Досвід 1-го місяця міжнародного застосування NCTS в Україні: дистанційний семінар для бізнесу зібрав близько 300 учасників

7 November
Odoo • Зображення та текст

3 листопада відбувся дистанційний семінар «Приєднання України до Конвенції про процедуру спільного транзиту. Досвід 1-го місяця міжнародного застосування NCTS в Україні». Його провели Міністерство фінансів України та  Держмитслужба за підтримки RST Мінфіну та EU4PFM. До участі були запрошені всі дотичні до питань митниці бізнес-асоціації та Громадська рада при Держмитслужбі. Презентація та відеозапис семінару  викладено у вільному доступі.

Odoo • Зображення та текст

Владислав Суворов, заступник Голови Держмитслужби, зазначив, що цей семінар є продовженням системної роз’яснювальної роботи, яку проводить Держмитслужба для бізнесу. «Ми провели вже понад 100 семінарів на центральному та регіональному рівнях, вони є регулярними, і у вересні ми обіцяли, що через місяць після початку міжнародного застосування NCTS поділимося досвідом практичного застосування. Такі зустрічі з бізнесом ми продовжимо і надалі», - зазначив він.

Odoo • Зображення та текст

«Мінфін спільно з Держмитслужбою провели велику роботу щодо розробки нормативно-правових актів для використання процедури спільного транзиту бізнесом, у тому числі, щодо отримання та застосування спрощень, і які на сьогодні вже ухвалені.  Ми відкриті до діалогу та співпраці з бізнесом в контексті вдосконалення підходів у роботі митних органів з урахуванням тих можливостей, які відкриває спільний транзит», – підкреслив директор Департаменту митної політики Міністерства фінансів України Олександр Москаленко.

Сергій Демченко, директор Департаменту запровадження міжнародної транзитної системи Держмитслужби, повідомив, що поки триває паралельне застосування процедури спільного транзиту і національної системи контролю вантажів, однак цей період не буде тривалим. «Досить нераціонально підтримувати та адмініструвати дві системи одночасно. Досвід Туреччини говорить про те, що вони за 2-3 роки перейшли від національної системи до винятково процедури спільного транзиту», - зазначив представник Держмитслужби.

«Як ми і обіцяли на семінарі у вересні, нічого страшного 1 жовтня не сталося. Протягом жовтня спільний транзит компанії використовували лише за власним бажанням. Протягом 1-го місяця міжнародного застосування NCTS з України виїхали і були доставлені до інших країн-учасниць Конвенції 22 транзитних переміщення. Активність виявили 4 компанії. В Україні успішно була завершена процедура спільного транзиту по 67 переміщеннях, ініційованих 20 компаніями. За цей період Служба підтримки NCTS опрацювала більше 70 звернень», - повідомила під час своєї презентації Аліна Брендак, національний координатор з питань спільного транзиту.

Вона акцентувала увагу на можливості оформлення комбінованих транзитних декларацій з даними безпеки, які скорочують час на проходження кордону в обох напрямках, а також інформувала про найпоширеніші питання, які виникали під час роботи зі спільним транзитом протягом жовтня 2022 року.

Найбільше уваги під час семінару було приділено запитанням щодо транзитних спрощень та перспектив їх використання.

Сергій Демченко наголосив, що оскільки наприкінці наступного року буде припинено використання декларацій типу ЕА, «отримання транзитних спрощень «авторизований вантажоодержувач» або «авторизований вантажовідправник» у поєднанні зі статусом АЕО та іншими спрощеннями, передбаченими Митним кодексом України – це вдала можливість для бізнесу використати перевагу комбінації таких спрощень, яка дозволить оформлювати вантажі без заїзду на термінал.

За його словами, транзитні спрощення можуть стати першою сходинкою для отримання спрощень, передбачених Митним кодексом України, а також для отримання статусу АЕО. «Отримавши транзитне спрощення, ви підтвердите певні критерії. Це як сходинки, проходячи які ви поступово набираєте бали. Коли ви отримали всі транзитні спрощення, для статусу АЕО вам лишається тільки підтвердити критерій фінансової стійкості».

На розширенні можливостей для бізнесу акцентувала увагу Оксана Ніканорова, радник заступника Міністра фінансів - координатор митних реформ RST Мінфіну. Зокрема, «із запровадженням процедури спільного транзиту у брокерів та перевізників з’являється більше “карт на руках”, розширення своїх послуг та надання кращого сервісу клієнту. Після війни митне середовище вже не буде таким, яким воно було раніше, вектор на євроінтеграцію заданий і ми впевнено рухаємося в цьому напрямку. Не зважаючи на всі складнощі, саме зараз час готуватися до повноправного членства України в Митному союзі з ЄС, переходити на нові практики та долучатися до системи митних спрощень”, - зазначила експертка.

Вона наголосила, що «Закон 2510 співставив 2 можливості спрощень – за Конвенцією про процедуру спільного транзиту та за Митним Кодексом; відтак, у підприємців з’являється набагато більше можливостей розвивати свій бізнес».

Зменшення черг на кордоні та кількість користувачів NCTS в Україні перебувають в прямій залежності, наголосив Вітяніс Алішаускас, міжнародний експерт Програми ЄС з підтримки управління державними фінансами в Україні (EU4PFM). «Якщо говорити про причини великих черг в Україні – всі приїжджають на кордон без перевірки всередині країни, і тому перевірка відбувається безпосередньо при в’їзді в ЄС. А митниця країни ЄС має дивитися на такі машини як на ризиковані. NCTS вирішує цю проблему : є можливість заздалегідь передавати в сусідню країну попередню інформацію (це економить час – вантажівка не стоїть на кордоні, поки цю інформацію вивчають), плюс вантаж приїжджає на кордон ЄС після перевірки всередині країни, з митними пломбами, яким в ЄС довіряють. Тоді є всі підстави для швидкого перетину кордону, коли водій навіть не встигне випити кави – митнику потрібно буде лише просканувати номер декларації та відмітити перетин кордону в системі. Якщо кожна машина буде менше втрачати часу на в’їзді до країни ЄС – це є однією із передумов для зменшення черг кордоні», - роз’яснює експерт. 

Практика семінарів для бізнесу з питань спільного транзиту триватиме і надалі, на цьому наголосили представники Мінфіну та Держмитслужби. 

NCTS семінар 03-11-2022