалізація реформи у наступні кілька десятиліть створить безпечний та конкурентний ринок у єдиній цифровій екосистемі.
Минулого року Єврокомісія анонсувала масштабні зміни - найбільшу реформу за час існування Митного союзу з моменту його створення в 1968 році. У березні цього року Європейський парламент підтримав пропозиції у першому читанні. Далі вони розглядатимуться новим парламентом, вибори якого відбулися на початку червня.
Основою реформи є створення нового Митного органу ЄС (EU Customs Authority) та Центру митних даних ЄС (EU Customs Data Hub), який поступово замінить наявну у країнах-членах ЄС митну ІТ-інфраструктуру.
Усі держави-члени матимуть доступ до даних у реальному часі, а штучний інтелект аналізуватиме дані та прогнозуватиме проблеми ще до відвантаження товарів у ЄС. Це сприятиме прозорій взаємодії у ланцюгу митниця-трейдер-споживач та зекономить час і ресурси для всіх учасників ринку. За попередніми оцінками Єврокомісії, понад 2 млрд євро на рік митні органи ЄС зможуть заощадити тільки на операційних витратах.
Таким чином, реформа має на меті досягнення двох основних цілей:
- зменшення витрат для бізнесу та митних органів шляхом спрощення процедур;
- надання можливості митним органам краще захищати інтереси ЄС на основі спільного управління ризиками та більш гармонізованого контролю.
Митна реформа ЄС передбачає нове партнерство між бізнесом та митними органами. Зокрема, концепція «Trust and Check traders» ґрунтується на поточній програмі Авторизованих економічних операторів і передбачає її розвиток. Як і для статусу АЕО, для отримання статусу «Trust and Check Traders» підприємства повинні будуть відповідати ряду критеріїв, спрямованих на те, щоб гарантувати їх надійність, таким як чиста юридична історія, високий рівень контролю над своїми операціями та ланцюгом поставок, а також фінансова спроможність.
У квітні 2024 року Україна успішно перейшла на NCTS Фаза 5, навіть випередивши багато європейських країн. Водночас зростання кількості українських компаній, що отримали статус АЕО, має динаміку, схожу з більшістю країн ЄС у перші роки впровадження програми, а подекуди її перевищує. Це свідчить про те, що Україна вже готова до інтеграції концепції «Trust and Check traders», адже українські трейдери діями заявили про свою надійність, а митниця - про технічну готовність.
Державна митна служба України продовжує процес цифровізації та створює ІТ-рішення, які потенційно можуть інтегруватися в Центр митних даних ЄС. Водночас українська митниця працює над актуалізацією діючих інструментів з управління ризиками, адже саме завдяки ризикорієнтованому підходу можна гарантувати, що ринок буде захищений від небезпечних або незаконних товарів, не перешкоджаючи стабільному товаропотоку.
Митна реформа ЄС обіцяє бути масштабною, тож часові рамки на її реалізацію закладаються достатньо широкі:
- 2028 рік - новий Митний орган ЄС почне працювати, а Центр митних даних ЄС перейде на першу, обмежену робочу фазу;
- 2032 рік – бізнес зможе приєднатися на добровільній основі;
- 2038 рік – відбудеться обов'язкове приєднання всіх трейдерів.
«Національна стратегія доходів, ухвалена українським урядом наприкінці минулого року, передбачає, що крайній термін змін, які мають відбутися на митниці - 2030 рік. Тобто до того часу, коли бізнес зможе протестувати нову цифрову платформу у ЄС, українська митниця вже буде готова повноцінно стати частиною європейської митної інфраструктури», - вважає очільник Державної митної служби України Сергій Звягінцев.