запобігання корупції
- надання методичної та консультативної допомоги з питань дотримання вимог антикорупційного законодавства;
- участь в інформаційному та науково-дослідному забезпеченні здійснення заходів щодо запобігання та виявлення корупції, а також міжнародному співробітництві в зазначеній сфері;
- проведення організаційної та роз’яснювальної роботи із запобігання та виявлення корупції;
- здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів;
- здійснення контролю за дотриманням антикорупційного законодавства;
- здійснення контролю за дотриманням працівниками Держмитслужби правил етичної поведінки державних службовців.
Контактний номер телефону:
Про можливі факти вчинення посадовими особами Держмитслужби корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень можна повідомити (для усіх працівників, бізнесу, громадян тощо):
-
на електронні адреси:
anticorruption@customs.gov.ua
vzvpk@customs.gov.ua
post@customs.gov.ua
zvernennya@customs.gov.ua
publishinfo@customs.gov.ua
-
за спеціальним номером телефону (044) 247-28-44
-
на поштову адресу: вул. Дегтярівська 11Г, м. Київ, 04119
-
через поштову скриньку, розміщену в холі адміністративної будівлі Держмитслужби за адресою: м.Київ, вул. Дегтярівська 11Г
-
через фізичних чи юридичних осіб, у т. ч. через засоби масової інформації, журналістів, громадські об’єднання, професійні спілки тощо
-
на електронні адреси та телефонні лінії уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) територіальних органів Держмитслужби, вказані за посиланням
-
на поштові та на електронні адреси територіальних органів Держмитслужби, вказані на офіційному вебпорталі Держмитслужби у розділі «Контактні дані митниць Держмитслужби»
-
ч ерез поштову скриньку, розміщену в холі адміністративних будівель територіальних органів Держмитслужби.
Подаючи повідомлення щодо корупційних дій, слід пам’ятати, що законодавство передбачає
Якщо ці вимоги не дотримано, розгляд повідомлення не здійснюється. За наявності даних про це повідомляється скаржник.
Після отримання повідомлення щодо корупції, Держмитслужба здійснює попередній розгляд тривалістю до 10 робочих днів.
У разі, якщо під час попереднього розгляду повідомлення про корупцію встановлено, що воно
не відповідає вимогам Закону, його подальший розгляд здійснюється
у порядку, визначеному для розгляду звернень громадян
У разі, якщо під час попереднього розгляду повідомлення про корупцію встановлено, що воно не належить до компетенції Держмитслужби,
У разі, якщо наведена у повідомленні про корупцію інформація стосується керівника Держмитслужби, таке повідомлення у
У разі якщо, під час проведення попереднього розгляду виявляються ознаки корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією, матеріали передаються
За результатами попереднього розгляду може бути:
- встановлено ознаки дисциплінарного проступку. У цьому випадку митний орган ініціює дисциплінарне провадження, про що письмово інформує викривача.
Зловживання впливом (ст. 369-2 КК).
Законодавство України
Закон України «Про запобігання корупції»
Закон України «Про державну службу»
Постанови КМУ
Постанова КМУ від 04.09.2103 № 706 «Питання запобігання та виявлення корупції»
Рішення Національного агентства з питань запобігання корупції
від 10.06.2016 №3 «Форма повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування»
Організаційно-розпорядчі акти Держмитслужби з питань діяльності Управління
Наказ Держмитслужби від 14.10.2024 №1168 "Про затвердження Положення про Управління з питань запобігання та виявлення корупції Державної митної служби України"
Наказ Держмитслужби від 23.05.2024 №666 "Про затвердження Порядку організації роботи з повідомленнями про корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення в апараті Держмитслужби та її територіальних органах"
Наказ Держмитслужби від 23.12.2021 №1091 "Про затвердження Методології систематичного виявлення та проведення аналізу корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією, скоєних посадовими особами Державної митної служби України та її територіальних органів”
Наказ Держмитслужби від 02.09.2021 №668 "Про затвердження Кодексу та Правил етичної поведінки працівників Державної митної служби України"
Наказ Держмитслужби від 06.08.2021 №609 "Про затвердження Порядку організації роботи із запобігання корупції у Держмитслужбі та її територіальних органах" (зі змінами)
Наказ Держмитслужби від 07.04.2021 №243 "Про затвердження Положення щодо впровадження в Держмитслужбі та її територіальних органах механізмів заохочення викривачів та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»
Опитування щодо сприйняття доброчесності на митниці ( CIPS )
Дослідження сприйняття доброчесності митних органів (CIPS), яке проводиться у співпраці з Програмою боротьби з корупцією та сприяння доброчесності (A-CIP) Всесвітньої митної організації (WTO), розроблене у 2019 році. Воно складається з двох окремих опитувань (для митників та бізнесу). Його мета – кількісна оцінка сприйняття кожною з груп рівня доброчесності посадових осіб митних органів, адміністрування та операцій.
Розробники опитування розглядають 10 ключових чинників, що свідчать про сприйняття рівня корупції та допомагають визначити її причини. Серед індикаторів – оцінка складності законодавства, толерантність до неправових шляхів розв’язання ситуації (готовність дати/взяти хабар), почуття безпеки при повідомленні про факти корупції, ін. Опитування не містить доказів корупційних дій, а оцінює саме сприйняття ситуації, та враховує як суб’єктивні, так і об’єктивні чинники.
2024 року Держмитслужба вперше взяла участь в Опитуванні - відповідно до реалізації положень Програми A-CIP.
Опитування проведено 2-30 вересня 2024 року у п’яти регіонах України (Київська, Закарпатська, Львівська, Чернівецька та Волинська митниці). Воно охопило 448 працівників митних органів та 477 представників бізнесу. Похибка – 4%. Опитування проводилося компанією PwC Berlin.
Першоджерело за посиланням
Держмитслужба щорічно проводить Анонімне опитування зовнішніх заінтересованих сторін з питань корупційних ризиків, що можуть мати місце в роботі Держмитслужби та її територіальних органів в межах роботи з ідентифікації та оцінювання корупційних ризиків у діяльності митних органів.
Мета опитування – встановлення ймовірності та можливих обставин вчинення корупційних правопорушень працівниками Держмитслужби, її територіальних органів, виявлення вразливих до корупції напрямів діяльності митних органів, збір інформації стосовно зовнішнього сприйняття виконання ними своїх функцій.
Опитування є анонімним, його результати будуть використовуватися для розробки заходів із мінімізації корупційних ризиків.
Протягом 2023 року в опитуванні взяло участь 160 респондентів, 87 (54,4%) з яких – представники органів влади. Також відповіли на запитання анкети 19 (11,9%) митних брокерів (декларантів), 16 (9,7%) представників митних органів та державні службовці, 11 (6,9%) – представників суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, 13 (8,1%) – громадяни, що перетинають митний кордон в особистих справах, що ввозять та оформляють транспортні засоби для свого користування та отримують або ж відправляють міжнародні експрес-відправлення, 7 (4,4%) – водії комерційного транспорту та 7 (4,4%) – представники громадських організацій та правоохоронних органів.
Майже половина респондентів, що становить 48,8%, ніколи не стикались з проявами корупції з боку працівників Держмитслужби. Часто з проявами корупції з боку митників стикалися лише 29 (18,1%) учасників опитування, 31 (19,4%) – рідко. Більшість проявів корупції були пов’язані з прискоренням природного плину проходження митних процедур, завчасне запобігання створенню зайвих «проблем» при проходженні митних процедур та усуненням створених митниками штучних перешкод у проходженні митних процедур (83 респонденти, що в сумі становить 51,9%).
На думку опитуваних, найбільша ймовірність проявів корупції в Держмитслужбі існує під час надання таких послуг, як:
- митний контроль та митне оформлення товарів, митний огляд;
- визначення коду товару і митної вартості;
- надання відповідних дозволів, рішень.
Найбільш вразливими до вчинення корупційних правопорушень чи правопорушень, пов’язаних з корупцією на думку респондентів є такі напрями діяльності Держмитслужби як:
- митний контроль та митне оформлення товарів;
- визначення митної вартості та визначення коду товару;
- тарифне та нетарифне регулювання;
- менеджмент служби, кадрові питання, сфера закупівель;
- видача дозволів;
- діяльність у сфері боротьби з контрабандою;
- пропуск товарів громадян у пунктах пропуску на митному кордоні.
Під час взаємодії з митними органами найчастіше респонденти стикалися з такими проблемами як:
- занадто складний та довгий процес;
- незрозумілі правила одержання послуги та недостатньо інформації про умови надання послуг;
- вимагання винагороди за надання послуги або її прискорення;
- занадто багато документів вимагалося;
- неможливість оскарження рішень.
Учасники опитування стикалася з проявами корупції на таких митницях:
- апарат Держмитслужби – 35 (21,8%);
- Львівська митниця – 33 (20,6%);
- Одеська митниця – 20 (12,5 %);
- Митниця в Херсонській області, АР Крим і м. Севастополі – 15 (9,4%);
- 10 (6,3%) – Волинська митниця;
- Закарпатська, Дніпровська та Київська митниці – по 6 опитаних (11,3%);
- Луганська митниця – 5 (3,1%);
- Координаційно-моніторингова та Донецька митниці –по 4 респонденти (5%);
- Вінницька митниця – 3 (1,9%);
- Рівненська, Чернігівська, Черкаська та Житомирська митниці – по 2 респонденти (4,8%);
- Харківська, Запорізька, Івано-Франківська, Чернівецька та Полтавська митниці – по 1 опитуваному (3%).
На думку учасників анонімного опитування, заходи, які допоможуть знизити рівень корупції в митних органах, це:
- збільшення заробітної плати митникам та покращення їх соціального захисту – 132 опитаних (82,5%);
- посилення покарання за корупцію – 57 опитаний (35,6%);
- зміни в антикорупційному законодавстві та належна робота правоохоронних органів з виявлення корупції – 32 (20%);
- проведення роз’яснювальної роботи з усіма учасниками відносин, що регулюються законодавством України з питань митної справи – 21 (13,1%);
- покращення роботи правоохоронних органів та спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції – 27 (16,9%).
Керівниками структурних підрозділів апарату Держмитслужби та територіальних органів Держмитслужби враховано узагальнені результати анонімного опитування під час розроблення, організації та контролю за проведенням заходів щодо запобігання корупційним та пов’язаним з корупцією правопорушенням.
Інформація та результати роботи підрозділів з питань запобігання
та виявлення корупції Держмитслужби у 2024 році
Інформація та результати роботи підрозділів з питань запобігання
та виявлення корупції Держмитслужби у січні- березні 2025 року
З метою забезпечення дотримання посадовими особами апарату Держмитслужби та її територіальних органів вимог антикорупційного законодавства, посадовими особами уповноваженого підрозділу з питань запобігання корупції Держмитслужби (далі – Уповноважений підрозділ Держмитслужби) та уповноваженими підрозділами (уповноваженими особами) з питань запобігання та виявлення корупції в територіальних органах (далі – уповноважені підрозділи (уповноважені особи) протягом звітного періоду систематично здійснювались заходи щодо доведення положень нормативно-правових актів антикорупційного напряму.
В січні-березні посадовим особам апарату Держмитслужби та її територіальних органів надавались консультації та методична допомога щодо подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. У кожному випадку наголошувалось на дотриманні термінів подання електронних декларацій та відповідальності за неподання/несвоєчасне подання таких декларацій. Також до територіальних органів Держмитслужби та структурних підрозділів апарату Держмитслужби надіслано низку роз’яснень з питань дотримання вимог фінансового контролю.
В межах заходів, спрямованих саме на запобігання корупції, з метою недопущення колишніми посадовими особами Держмитслужби правопорушень, пов’язаних з корупцією за неподання чи несвоєчасне подання декларації, на електронні скриньки, вказані в особових справах, надсилались нагадування про необхідність подання декларацій.
З метою підвищення прозорості та доброчесності у своїй діяльності, у лютому 40 уповноважених осіб із питань запобігання та виявлення корупції з усіх митниць пройшли навчання з антикорупційного законодавства, організоване Національним агентством з питань запобігання корупції.
Оскільки національне законодавство передбачає нові функції для підрозділів із запобігання та виявлення корупції Держмитслужби, окрему увагу було приділено саме особливостям проведення перевірки на доброчесність та моніторингу способу життя посадових осіб митних органів. Також програма навчання охоплювала ключові аспекти роботи підрозділів із запобігання та виявлення корупції, зокрема, процедуру перевірки декларацій та роботу з Єдиним порталом повідомлень викривачів.
За звітний період Уповноваженим підрозділом Держмитслужби разом з уповноваженими підрозділами (уповноваженими особами) територіальних органів Держмитслужби в межах компетенції, визначеної антикорупційним законодавством, розглянуто 14 повідомлень щодо можливих корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень з боку посадових осіб Держмитслужби та її територіальних органів.
За результатами розгляду таких повідомлень до правоохоронних органів направлено 4 повідомлення, 3 з яких – направлено до спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції для розгляду та надання правової оцінки.
В результаті самостійних контрольно-аналітичних заходів, здійснених уповноваженими підрозділами (уповноваженими особами), у звітному періоді:
виявлено 4 порушення вимог фінансового контролю, а саме неподання/несвоєчасне подання декларації особи, уповноваженої на виконання функції держави або місцевого самоврядування. По факту виявлених порушень направлено повідомлення до Національного агентства з питань запобігання корупції направлено щодо порушення абзацу першого частини другої статті 45 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон). Також складено 3 адміністративні протоколи за матеріалами, направленими у 2024 році.
1 посадову особу внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення за фактом порушення етичної поведінки посадовою особою митних органів, виявленого у попередньому періоді.
Також у звітному періоді проведено інші антикорупційні заходи, а саме – проведено аналіз 641 потенційного та наявного контрагента та 908 договорів, надано методичну та консультаційну допомогу 3250 посадовим особам.
Уповноваженим підрозділом Держмитслужби та уповноваженими підрозділами (уповноваженими особами) систематично здійснюється перевірка можливої наявності потенційного або реального конфлікту інтересів, а також щодо наявності близьких осіб, які працюють в Держмитслужбі та її територіальних органах.
За результатами здійснення контролю щодо дотриманням вимог статті 28 Закону України «Про запобігання корупції» підготовлено 9 рішень про врегулювання конфлікту інтересів у посадових осіб, які відносяться до номенклатури Голови Держмитслужби. Уповноваженими підрозділами (уповноваженими особами) врегульовано 145 конфліктів інтересів.
В рамках здійснення заходів щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності посадових осіб Держмитслужби та її територіальних органів, підрозділи по роботі з персоналом передають матеріали та наявну інформацію про працюючих близьких осіб стосовно кандидатів, які претендують на зайняття посад, до уповноважених підрозділів (осіб) з питань запобігання та виявлення корупції для відповідного аналізу та погодження кадрового рішення.
Всі проєкти наказів Держмитслужби та її територіальних підрозділів з кадрових питань (особового складу) візуються керівниками уповноважених підрозділів (уповноваженими особами) з питань запобігання та виявлення корупції.
Відповідно до пп. 6 п. 2 розділу ІІ Типового положення про уповноважений підрозділ (уповноважену особу) з питань запобігання та виявлення корупції, затвердженого наказом Національного агентства від 27.05.2021 № 277/21 Уповноваженим підрозділом Держмитслужби та уповноваженими підрозділами (уповноваженими особами) територіальних органів Держмитслужби прозвітовано до Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – НАЗК) щодо діяльності уповноважених за 2024 рік шляхом заповнення електронної форми на Порталі доброчесності НАЗК через Кабінет уповноваженого.
Здійснено моніторинг виконання у ІІ півріччі 2024 року Антикорупційної програми Державної митної служби України на 2023-2025 роки, затвердженої та введеної в дію наказом Держмитслужби від 31.05.2023
№ 236. Звіт доведено до керівництва Держмитслужби, розміщено в розділі «Запобігання проявам корупції» офіційного вебсайту Держмитслужби. Інформація про заходи з виконання антикорупційної програми за ІІ півріччя 2024 року подана до Національного агентства з питань запобігання корупції у формі звіту через Кабінет уповноваженого на Порталі доброчесності.
На виконання попередніх домовленостей, 29.01.2025 відбулася зустріч керівництва Управління з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби (далі – Управління) та представниками проєкту EU4PFM, а саме, спеціалісткою з комунікацій та зв’язків з медіа Іриною Нефед та експерткою проєкту EU4PFM Іриною Васільєвою.
Указана зустріч відбулася за ініціативи EU4PFM і мала на меті обговорення продовження співпраці Держмитслужби та EU4PFM у сфері запобігання та протидії корупції, розбудови доброчесності в митних органах та інших двосторонніх питань, які становлять взаємний інтерес та у сфері удосконалення Антикорпорталу (відомостей) на сайті Держмитслужби.
Під час проведення зустрічі представниками Управління повторно надано план-завдання щодо удосконалення Антикорпорталу (відомостей) на сайті Держмитслужби.
Серед питань, які обговорювались на зустрічі та потребують висвітлення відзначились: розміщення посилання на головній сторінці сайту із наявністю окремої іконки (рисунок з організацією структури); максимальна зрозумілість відвідувачу та проста навігація; загальна антикорупційна інформація; наявність інформації про антикорупційний підрозділ для чіткого розуміння розуміння, що в його компетенції; керівні документи антикорупційного підрозділу; наявність звітів про роботу за попередні роки; наявність чіткого та зрозумілого посилання для повідомлення про корупцію; наявність інформації для викривачів із посиланням для такого звернення із обовʼязковою можливістю долучити фото-, відеофайл та аудіо повідомлення; інформація про антикорупційне законодавство України та інші антикорупційні органи; посилання на антикорупційне законодавство України; наявність Антикорупційної програми із посиланням для можливості її обговорення; контактна інформація.
Під час зустрічі були погоджені відповідні пропозиції Управління щодо удосконалення сайту Держмитслужби в розділі Антикорпорталу. Також партнери з EU4PFM запропонували розробити новий дизайн постеру щодо повідомлення про корупцію та брошуру з актуальною антикорупційною інформацією. Додаткового за ініціативи представників EU4PFM було запропоновано створити 2 презентаційних відео-ролика щодо діяльності антикорупційного підрозділу.
Також, 20.02.2025 відбулася онлайн зустріч керівництва Управління та представниками WCO для обговорення подальшої двосторонньої співпраці, а також обговорення спільних заходів на 2025 рік.
Серед питань, які також обговорювались на зустрічі було висвітлення питання щодо використання Антикорупційної програми на платформі PMM та щодо продовження програми A-CIP WCO після вересня 2025 року.
Обговорювалось питання щодо проходження уповноваженими особами з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби тренінгів на цифровій платформі WCO CLICK.
У ході обговорення було акцентовано на необхідності удосконалення Антикорупційної програми, яка відповідатиме найкращим практикам ЄС. Учасники наголосили на ключовій ролі результатів нещодавнього дослідження сприйняття доброчесності митних органів (CIPS), які стануть важливим джерелом для підготовки програми.
Спільно з міжнародними партнерами було обговорено питання щодо використання результатів дослідження CIPS і забезпечення належного інформування щодо них, так як огляд результатів стане основою для нової Антикорупційної програми на 2026-2028 роки, розробку якої рекомендується розпочати у середині 2025 року з офіційним запуском у 2026 році.
У кінці березня відбулась триденна робоча зустріч керівництва Управління з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби (далі – Управління), членів Робочої групи з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Держмитслужби, з провідним міжнародним експертом EU4PFM у митній сфері Яцеком Капіцею та національним координатором з HP/PAR, Ганною Аветюк.
Указана зустріч мала на меті обговорення продовження співпраці Держмитслужби та EU4PFM у сфері запобігання та протидії корупції, розбудови доброчесності в митних органах та інших двосторонніх питань, які становлять взаємний інтерес.
Під час зустрічі, спільно з членами Робочої групи з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Держмитслужби, було проаналізовано окремі корупційні ризики у діяльності Держмитслужби та її територіальних органів.
Члени Робочої групи обговорили з міжнародним експертом релевантність внесення змін до Додатку 3 Антикопрограми на 2023-2025 роки.
Крім того, було обговорено питання підготовки проекту Ключових показників ефективності Держмитслужби (КРІ).
Пан Яцек Капіца висловив загальні рекомендації та ремарки щодо внесення змін до діючої Антикорпрограми на 2023-2025 роки, а також поділився досвідом підготовки КPІ в Держмитслужбі Республіки Польща: проблеми та виклики, що виникли в процесі реалізації цих положень.
За результатами зустрічі було прийнято рішення стосовно внесення змін до Додатку 3 Антикорпрограми на 2023-2025 роки, а також наголошено на важливості реалізації спільних ініціатив, зокрема впровадження оцінки діяльності митних органів (KPI).
*Інформація оновлюється
Національне антикорупційне бюро України (НАБУ)
-
Розслідує корупційні злочини топчиновників
-
Проводить оперативно-розшукову діяльність
-
Співпрацює з міжнародними антикорупційними організаціями.
Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП)
-
Наглядає за розслідуваннями НАБУ
-
Підтримує державне обвинувачення в суді у справах корупції
-
Контролює законність дій слідчих та детективів НАБУ.
Вищий антикорупційний суд (ВАКС)
-
Розглядає справи, які розслідує НАБУ і веде САП
-
Виносить вироки у корупційних злочинах топпосадовців.
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК)
-
Контролює декларації держслужбовців
-
Перевіряє конфлікти інтересів і незаконне збагачення
-
Формує антикорупційну політику держави.
Державне бюро розслідувань (ДБР)
-
Розслідує корупційні злочини правоохоронців, суддів, високопосадовців
-
Виконує спецоперації щодо виявлення корупційних схем.
Агентство з розшуку та менеджменту активів (АРМА)
-
Розшукує та управляє активами, отриманими корупційним шляхом
-
Веде реєстр арештованого майна.
*Інформація оновлюється
У травні 2024 року Держмитслужба офіційно стала партнером Програми ВМО з протидії корупції та сприяння доброчесності у митній сфері (A-CIP Programme). Цей проєкт надає практичну допомогу та забезпечує підтримку в розбудові потенціалу для країн-членів ВМО, які впроваджують ініціативи, пов’язані з доброчесністю та прогресивні механізми протидії корупції.
У рамках реалізації заходів, передбачених Програмою А-СІР відбуваються робочі зустрічі, навчальні заходи для працівників Держмитслужби, забезпечується методологічна підтримка та практична допомога із удосконалення Антикорупційної програми Держмитслужби, використання Кодексу та Правил етичної поведінки посадових осіб митних органів. Зокрема, проведено низку робочих зустрічей за участі менеджменту Програми А-СІР та керівництвом ВМО, де було окреслено основні напрями двосторонньої взаємодії; реалізовано завдання із проведення круглого столу за участі керівників підрозділів з доброчесності у митних органах з Республіки Польща, Словацької Республіки, Федеративної Республіки Німеччина, Королівства Нідерланди.
З української сторони участь у цьому заході взяли посадові особи уповноваженого підрозділу з питань запобігання корупції апарату Держмитслужби та представники кожного підрозділу, що формують Комісію із оцінювання корупційних ризиків. Метою таких заходів було обговорення проблемних питань антикорупційної діяльності, обмін досвідом з міжнародними партнерами, а також питання використання та застосування принципів доброчесності, закладених у Переглянутій Декларації Аруша.
На YouTube-каналі ВМО є також відео про діяльність Програми A-CIP, яке разом із представниками Держмитслужби було створено з українськими субтитрами.
Представники Уповноваженого підрозділу Держмитслужби неодноразово брали участь у координаційних зустрічах з експертами EU4PFM щодо обміну досвідом з питань роботи з Антикорупційною програмою.