Державна митна служба України

Тип документа: Наказ  Дата публікації 12.11.2025 959

Про затвердження Положення про робочу групу з питань реалізації гендерної політики у Державній митній службі України та принципи забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у Державні

Зареєстровано 10 вересня 2025

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Державної митної служби України

від 10.09.2025 № 959

 

ПОЛОЖЕННЯ

про робочу групу з питань реалізації гендерної політики у Державній митній службі України та принципи забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у Державній митній службі України

 

1.   Загальні положення

 

1. Положення про робочу групу з питань реалізації гендерної політики у Державній митній службі України та принципи забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у Державній митній службі України (далі – Положення) визначає порядок діяльності робочої групи з питань реалізації гендерної політики у Державній митній службі України (далі – Робоча група) та процедуру розгляду заяв (листів, скарг, повідомлень) щодо порушення посадовими особами Державної митної служби України принципів забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у Державній митній службі України.

2. Робоча група у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України (у тому числі законами України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про державну службу»), указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства України, розпорядчими документами Держмитслужби та цим Положенням.

3. Робоча група у межах компетенції взаємодіє з іншими самостійними структурними підрозділами Держмитслужби та територіальними органами Держмитслужби.

4. Організаційною формою роботи Робочої групи є засідання.

5. Засідання Робочої групи може проводитись у режимі реального часу (онлайн) з використанням відповідних технічних засобів, зокрема, через інтернет шляхом відеозв’язку в режимі реального часу.

6. Діяльність Робочої групи базується на принципах:

6.1. законності, чесності, порядності, справедливості, взаємної довіри, компетентності, відповідальності, колегіальності;

6.2. поваги до честі, гідності і прав кожної людини;

6.3. здійснення професійної діяльності на засадах ґендерної рівності;

6.4. забезпечення рівних прав і можливостей осіб та/або груп осіб;

6.5. профілактики будь-яких форм насильства, дискримінації за всіма ознаками та сексуальних домагань на робочому місці;

6.6. забезпечення рівних можливостей жінок та чоловіків;

6.7. поваги до приватного життя, захисту персональних даних, дотримання конфіденційності при розгляді заяв (листів, скарг, повідомлень).

7. Рівність прав та можливостей жінок і чоловіків в самостійних структурних підрозділах апарату Держмитслужби забезпечується керівниками таких самостійних структурних підрозділів та базується на принципах:

7.1. забезпечення створення безпечного і гармонійного середовища у підпорядкованих структурних підрозділах;

7.2. дотримання конфіденційності щодо осіб, які повідомляють або яких звинувачують у дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками або сексуальних домаганнях (за винятком ситуацій, коли законодавство вимагає розголошення інформації та/або коли розкриття обставин необхідне для захисту безпеки інших);

7.3. створення простору рівних можливостей, вільного від дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальних домагань на робочому місці;

7.4. проведення внутрішніх інформаційних та просвітницьких заходів, спрямованих на підвищення рівня обізнаності підлеглих щодо запобігання дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальним домаганням на робочому місці;

7.5. негайного реагування на випадки дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальних домагань на робочому місці та інші прояви неетичної поведінки;

7.6 дотримання принципів об’єктивності, справедливості та допустимої конфіденційності під час вирішення конфліктних ситуацій.

8. Посадові особи Держмитслужби зобов’язані дотримуватись таких принципів:

8.1. поважати права й гідність особистості; у відносинах між посадовими особами Держмитслужби дотримуватися норм взаємоповаги й рівноправної співпраці, тактовності й коректності, ввічливості й толерантності;

8.2. не допускати проявів дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальних домагань на робочому місці (самостійному структурному підрозділі Держмитслужби);

8.3. підтримувати в колективах, де проходять службу (працюють), атмосферу доброзичливості, дружби, взаємодопомоги, взаємної відповідальності та підтримки;

8.4. настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, гуманізму, толерантності;

8.5. невідкладно повідомляти безпосереднього керівника або у відповідних ситуаціях керівника вищого рівня про факти дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками, сексуальних домагань на робочому місці (самостійному структурному підрозділі Держмитслужби), свідками яких вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб.

9. З метою запобігання дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальним домаганням на робочому місці посадовим особам Держмитслужби не допускається:

9.1. дискримінаційні висловлювання, які містять образливі, принижуючі твердження щодо осіб за ознакою статі чи іншими ознаками;

9.2. утиски (небажана для особи та/або групи осіб поведінка, метою або наслідком якої є приниження їхньої людської гідності за ознаками статі чи іншими ознаками або створення стосовно такої особи чи групи осіб напруженої, ворожої, образливої або зневажливої атмосфери);

9.3. мова ненависті (висловлювання, що містять образи, погрози чи заклики до насильства щодо певної особи чи груп) на підставі статі чи інших ознак;

9.4. дії сексуального характеру, виражені словесно (погрози, залякування, непристойні/небажані пропозиції та/або зауваження, жарти, повідомлення та листи, демонстрація зображень тощо) або фізично (небажані доторкання та поплескування тощо), що принижують чи ображають особу.

 

2.     Порядок роботи Робочої групи

 

1. Роботу щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, недопущення проявів дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальних домагань на робочих місцях самостійних структурних підрозділів в апараті Держмитслужби, реагування на такі випадки організовує та проводить Робоча група.

2. До складу Робочої групи включаються посадові особи Держмитслужби, у тому числі включається радник (ця) з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії насильству за ознакою статі (у разі призначення).

3. Робоча група складається з голови – уповноваженої особи (координатора), заступника голови, секретаря та членів Робочої групи.

4. Персональний склад Робочої групи затверджується окремим наказом Держмитслужби, який формується з урахуванням принципу рівного представництва жінок та чоловіків.

5. Керівництво Робочою групою здійснює її голова – уповноважена особа (координатор).

У разі відсутності голови – уповноваженої особи (координатора) Робочої групи його обов’язки виконує заступник голови Робочої групи, який головує на засіданні.

6. Організаційне та інформаційне забезпечення роботи Робочої групи здійснює її секретар.

У разі відсутності секретаря Робочої групи його обов’язки тимчасово виконує за дорученням голови – уповноваженої особи (координатора) інший член Робочої групи.

7. Засідання Робочої групи є правомочним, якщо на ньому присутні не менше як половина її членів.

8. Голова уповноважена особа (координатор), заступник голови, секретар та члени Робочої групи беруть участь у засіданні особисто та не мають права делегувати своїх представників для участі в її засіданнях.

9. Обговорення питань на засіданні Робочої групи здійснюється відповідно до схваленого порядку денного.

10. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні.

11. Результати роботи Робочої групи оформлюються протоколом, в якому відображаються результати голосування членів Робочої групи з кожного питання.

Голосування здійснюється членом Робочої групи особисто відкритим голосуванням шляхом підняття руки з відповідного питання порядку денного.

Кожний член Робочої групи голосує: «за», «проти» або «утримався».

Не дозволяється обрання іншого способу голосування, крім зазначеного у цьому Положенні.

У випадках проведення засідання Робочої групи щодо заяви (листа, скарги, повідомлення) копія зазначеного протоколу надсилається (надається) до служби управління персоналом, а також видається сторонам (ініціатор/заявник та посадова особа (працівник) Держмитслужби або її територіального органу).

12. Протокол підписується головоюуповноваженою особою (координатором) або заступником голови (у разі відсутності голови – уповноваженої особи (координатора) Робочої групи) та секретарем Робочої групи.

13. У разі незгоди із пропозиціями (рекомендаціями) член Робочої групи письмово викладає окрему думку, що додається до протоколу і є його невід’ємною частиною.

14. Члени Робочої групи:

14.1. беруть участь у засіданнях Робочої групи;

14.2. розглядають у межах компетенції заяви (листи, скарги, повідомлення), документи, інформацію з питань, пов’язаних із діяльністю Робочої групи;

14.3. надають у разі необхідності відповідні рекомендації та пропозиції в межах поданих на розгляд заяв (листів, скарг, повідомлень), документів, інформації з питань, пов’язаних із діяльністю Робочої групи.

15. Робоча група:

15.1. має право надсилати службові записки (листи, запити) до самостійних структурних підрозділів апарату Держмитслужби (територіальних органів Держмитслужби), підписані Головою – уповноваженою особою (координатором) Робочої групи, про надання ними документів (матеріалів тощо), необхідних для підготовки засідань Робочої групи, та інформації щодо виконання прийнятих висновків Робочої групи, оформлених протоколом;

15.1. має право отримувати від самостійних структурних підрозділів Держмитслужби та її територіальних органів необхідні для прийняття обґрунтованого рішення документи, інформацію тощо;

15.2. має право запрошувати (у тому числі в онлайн-режимі) на засідання Робочої групи, у разі необхідності, посадових осіб Держмитслужби та її територіальних органів;

15.4. забезпечує проведення антидискримінаційної інформаційної кампанії у Держмитслужбі, зокрема майстер-класів, тренінгів та інших форм навчання з питань прав людини, запобігання дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальним домаганням на робочому місці;

15.5. розглядає заяви (листи, скарги, повідомлення) про дискримінацію за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальні домагання на робочому місці (самостійному структурному підрозділі Держмитслужби) та ініціюють їх розгляд на засіданні Робочої групи;

15.6. здійснює контроль за станом реалізації висновків Робочої групи, оформлених протоколом.

16. Голова – уповноважена особа (координатор) Робочої групи:

16.1. організовує та координує діяльність Робочої групи;

16.2. визначає дату, час та місце засідання Робочої групи;

16.3. головує на засіданнях Робочої групи та визначає коло питань, що підлягають розгляду;

16.4. відповідає за виконання покладених на Робочу групу завдань та функцій;

16.5. у разі потреби може вносити керівництву Держмитслужби пропозиції щодо змін у складі Робочої групи;

16.6. контролює дотримання строків та реалізації поставлених завдань у межах діяльності Робочої групи;

16.7. забезпечує вирішення інших питань, що стосуються здійснення повноважень Робочої групи.

17. Члени Робочої групи:

17.1. беруть участь в обговоренні питань, які розглядаються на засіданні Робочої групи;

17.2. завчасно ознайомлюються із заявами, документами та/або інформацією, що подаються на розгляд Робочої групи;

17.3. вносять пропозиції до порядку денного засідання Робочої групи;

17.4. особисто беруть участь у роботі Робочої групи;

17.5. надають пропозиції з питань, що розглядаються;

17.6. беруть участь у голосуванні;

17.7. виконують у межах, передбачених цим Положенням, доручення голови Робочої групи;

17.8. не розголошують відомості, що стали їм відомі у зв’язку з участю у роботі Робочої групи, і не використовують їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб;

17.9. викладають (у разі необхідності) окрему думку, оформлену в письмовій формі, щодо рішень Робочої групи, з включенням її до протоколу засідання;

17.10. дотримуються вимог законодавства та вимог цього Положення.

18. Секретар Робочої групи:

18.1. організовує підготовку засідання Робочої групи та забезпечує інформування членів Робочої групи про час, дату і місце його проведення;

18.2. готує документи, які подаються на розгляд Робочої групи, та забезпечує їх направлення членам Робочої групи не пізніше ніж за 2 робочі дні до її засідання;

18.3. готує пропозиції до порядку денного;

18.4. веде та оформлює протокол засідання Робочої групи;

18.5. за дорученням голови Робочої групи виконує іншу організаційну роботу.

19. У разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у членів Робочої групи або залучених осіб та неможливості через це брати участь у Робочій групі, вони зобов’язані повідомити про це Голову Робочої групи на засіданні.

Члени Робочої групи, в яких виник реальний чи потенційний конфлікт інтересів, не беруть участі в опрацюванні, обговоренні та наданні пропозицій (рекомендацій) з питань, щодо яких у них існує конфлікт інтересів.

Про конфлікт інтересів членів Робочої групи або залучених осіб може заявити будь-який учасник засідання. Заява про конфлікт інтересів заноситься до протоколу засідання Робочої групи.

20. Робоча група у межах компетенції вживає заходи щодо реагування, запобігання та протидію проявам дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальних домагань на робочому місці (самостійному структурному підрозділі) в Держмитслужбі, у тому числі:

20.1. забезпечує контроль за дотриманням принципу недискримінації та запобігання і протидії сексуальним домаганням;

20.2. готує рекомендації для посадових осіб (працівників) Держмитслужби та її територіальних органів щодо заборони дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальним домаганням на робочому місці;

20.3. веде облік та узагальнює випадки дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками а також сексуальних домагань на робочому місці (самостійному структурному підрозділі) в Держмитслужбі, готує звіт за результатами опрацювання заяв (листів, скарг, повідомлень);

20.4. подає голові – уповноваженій особі (координатору) річний звіт Робочої групи за результатами опрацювання заяв (листів, скарг, повідомлень);

20.5. розглядає заяви (листи, скарги, повідомлення) осіб/або груп осіб з питань дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальних домагань на робочому місці (самостійному структурному підрозділі) в Держмитслужбі;

20.6. отримує (у разі необхідності) від посадових осіб (працівників) Держмитслужби та її територіальних органів інформацію, необхідну для об’єктивного з’ясування всіх фактів/обставин неналежної поведінки;

20.7. за результатами розгляду заяв (листів, скарг, повідомлень) готує висновки, які оформлюються протоколом, щодо підтвердження факту неналежної поведінки або його спростування.

21. Питання, що належать до компетенції Робочої групи, розглядаються на її засіданнях, які проводяться у разі потреби.

22. Засідання Робочої групи проводиться:

22.1. за фактом (у разі) надходження на опрацювання заяв (листів, скарг, повідомлень) щодо можливої дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками або сексуальних домагань на робочому місці (самостійному структурному підрозділі) в Держмитслужбі;

22.2. за ініціювання Головою – уповноваженою особою (координатором) Робочої групи або членом Робочої групи розгляд питання, яке відноситься до компетенції Робочої групи.

23. Голова – уповноважена особа (координатор) Робочої групи, члени Робочої групи (у тому числі радник (ця) з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії насильству за ознакою статі), посадові особи (працівники) Держмитслужби та її територіальних органів:

неухильно дотримуються законодавства у сфері конфіденційності, поваги до приватного життя та захисту персональних даних;

не допускають розголошення одержаних у заявах (листах, скаргах, повідомленнях) відомостей про особисте життя громадян без їх згоди та іншої інформації, якщо це обмежує права і законні інтереси громадян;

не допускають з’ясування даних про особу громадянина, які не стосуються заяв (листів, скарг, повідомлень);

на прохання ініціатора подання заяви (листа, скарги, повідомлення), висловлене в усній формі або зазначене в тексті заяви (листа, скарги, повідомлення), не підлягає розголошенню інформація про його особу, місце проживання та роботи;

не допускають безпідставну передачу розгляду заяви (листа, скарги, повідомлення) іншим органам.

 

3. Опрацювання (розгляд) заяв (листів, скарг, повідомлень)

Робочою групою

 

1. Посадова особа (працівник) Держмитслужби та її територіальних органів, яка є свідком дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками або сексуальних домагань на робочому місці (самостійному структурному підрозділі) в Держмитслужбі, або коли їй стало відомо про такі факти, може повідомити про них визначену особу, безпосереднього керівника або керівника вищого рівня, якщо зазначені факти стосуються безпосереднього керівника.

2. Заява (лист, скарга, повідомлення) на ім’я Голови – уповноваженої особи (координатора) Робочої групи може бути подана через «скриньку довіри», яка знаходиться у визначеному загальнодоступному місці в адміністративній будівлі Держмитслужби або надіслана електронною поштою на адресу «електронної скриньки довіри».

3. Кореспонденція зі «скриньки довіри» та «електронної скриньки довіри» вилучається щодня секретарем Робочої групи. На такій кореспонденції проставляється відмітка «скринька довіри» або «електронна скринька довіри» та зазначається дата вилучення.

Реєстрація кореспонденції зі «скриньки довіри» та «електронної скриньки довіри» здійснюється в самостійному структурному підрозділ Держмитслужби, в якому працює Радник (ця) з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії насильству за ознакою статі Держмитслужби.

4. Заява (лист, скарга, повідомлення) має бути складена/оформлена добросовісно із посиланням на відповідні конкретні  факти/обставини, тобто, посадова особа (працівник) Держмитслужби або її територіального органу, яка повідомляє про ймовірну неналежну поведінку, повинна обґрунтовано припускати, що така поведінка мала місце. Не допускається зловживання правом на подання заяв (листів, скарг, повідомлень), у тому числі ініціювання питання про притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи Держмитслужби або її територіального органу без наявності достатніх підстав.

Умисне подання неправдивого повідомлення може бути визнано неналежною поведінкою самого заявника (скаржника) або порушенням ним правил етичної поведінки посадових осіб митних органів.

5. Заява (лист, скарга, повідомлення) складається у письмовій формі та повинна містити опис порушення права скаржника, що слугувало підставою для подання заяви (листа, скарги, повідомлення), відомостей про ініціатора/заявника та посадову особу (працівника) Держмитслужби або її територіального органу – особу, щодо дій якої подано заяву (лист, скаргу, повідомлення), зазначення моменту (часу), коли відбулося порушення, місця, фактів/обставин, реальних подій, що мали місце, та можливих доказів на підтвердження обставин, на яких вона ґрунтується.

6. Заява (лист, скарга, повідомлення) підписується власноручно ініціатором, із зазначенням дати підписання.

7. Заяви (листи, скарги, повідомлення) без зазначення відомостей про ініціатора, не підписані автором, а також такі, з яких неможливо встановити авторство, визнаються анонімними і розгляду  не підлягають.

Не підлягають розгляду і повертаються повторні заяви (листи, скарги, повідомлення) від одного і того ж ініціатора звернення з одного і того ж питання, якщо перше звернення вирішене по суті.

8. Заява (лист, скарга, повідомлення), оформлена без дотримання вимог, повертається заявнику (скаржникові) з відповідним роз’ясненням не пізніше, ніж на третій робочий день від дня її надходження.

Повернення заяви (листа, скарги, повідомлення) не перешкоджає повторному зверненню після усунення роз’яснених недоліків її оформлення.

9. Ініціатор заяви (листа, скарги, повідомлення) може його відкликати на будь-якому етапі його розгляду, до прийняття рішення щодо неї висновків Робочої групи, оформлених протоколом. У такому випадку відкликана заява (лист, скарга, повідомлення) залишається без розгляду.

10. Заяви (листи, скарги, повідомлення) щодо дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками або сексуальних домагань на робочому місці (самостійному структурному підрозділі) в Держмитслужбі розглядаються і вирішуються в строк не більше ніж один календарний місяць від дня їх реєстрації.

Строк розгляду заяви (листа, скарги, повідомлення) може бути продовжено, але не більше ніж на п’ятнадцять календарних днів.

11. Після прийняття до розгляду заяви (листа, скарги, повідомлення) та доданих до неї матеріалів Робоча група:

у разі потреби звертається до ініціатора/заявника за уточнюючою та/або додатковою інформацією;

за потреби запитує додаткову інформацію у посадових осіб (працівників) Держмитслужби або її територіального органу, яким відомі факти/обставини, які є предметом заяви (листа, скарги, повідомлення);

у разі потреби запрошує на засідання ініціатора/заявника;

призначає дату проведення засідання.

12. При проведенні засідання кожна сторона (ініціатор/заявник та посадова особа (працівник) Держмитслужби або її територіального органу) має однакові права.

Дослідження дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальних домагань на робочому місці (самостійному структурному підрозділі) в Держмитслужбі проводиться у межах роботи Робочої групи з дотриманням принципів справедливості та захисту персональних даних.

13. Робоча група під час засідання надає консультації обом сторонам (ініціатору/заявнику та посадовій особі (працівнику) Держмитслужби або її територіального органу), пропонує способи вирішення ситуації, що виникла. У разі досягнення спільного позитивного (компромісного) рішення розгляд заяви (листа, скарги, повідомлення) завершується.

У разі відсутності позитивного (компромісного) рішення за розглядом заяви (листа, скарги, повідомлення) голова – уповноважена особа (координатор) Робочої групи порушує в установленому порядку клопотання про порушення дисциплінарного провадження.

14. Якщо під час розгляду заяви (листа, скарги, повідомлення) буде визнано за необхідне проведення перевірки зазначених у заяві (листі, скарзі, повідомлені) обставин/фактів правоохоронними органами, голова – уповноважена особа (координатор) Робочої групи забезпечує передачу направлення відповідних документів (матеріалів, відомостей тощо) правоохоронним органам для здійснення їх перевірки та/або вжиття в межах компетенції відповідних заходів реагування щодо припинення порушення законодавства.

 

4. Аналіз та узагальнення інформації щодо стану роботи

Робочої групи з заявами (листами, скаргами, повідомленнями)

 

1. Заяви (листи, скарги, повідомлення), а також зауваження, які в них містяться, узагальнюються й аналізуються Робочою групою з метою своєчасного виявлення причин, що їх породжують, контролю за станом забезпечення гендерної рівності та вивчення доцільності застосування позитивних дій з метою подолання асиметрії, дисбалансу, що складаються в Держмитслужбі, а також вжиття заходів щодо усунення проявів дискримінації або насильства за ознакою статі.

2. Звіт Робочої групи за результатами опрацювання заяв (листів, скарг, повідомлень) за рік подається на розгляд уповноваженої особи (координатора) до 10 січня року, наступного за звітним.

3. Інформація, викладена у звіті, враховується Головою – уповноваженою особою (координатором) Робочої групи при організації роботи Держмитслужби на поточний рік у межах повноважень, передбачених статтею 13 Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».

4. Узагальнена у звіті Робочої групи інформація, а також відомості про заходи, яких було вжито задля усунення проявів дискримінації за ознакою статі чи іншими ознаками та сексуальних домагань, використовуються під час здійснення постійної інформаційно-просвітницької діяльності в митних органах щодо ліквідації всіх форм дискримінації.