Представники Ради бізнес-омбудсмена, Європейської бізнес асоціації, Американської торговельної палати, проєкту EU4PFM та митної адміністрації Румунії, а також Громадської ради при Державній митній службі України взяли участь у засіданні «круглого столу» з керівництвом Держмитслужби щодо актуальних питань визначення митної вартості під час митного оформлення.
Голова Держмитслужби Павло Рябікін, відкриваючи «круглий стіл», підкреслив, що керівництво митниці уважно аналізує та контролює питання, за вирішенням яких представники бізнесу звертаються до відомства, органів вищого рівня та бізнес-омбудсмена. При цьому основна частина скарг стосується саме митної вартості товарів. З початку року лише на адресу Держмитслужби надійшло майже 150 подібних скарг.
"Є низка чинників, що проводять до виникнення спірних ситуацій і, як результат, призводять до скарг. По-перше, це не завжди якісна робота митних брокерів, які відповідають за правильне заповнення митної декларації та подання всіх необхідних документів. По-друге, на жаль, мусимо констатувати недостатню компетентність співробітників митних органів, – зазначив П. Рябікін. – Також в низці випадків до конфлікту може призвести нечіткість правових підстав для коригування митної вартості та відсутність нормативних документів, які б однозначно визначали правила дій".
Бізнесомбудсмен Марчін Свенчицький підкреслив: за 6 років існування Ради отримано майже 9 тисяч скарг бізнесу, з них митні питання не перевищують 4 відсотки, проте, незважаючи на невелику кількість скарг, у Раді розуміють важливість цих питань для української економіки. «Ми підготували 2 звіти про питання зовнішньої торгівлі та митних процедур. В документі 18 рекомендацій митній службі, з яких 3 виконано, 4 на розгляді, 6 в процесі виконання», - повідомив Марчін Свенчицький .
За участі Департаменту адміністрування митних платежів та митно-тарифного регулювання Держмитслужби учасники «круглого столу» розглянули декілька практичних кейсів, коли імпортери оскаржували митну вартість товару, визначену Держмитслужбою. Директор Департаменту Андрій Войцещук наголосив на тому, що попри системні внутрішні та зовнішні чинники, що призводять до скарг бізнесу на дії митників, керівництво Держмитслужби конструктивно налаштовано на якісні зміни для покращення сервісу та створення сприятливих умов для підприємницької діяльності в Україні.
"Для цього ми здійснюємо ряд кроків. Наприклад, завдяки програмі EU4PFM та її керівному експерту з питань митниці пану Вітянісу Алішаускасу протягом трьох днів ми мали можливість провести тренінг для керівників профільних управлінь та підрозділів контролю митної вартості всіх митниць Держмитслужби. Під час тренінгу значну увагу було приділено вивченню європейського законодавства у сфері визначення митної вартості та відповідного регламенту", – повідомив А. Войцещук. Він також зазначив, що отриманий його колегами досвід буде доведений до митних агентів та брокерів щодо шляхів врегулювання у спірних питаннях, які виникають у контролю за правильністю визначення митної вартості.
Учасники зустрічі також звернули увагу на необхідність повноцінного впровадження системи митного пост-аудиту в Україні та відзначили, що це та ряд інших актуальних питань потребує роботи в напрямку законодавчих змін, які розширять функції та повноваження Державної митної служби у співробітництві з бізнесом та міжнародними партнерами для застосування найбільш ефективних рішень.
"Має бути впроваджено низку нормативних актів, які визначать порядок дій посадових осіб під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості. Державна митна служба розробила та скерувала до Міністерства фінансів України та Офісу Президента проєкти змін до нормативно-правових актів, які повинні наблизити імплементацію європейського митного законодавства в Україні. Крім того, ми постійно працюємо у напрямку розвитку партнерських відносин з асоціаціями імпортерів та виробників, що дає нам змогу оперативно врахувати ринкові процеси", – підбив підсумки «круглого столу» П. Рябікін.