Вилучене майно

Відповідно до приписів Митного кодексу України митницями здійснюється розпорядження:

- товарами, транспортними засобами комерційного призначення, що зберігаються на складах митних органів, за якими утримувач товару не звернувся до закінчення строків зберігання, встановлених Митним кодексом України;

- товарами, які були виявлені (знайдені) під час здійснення митного контролю в зонах митного контролю та/або у транспортних засобах, що перетинають митний кордон України, і власник яких невідомий;

- товарами, поміщеними у режим відмови на користь держави, та товарами, граничний строк перебування яких під митним контролем закінчився;

  товарами, які швидко псуються або мають обмежений строк зберігання, а також товарами, витрати із забезпечення спеціальних умов зберігання яких перевищують їх вартість, у тому числі товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил.

Зазначені товари та транспортні засоби реалізуються на митних аукціонах, редукціонах або за договором комісії за цінами, визначеними згідно із законодавством України про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність та Податковим кодексом України.

Реалізація товарів на митних аукціонах та редукціонах здійснюється в електронній торговій системі, адміністратором якої постановою Уряду визначено АТ «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ», управління корпоративними правами щодо якого здійснює Міністерство економіки України.

Ознайомитись із переданим в реалізацію на митні аукціони та редукціони майном, а також взяти участь у відповідних електронних торгах можна перейшовши за посиланням: https://prozorro.sale/mitnij-aukcioni.

Звертаємо увагу, що розділ «Напрями роботи» вказаного вище вебсайту містить окремий підрозділ «Митні аукціони», в якому систематизовано інформацію про відповідні електронні торги та їх специфіку.

За потреби учасники електронних аукціонів мають право особисто ознайомитися із предметами лотів, які виставлені на продаж. Ознайомлення з лотами, їх демонстрація забезпечується митницями за встановленими ними графіками (відповідна інформація вказується в оголошеннях про проведення електронного аукціону).

Загалом, процедура електронних аукціонів передбачає проведення першого, другого, третього митних аукціонів (з поступовим пониженням стартової ціни лота), розділення лота на менші за обсягом лоти та проведення нового циклу торгів, та врешті виставлення товару на редукціон (форма торгів, яка полягає у покроковому зниженні ціни лота до мінімально можливої).

Наголошуємо, що ціна, за якою лот виставляється до продажу на митному аукціоні чи редукціоні, включає суму митних платежів, що підлягають сплаті у разі випуску такого товару у вільний обіг на митній території України.

Відтак, у разі купівлі товару чи транспортного засобу на митному аукціоні чи редукціоні, у покупця не виникає зобов’язання щодо додаткової сплати митних платежів за придбаний лот.

За результатом електронних торгів митниця складає встановленої форми Акт про придбання товару на електронному аукціоні, який підтверджує виникнення права власності у переможця торгів та є підставою для отримання товару в митниці.

Якщо товари не реалізовано через процедуру електронних аукціонів, такі товари за наявності потенційного попиту на них передаються для подальшої реалізації за договором комісії, або приймається рішення про їх безоплатну передачу, переробку, утилізацію, знищення.

Основні нормативно-правові документи, що регламентують діяльність у цій сфері:

- розділ VII Митного кодексу України;

- постанова Кабінету Міністрів України від 25 серпня 1998 р. № 1340 «Про Порядок обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним»;

- постанова Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 р. № 1050 «Про затвердження Порядку реалізації товарів на митних аукціонах, редукціонах та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України».


Відповідно до частини першої статті 541 Митного кодексу України постанова суду (судді) про накладення адміністративного стягнення за порушення митних правил у частині конфіскації виконується державним виконавцем в установленому законом порядку.

Частина перша статті 62 Закону України «Про виконавче провадження» визначає, що  виконання рішень про конфіскацію майна здійснюється органами державної виконавчої служби в порядку, встановленому цим Законом.

Таким чином, вилучені у справах про порушення митних правил товари та транспортні засоби, щодо яких судом прийнято рішення про конфіскацію на користь держави, передаються митницями до органів державної виконавчої служби (далі – органи ДВС), які, в свою чергу, забезпечують розпорядження ними.

Зокрема, реалізація конфіскованого майна здійснюється шляхом електронних торгів або за фіксованою ціною, порядок проведення яких визначено наказом Міністерства юстиції України.

Організатором електронних торгів з реалізації конфіскованого майна є ДП «СЕТАМ», яке належить до сфери управління Міністерства юстиції України.

Ознайомитись із переданим в реалізацію конфіскованим майном, у тому числі вилученим митницями, а також взяти участь у відповідних електронних торгах можна перейшовши за посиланням: https://setam.net.ua/auctions.

Розпорядження нереалізованим в установленому порядку конфіскованим майном здійснюється за рішенням комісій, утворених керівниками органів ДВС, на виконанні яких знаходиться відповідне виконавче провадження про конфіскацію майна на користь держави. Серед передбачених способів розпорядження таким майном – безоплатна передача, переробка, утилізація, знищення.

Окремо звертаємо увагу на діяльність магазинів, у назвах яких використовуються слова «конфіскат» або «митний конфіскат». Насамперед слід зауважити, що митні органи не мають жодного стосунку до діяльності таких торговельних об’єктів. Використання зазначених термінів у назві магазинів, імовірно, є виключно маркетинговим прийомом суб’єктів господарювання з метою привернення уваги споживачів та збільшення обсягів реалізації товарів.

Основні нормативно-правові документи, що регламентують діяльність у цій сфері:

- постанова Кабінету Міністрів України від  26 грудня 2001 р. № 1724 «Про порядок обліку, зберігання, оцінки вилученого митницями майна, щодо якого винесено рішення суду про конфіскацію, передачі цього майна органам державної виконавчої служби і розпорядження ним»;

- постанова Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 985 «Про затвердження Порядку розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби»;

- наказ Міністерства юстиції України від 29 вересня 2016 р. № 2831/5 «Про затвердження Порядку реалізації арештованого майна».


Тимчасово, на період воєнного стану в Україні, за рішенням керівника обласної військової адміністрації вилучене митницями майно, що перейшло у власність держави, може бути безоплатно передано Збройним Силам, Національній гвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Держприкордонслужбі, МВС, Національній поліції, ДСНС, Управлінню державної охорони, Держспецзв’язку, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, державним органам, установам (організаціям), які утримуються за рахунок бюджетних коштів, для потреб оборони держави, забезпечення національної безпеки, відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, забезпечення енергетичної безпеки держави, продовольчої безпеки населення (далі – майно для потреб оборони та національної безпеки).

Митниці щомісяця 5 числа надсилають інформацію про наявність майна, що перейшло у власність держави, до обласної військової адміністрації за місцем розташування такого майна. 

Інформація про наявність майна формується за виключенням даних щодо спирту етилового, алкогольних напоїв, наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів, лікарських засобів та медичних виробів без державної реєстрації та/або дозвільних документів, фальсифікованої продукції, культурних цінностей, а також майна, яке невластиве для потреб оборони та національної безпеки, а саме: вироби мистецтва, предмети колекціонування або антикваріат, марковані парфуми та декоративна косметика, тканини та килими ручної роботи, вироби з натурального хутра, дизайнерський одяг, взуття, сумки та аксесуари провідних світових брендів, годинники, канцелярське приладдя та інші вироби з дорогоцінних металів або плакованих чи дубльованих дорогоцінними металами, легкові автомобілі з типом кузова купе, кабріолет, родстер, спортивні автомобілі.

Продукти харчування та інше майно, що може зашкодити здоров’ю і життю людини, може бути безоплатно передано за умови, що вони не справляють шкідливого впливу на здоров’я людини та придатні для споживання, що підтверджується наявними товаросупровідними документами на це майно або за відсутності таких документів - висновком (протоколом) уповноваженої лабораторії, акредитованої компетентним органом проводити для цілей державного контролю лабораторні дослідження (випробування), проведення яких забезпечує суб’єкт, якому передається майно.

Обласні військові адміністрації щомісяця до 10 числа оприлюднюють на власному веб-сайті зведену інформацію, отриману від митниць, з метою ознайомлення із переліком майна суб’єктів, яким таке майно може бути передано.

Протягом 15 календарних днів з моменту оприлюднення зазначеної інформації вищеперелічені суб’єкти можуть звернутися до відповідної обласної військової адміністрації із заявою про отримання майна. Якщо на одне і теж майно претендує більше ніж один суб’єкт, рішення щодо його отримувача приймається обласною військовою адміністрацією за результатами узгоджувальної наради з уповноваженими представниками таких суб’єктів.

Передане безоплатно майно, що підлягало оподаткуванню митними платежами, якщо вони не були сплачені, може бути відчужене виключно за умови сплати мита та інших податків і зборів, передбачених законодавством під час його ввезення на територію України.

Контроль за цільовим використанням майна, переданого безоплатно, покладається на державні органи, установи, організації, що його отримали, а також на контролюючі та правоохоронні органи у межах їх компетенції.

За неправомірне чи нецільове використання, втрату або невідображення в обліку отриманого безоплатно майна, а також за інші порушення під час поводження з ним юридичні особи, які його отримали, несуть адміністративну, цивільну або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Розпорядження майном, яке у строки, визначені абзацом п’ятим цього пункту, не визначено обласною військовою адміністрацією необхідним для потреб оборони та національної безпеки, здійснюється митницю у порядку, встановленому законодавством.

Нормативно-правовий документ, що регламентує діяльність у цій сфері:

- постанова Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2022 року № 1043 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо передачі майна для задоволення потреб функціонування держави в умовах воєнного стану».

Відповідно до вимог пункту 3 Порядку обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.1998 № 1340, органи виконавчої влади, які здійснюють вилучення та знищення тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок, паперу цигаркового і фільтрів, а також спирту етилового, алкогольних напоїв, обладнання для промислового виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, приладів для незаконного виготовлення спирту етилового, алкогольних напоїв, виробничої, транспортної, споживчої тари (упаковки), етикеток, корків, засобів закупорки, марок акцизного податку (у тому числі підроблених), щомісяця до 5 числа оприлюднюють на власному веб-сайті інформацію за попередній місяць про обсяги вилучення та знищення такої продукції та обладнання.

На підставі зазначеного відповідна інформація про обсяги вилучених та знищених митними органами тютюнових виробів та алкогольних напоїв оприлюднюється на веб-сайті Держмитслужби. При цьому слід врахувати, що  конфісковані тютюнові вироби та алкогольні напої передаються в установленому порядку органам державної виконавчої служби, які забезпечують їх знищення та оприлюднення відповідної інформації на вебсайтах міжрегіональних управлінь Мін’юсту. 

Алкоголь Тютюн вилучення знищення