4 червня розпочато впровадження у дослідну експлуатацію інформаційної системи "Митний аудит". Наразі посадові особи підрозділів організації і проведення митного аудиту не мають спеціалізованих ІТ інструментів, які б допомагали їм при здійсненні документальних перевірок суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності. Це 1-й етап системи (т.зв. функціонал MVP, Митний аудит 1.0). Після дослідної експлуатації заплановано її пілотування, розгортання платформи на національному рівні та розширення функціональних можливостей системи відповідно до пріоритетних напрямків розвитку.
Як відомо, митний аудит - це комплекс заходів, які забезпечують проведення перевірок дотримання митного законодавства після завершення митного оформлення.
«Ефективна система митного аудиту – вкрай важливий інструмент для пришвидшення транскордонного руху товарів та одночасно – дотримання законності при такому переміщенні. Забезпечення митного аудиту якісними ІТ інструментами дозволило б скоротити час та кількість митних формальностей безпосередньо на «кордоні» та одночасно акцентувати увагу на митному контролі після випуску товарів у вільний обіг», - зазначає Дмитро Артюхов, головний інспектор відділу проведення документальних перевірок управління митного аудиту Департаменту митного аудиту та обліку осіб Держмитслужби.
Він наголосив, що «без автоматизації процесів митного аудиту прискорення митних формальностей та спрощення митних процедур при перетині митного кордону України є неможливим».
Очікується, що на 1-му етапі впровадження система «Митний аудит» дозволить:
оцифрувати значну частину даних та процесів при проведенні митного аудиту. Зокрема, створити електронний реєстр паспортів перевірок – із фіксацією базових параметрів перевірки та розподілом їх за користувачами та регіонами згідно із впровадженою рольовою моделлю;
управляти життєвим циклом перевірки, формувати і змінювати склад учасників групи перевірки;
фіксувати результати перевірки у кодифікованому вигляді, що дозволить на наступних етапах налагодити передачу результатів перевірок до Автоматизованої системи управління ризиками (АСУР) для врахування їх при здійсненні аналізу ризиків;
зберігати матеріали перевірки в електронному вигляді, при цьому види документів, які можуть додаватись до матеріалів перевірки в процесі її проведення, типізовано;
фіксувати базову інформацію про виставлені податкові-повідомлення рішення за результатами перевірок;
вносити інформацію про направлені в рамках проведення перевірки повідомлення суб'єктам зовнішньоекономічної діяльності.
1-й етап реалізації інформаційної системи "Митний аудит" укомплектований всією необхідною документацією; оформлено всі необхідні внутрішні нормативні документи. Система уже пройшла декілька видів попередніх випробувань і готова до тестування в рамках дослідної експлуатації.
Розробка системи "Митний аудит" відбувалася за участі профільних спеціалістів Держмитслужби, за підтримки Програми ЄС з підтримки управління державними фінансами (EU4PFM) та із залученням координаційної та експертної допомоги Команди підтримки реформ при Держмитслужбі.
Як повідомив Петро Бабій, менеджер проєктів Команди підтримки реформ при Держмитслужбі, «при визначенні характеристик системи було враховано стандарти і рекомендації Всесвітньої митної організації та міжнародних експертів, а також практичний досвід фахівців Держмитслужби”.
“Зараз розроблено базовий функціонал; це важливий, але тільки перший крок до приведення митного аудиту в Україні до міжнародних стандартів. Продукт треба вдосконалювати за межами базового функціоналу, у тому числі налагоджувати інтеграції з іншими модулями, такими як АСМО та АСУР, та зовнішніми інформаційними системами, - зокрема, із системами Державної податкової служби, Міністерства юстиції тощо. Крім того, пріоритетним цілями є впровадження ефективного доперевірочного аналізу ризиків і модуля планування перевірок, модуля аналітики і звітності, внутрішніх та зовнішніх нотифікацій тощо. Все це і набагато більше є в планах на систему Митний аудит 2.0», - зазначив він.
За словами Євгенія Єнтіса, заступника голови Держмитслужби з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, «ІТ технології дозволяють суттєво спростити стосунки бізнесу та Митниці, зменшити витрати часу для обох сторін, але при цьому, як мінімум, не знизити якість контролю за процесом з боку Митниці, - і система «Митний аудит» тут є гарною ілюстрацією».
«Митниця має не заважати міжнародній торгівлі. Митний аудит – це інструмент, який дозволяє чесним підприємцям не витрачати зайвий час на перебування на митниці, якщо до цього немає передумов. Але водночас це й інструмент переконатися, що ці підприємці справді чесні, – уже після того, як вони проїхали через кордон», - каже Вітяніс Алішаускас, ключовий міжнародний експерт з питань митниці Програми EU4PFM. Він зазначив, що «митний аудит є важливою складовою наближення митної справи України до стандартів ЄС, і тому EU4PFM підтримує Держмитслужбу у розвитку програмного забезпечення для митного аудиту».
**
Як відомо, реформа Митниці передбачає запровадження нових ІТ рішень для модернізації сервісів та процесів її роботи – ІТ трансформацію. IT трансформація Митниці передбачає 6 головних напрямків: «Кабінет взаємодії з Митницею», «Митний контроль і оформлення», «Публічна звітність і аналітика», «Розумний пункт пропуску», «Кібербезпека», «Гармонізація з ЄС». Ці напрямки є також складовими проекту «е-Митниця» https://plan2.diia.gov.ua/projects - одного з проектів цифровізації, передбачених Постановою Кабінету Міністрів. Реалізувати їх передбачається до кінця 2022 року.
Побудову інформаційної системи для митного аудиту передбачено напрямком «Митний контроль та оформлення».
#ІТ трансформація Митниці #Мінцифра # EU4PFM #Команда підтримки реформ Державної митної служби