запобігання корупції
Про управління
Уповноваженим антикорупційним підрозділом у структурі Держмитслужби є Управління з питань запобігання та виявлення корупції, у територіальних органах – уповноважені підрозділи (уповноважені особи) з питань запобігання та виявлення корупції.
- надання методичної та консультативної допомоги з питань дотримання вимог антикорупційного законодавства;
- участь в інформаційному та науково-дослідному забезпеченні здійснення заходів щодо запобігання та виявлення корупції, а також міжнародному співробітництві в зазначеній сфері;
- проведення організаційної та роз’яснювальної роботи із запобігання та виявлення корупції;
- здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів;
- здійснення контролю за дотриманням антикорупційного законодавства;
- здійснення контролю за дотриманням працівниками Держмитслужби правил етичної поведінки державних службовців;
- проведення психо-фізіологічного дослідження;
- проведення перевірки на доброчесність та моніторинг способу життя.
Контактний номер телефону:
До уваги громадян, бізнесу та ЗМІ
Більше тут
Україна приєдналася до Оновленої декларації Аруша
Більше тут
Навчання антикорупційних уповноважених
"Митний безвіз" і протидія порушенням
Оцінка доброчесності: результати CIPS
Опитування бізнесу: менше "сірого імпорту"
Більше тут
Повідомити про корупцію
*Завантажити інфографіку можна за посиланням
Про можливі факти вчинення посадовими особами Держмитслужби корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень можна повідомити (для усіх працівників, бізнесу, громадян тощо):
- через Єдиний портал повідомлень викривачів на сайті НАЗК
- на електронні адреси Держмитслужби:
-
anticorruption@customs.gov.ua
-
vzvpk@customs.gov.ua
-
post@customs.gov.ua
-
zvernennya@customs.gov.ua
- заповнити форму про факти корупції на сайті Держмитслужби
- за спеціальним номером телефону (044) 247-28-44
- на поштову адресу Держмитслужби: вул. Дегтярівська 11Г, м. Київ, 04119
- через поштову скриньку, розміщену в холі адміністративної будівлі Держмитслужби за адресою: м.Київ, вул. Дегтярівська 11Г
- на поштові, електронні адреси та телефонні лінії уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) територіальних органів Держмитслужби, вказані за посиланням
- через поштову скриньку, розміщену в холі адміністративних будівель територіальних органів Держмитслужби
- через фізичних чи юридичних осіб, зокрема через засоби масової інформації, журналістів, громадські об’єднання, професійні спілки тощо.
Алгоритм роботи Держмитслужби з повідомленнями щодо корупції
*Завантажити інфографіку можна за посиланням
Подаючи повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), важливо знати, що законодавство передбачає такі вимоги до нього: наведена інформація має містити фактичні дані, що вказують на можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень Закону, які можуть бути перевірені.Тільки таке повідомлення підлягає розгляду. Це стосується як повідомлень із зазначенням авторства, так і анонімних.Подати повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону можна каналами, передбаченими для цього, - зокрема, через відкритий для цілодобового доступу Єдиний портал повідомлень викривачів, спеціальні телефонні лінії тощо (докладніше у підрозділі: «Як повідомити про корупцію»; завантажити інфографіку «Як повідомити про корупцію» можна ТУТ).
Викривач самостійно визначає, які канали використовувати. Але у будь-якому випадку, для того, щоб розпочався розгляд повідомлення, його має бути внесено на Єдиний портал повідомлень викривачів Це може зробити або сам автор повідомлення, подаючи його одразу на Єдиний портал повідомлень викривачів, або ж уповноважена особа Держмитслужби, яка отримає це повідомлення одним із інших каналів.
Після отримання повідомлення про вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення посадовими особами Держмитслужби або її територіальних органів, Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції (далі – уповноважена особа):
- вживає заходів щодо припинення такого правопорушення (у межах своїх повноважень)
- негайно, протягом 24 годин, письмово повідомляє про його вчинення спеціально уповноважений суб’єкту сфері протидії корупції (НАБУ, НАЗК, Національну поліцію, органи прокуратури)
- вносить інформацію до Єдиного порталу повідомлень викривачів – не пізніше наступного робочого дня з моменту її виявлення (якщо це повідомлення не було внесено туди одразу автором повідомлення).
Після цього розпочинається попередній розгляд повідомлення. Він триває не більше 10 робочих днів з дня внесення цієї інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів. Можливі такі варіанти розвитку подій.
Якщо під час попереднього розгляду повідомлення встановлено, що воно не відповідає вимогам Закону, його подальший розгляд здійснюється у порядку, визначеному для розгляду звернень громадян, про що інформуємо особу, яка здійснила повідомлення.
Якщо під час попереднього розгляду повідомлення встановлено, що воно не належить до компетенції Держмитслужби або її територіального органу, до якого воно надійшло, подальший розгляд такого повідомлення припиняється. Про це інформуємо особу, яка здійснила повідомлення, з одночасним роз’ясненням щодо компетенції органу або юридичної особи, уповноважених на здійснення розгляду чи розслідування фактів, викладених у повідомленні.
Якщо наведена у повідомленні інформація стосується уповноваженої особи Держмитслужби або її територіального органу, до якого надійшло таке повідомлення, порядок розгляду такого повідомлення визначається керівником Держмитслужби або її територіального органу.
Якщо наведена у повідомленні інформація стосується керівника Держмитслужби або її територіального органу, до якого воно надійшло, таке повідомлення у 3-денний строк надсилається суб’єкту, уповноваженому здійснювати розгляд чи розслідування фактів, викладених у повідомленні (НАБУ, НАЗК, Національна поліція, органи прокуратури). Про це інформуємо особу, яка здійснила повідомлення.
Якщо за результатами попереднього розгляду повідомлення викладена у ньому інформація підтверджується, винні особи притягаються до дисциплінарної відповідальності в установленому законодавством порядку.
Якщо під час проведення попереднього розгляду виявляються ознаки корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією, матеріали передаються відповідному спеціально уповноваженому суб’єкту у сфері протидії корупції (НАБУ, НАЗК, Національна поліція, органи прокуратури) або Державному бюро розслідувань.
Про результати попереднього розгляду, а також дисциплінарного провадження (якщо воно проводилося) надаємо детальну інформацію особі, яка здійснила повідомлення – у 3-денний строк з дня завершення відповідного розгляду чи провадження.
Відповідальність

*Завантажити інфографіку можна за посиланням
За вчинення корупційних дій законодавство передбачає кримінальну, адміністративну, дисциплінарну відповідальність. Відповідальними можуть бути як посадові особи, які отримують неправомірну вигоду, так і ті, хто її надає або пропонує посадовій особі.
Зловживання впливом (ст. 369-2 КК).
Нормативно-правова база
Міжнародне законодавство
Законодавство України
Закон України "Про запобігання корупції"
Закон України "Про державну службу"
Державна антикорупційна програма на 2023 - 2025 роки
Національна стратегія доходів до 2030 року
Постанови КМУ
Рішення Національного агентства з питань запобігання корупції
Наказ НАЗК від 28.12.2021 № 830/21 "Про вдосконалення процесу управління корупційними ризиками"
Організаційно-розпорядчі акти Держмитслужби з питань діяльності Управління
Наказ Держмитслужби від 14.10.2024 №1168 "Про затвердження Положення про Управління з питань запобігання та виявлення корупції Державної митної служби України"
Наказ Держмитслужби від 23.05.2024 №666 "Про затвердження Порядку організації роботи з повідомленнями про корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення в апараті Держмитслужби та її територіальних органах"
Наказ Держмитслужби від 23.12.2021 №1091 "Про затвердження Методології систематичного виявлення та проведення аналізу корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією, скоєних посадовими особами Державної митної служби України та її територіальних органів”
Наказ Держмитслужби від 02.09.2021 №668 "Про затвердження Кодексу та Правил етичної поведінки працівників Державної митної служби України"
Наказ Держмитслужби від 06.08.2021 №609 "Про затвердження Порядку організації роботи із запобігання корупції у Держмитслужбі та її територіальних органах" (зі змінами)
Наказ Держмитслужби від 22.05.2025 №462 "Про затвердження Положення щодо впровадження в Держмитслужбі та її територіальних органах механізмів заохочення викривачів та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції"
Антикорупційна програма Держмитслужби на 2023-2025 роки
Антикорупційна програма Держмитслужби на 2023 - 2025 роки
Додаток 1 до Антикорупційної програми Держмитслужби на 2023 - 2025 роки
- Додаток 3 до Антикорупційної програми Держмитслужби на 2023 - 2025 роки
- Додаток 4 до Антикорупційної програми Держмитслужби на 2023 - 2025 роки
- Додаток 5 доАнтикорупційної програми Держмитслужби на 2023 - 2025 роки
Наказ Держмитслужби від 31.05.2023 № 236 "Про затвердження Антикорупційної програми Держмитслужби на 2023 - 2025 роки" (зі змінами)
Звіт про виконання Антикорупційної програми Держмитслужби на 2023 - 2025 роки/ І півріччя 2023 року
Звіт про виконання Антикорупційної програми Держмитслужби на 2023 - 2025 роки/ ІІ півріччя 2023 року
Звіт про виконання Антикорупційної програми Держмитслужби на 2023 - 2025 роки/ І півріччя 2024 року
Звіт про виконання Антикорупційної програми Держмитслужби на 2023 - 2025 роки/ ІІ півріччя 2024 року
Опитування щодо сприйняття доброчесності на митниці (CIPS)
Дослідження сприйняття доброчесності митних органів (CIPS), яке проводиться у співпраці з Програмою боротьби з корупцією та сприяння доброчесності (A-CIP) Всесвітньої митної організації (WCO), розроблене у 2019 році. Воно складається з двох окремих опитувань (для митників та бізнесу). Його мета – кількісна оцінка сприйняття кожною з груп рівня доброчесності посадових осіб митних органів, адміністрування та операцій.
Розробники опитування розглядають 10 ключових чинників, що свідчать про сприйняття рівня корупції та допомагають визначити її причини. Серед індикаторів – оцінка складності законодавства, толерантність до неправових шляхів розв’язання ситуації (готовність дати/взяти хабар), почуття безпеки при повідомленні про факти корупції тощо. Опитування не містить доказів корупційних дій, а оцінює саме сприйняття ситуації, та враховує як суб’єктивні, так і об’єктивні чинники.
2024 року Держмитслужба вперше взяла участь в Опитуванні - відповідно до реалізації положень Програми A-CIP.
Опитування проведено 2-30 вересня 2024 року у п’яти регіонах України (Київська, Закарпатська, Львівська, Чернівецька та Волинська митниці). Воно охопило 448 працівників митних органів та 477 представників бізнесу. Похибка – 4%. Опитування проводилося компанією PwC Berlin.
Першоджерело за посиланням
Інформація та результати роботи підрозділів з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби у січні-квітні 2025 року
У січні–квітні 2025 року підрозділи з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби здійснювали системну роботу з підвищення доброчесності, контролю за декларуванням, попередження конфлікту інтересів і реагування на можливі корупційні ризики. Надано понад 3 500 консультацій, до НАЗК передано 91 повідомлення про порушення вимог декларування, двох посадовців притягнуто до відповідальності, одного — внесено до Реєстру корупціонерів. У лютому 40 уповноважених осіб пройшли навчання з антикорупційного законодавства. У межах нових урядових постанов розпочато впровадження перевірок доброчесності та моніторингу способу життя, зокрема із застосуванням поліграфа. Перевірено понад тисячу договорів і майже 800 контрагентів, врегульовано 245 випадків конфлікту інтересів. Розглянуто 23 повідомлення про можливі корупційні правопорушення, 7 передано до правоохоронних органів. Відбулись зустрічі з партнерами з EU4PFM, WCO та Єврокомісії щодо оновлення Антикорупційної програми та розробки нових інструментів прозорості. Держмитслужба прозвітувала до НАЗК за 2024 рік і завершила моніторинг виконання Антикорупційної програми на 2023–2025 роки.
Інформація та результати роботи підрозділів з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби у 2024 році
У 2024 році підрозділи з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби здійснювали системну роботу з дотримання вимог антикорупційного законодавства, контролю за декларуванням, конфліктами інтересів та реагуванням на повідомлення про корупцію. Надано понад 5 200 консультацій, перевірено понад 2 500 договорів і майже 1 900 контрагентів. Направлено до НАЗК 1 767 повідомлень про порушення вимог декларування, 13 посадовців притягнуто до дисциплінарної відповідальності, 5 внесено до Реєстру корупціонерів. Розглянуто 98 повідомлень про можливі правопорушення, 47 передано до правоохоронних органів, 9 — стали підставою для відкриття кримінальних проваджень. Проведено 40 профілактичних заходів, 18 індивідуальних бесід, врегульовано 758 випадків конфлікту інтересів. Активно організовано роботу з Єдиним порталом повідомлень викривачів, проведено аудит поданих декларацій за 2021–2023 роки. Держмитслужба бере участь у міжнародних програмах (EU4PFM, WCO A-CIP), оновлює Антикорупційну програму, узгоджує KPI для митних органів і звітує до НАЗК через Портал доброчесності. У 2024 році за підтримки PwC Berlin проведено дослідження доброчесності серед митників і бізнесу. Результати та антикорупційні звіти оприлюднено на сайті Держмитслужби.
Бібліотека
Цей звіт оцінює прогрес України у впровадженні рекомендацій GRECO (The Group of States against Corruption) щодо запобігання корупції серед парламентарів, суддів та прокурорів. GRECO відзначає, що 18 з 31 рекомендації були повністю реалізовані, 11 — частково, а 2 залишаються невиконаними.
2. Методологія оцінки корупційних ризиків 2024 року, EUACI
Розроблена EUACI (European Union Anti-Corruption Initiative) для органів місцевого самоврядування, ця методологія надає інструменти для виявлення та мінімізації корупційних ризиків у діяльності місцевих рад. Вона включає аналіз судових рішень, дисциплінарних проваджень та аналітичних матеріалів НАЗК.
3. Оновлена Арушська декларація ВМО
Прийнята у 2003 році, ця декларація встановлює принципи доброчесності для митних служб, включаючи прозорість, підзвітність та етичну поведінку. Вона служить основою для антикорупційних заходів у митних адміністраціях.
4. Посібник з розвитку доброчесності ВМО (2023)
Цей посібник описує етапи впровадження ініціатив з розвитку доброчесності в митних адміністраціях, включаючи самооцінку, планування дій та впровадження заходів.
5. Посібник з картування корупційних ризиків ВМО (2015)
Посібник надає рекомендації щодо ідентифікації та візуалізації корупційних ризиків у митних службах, базуючись на досвіді країн-членів ВМО та академічних дослідженнях.
Published on the website of the World Customs Organization
6. Керівні принципи та реформа санкцій Світового банку у сфері боротьби з корупцією (2008)
Документ описує підходи Світового банку до запобігання та боротьби з корупцією в проектах, що фінансуються Банком, включаючи визначення порушень та процедури санкціонування.
7. Система оцінки ризиків у сфері врядування Світового банку (GRAS, 2023)
GRAS (Governance Risk Assessment System) — інструмент, що використовує аналіз даних для виявлення ризиків шахрайства, корупції та змови в державних закупівлях, підвищуючи ефективність аудитів та розслідувань.
8. Огляд антикорупційних реформ в Україні в рамках П’ятого раунду моніторингу ОЕСD (14.03.2024)
Звіт OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) оцінює антикорупційні реформи України за п’ятьма напрямками: політика, запобігання, правозастосування, інституційна спроможність та міжнародне співробітництво. Він визначає досягнення та сфери, що потребують покращення.
OECD: Anti-corruption and integrity
9. Конвенція ОЕСD про боротьбу з підкупом іноземних посадових осіб
Ця міжнародна угода зобов’язує країни-учасниці криміналізувати підкуп іноземних посадових осіб у міжнародних комерційних операціях, сприяючи чесній конкуренції на глобальному ринку.
Документ містить рекомендації для майбутніх президентств G20 та B20 щодо посилення доброчесності, прозорості та боротьби з корупцією в бізнес-середовищі.
11. Колективні антикорупційні дії: типологія для нової епохи (Базельський інститут управління, 2025)
Робочий документ пропонує оновлену типологіюколективних антикорупційних дій, спрямовану на залучення нових учасників та зміцнення довгострокових стратегій запобігання корупції.
Антикорупційні органи
Національне антикорупційне бюро України (НАБУ)
-
Розслідує корупційні злочини топчиновників
-
Проводить оперативно-розшукову діяльність
-
Співпрацює з міжнародними антикорупційними організаціями.
Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП)
-
Наглядає за розслідуваннями НАБУ
-
Підтримує державне обвинувачення в суді у справах корупції
-
Контролює законність дій слідчих та детективів НАБУ.
Вищий антикорупційний суд (ВАКС)
-
Розглядає справи, які розслідує НАБУ і веде САП
-
Виносить вироки у корупційних злочинах топпосадовців.
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК)
-
Контролює декларації держслужбовців
-
Перевіряє конфлікти інтересів і незаконне збагачення
-
Формує антикорупційну політику держави.
Державне бюро розслідувань (ДБР)
-
Розслідує корупційні злочини правоохоронців, суддів, високопосадовців
-
Виконує спецоперації щодо виявлення корупційних схем.
Агентство з розшуку та менеджменту активів (АРМА)
-
Розшукує та управляє активами, отриманими корупційним шляхом
-
Веде реєстр арештованого майна.
Національна поліція України (НПУ)
- Виявляє та документує корупційні правопорушення, зокрема у сфері державної влади та місцевого самоврядування
- Протидіє організованій злочинності, пов’язаній із зловживанням владою
- Працює над зниженням корупційних ризиків у ключових сферах державного управління.
Міжнародна співпраця
У травні 2024 року Держмитслужба офіційно стала партнером Програми ВМО з протидії корупції та сприяння доброчесності у митній сфері (A-CIP Programme). Цей проєкт надає практичну допомогу та забезпечує підтримку в розбудові потенціалу для країн-членів ВМО, які впроваджують ініціативи, пов’язані з доброчесністю та прогресивні механізми протидії корупції.
У рамках реалізації заходів, передбачених Програмою А-СІР відбуваються робочі зустрічі, навчальні заходи для працівників Держмитслужби, забезпечується методологічна підтримка та практична допомога із удосконалення Антикорупційної програми Держмитслужби, використання Кодексу та Правил етичної поведінки посадових осіб митних органів. Зокрема, проведено низку робочих зустрічей за участі менеджменту Програми А-СІР та керівництвом ВМО, де було окреслено основні напрями двосторонньої взаємодії; реалізовано завдання із проведення круглого столу за участі керівників підрозділів з доброчесності у митних органах з Республіки Польща, Словацької Республіки, Федеративної Республіки Німеччина, Королівства Нідерланди.
З української сторони участь у цьому заході взяли посадові особи уповноваженого підрозділу з питань запобігання корупції апарату Держмитслужби та представники кожного підрозділу, що формують Комісію із оцінювання корупційних ризиків. Метою таких заходів було обговорення проблемних питань антикорупційної діяльності, обмін досвідом з міжнародними партнерами, а також питання використання та застосування принципів доброчесності, закладених у Переглянутій Декларації Аруша.
На YouTube-каналі ВМО є також відео про діяльність Програми A-CIP, яке разом із представниками Держмитслужби було створено з українськими субтитрами.
Представники Уповноваженого підрозділу Держмитслужби неодноразово брали участь у координаційних зустрічах з експертами EU4PFM щодо обміну досвідом з питань роботи з Антикорупційною програмою.