Вчора, 10 червня, в Одесі відбувся “Ukrainian Transport Forum 2025: Держава. Транспорт. Інфраструктура” — платформа для стратегічного діалогу між державними структурами, бізнесом та ключовими гравцями транспортно-логістичної галузі. Захід зібрав понад 200 учасників — урядовців, портових операторів, міжнародних експедиторів та інвесторів. У межах трьох панельних дискусій виступили 16 спікерів - представники Держмитслужби, Мінрозвитку, Одеської ОВА, Укрзалізниці, Адміністрації морських портів та лідери логістичного бізнесу.
Від Держмитслужби участь у форумі взяв заступник Голови Владислав Суворов, який окреслив ключові напрями трансформації митниці в контексті європейської інтеграції.
“Одна з головних цілей України сьогодні — це інтеграція до Європейського Союзу. І тут важливо розуміти, що Європейський Союз — це насамперед митний союз. Неспроможність України сформувати митний союз з ЄС фактично ставить крапку на подальших етапах інтеграції — навіть попри потенційний прогрес у складніших переговорних розділах. Саме тому наша головна мета зараз спільно з Міністерством фінансів підготувати міцний фундамент для майбутнього формування митного союзу з ЄС. І ми маємо у цьому успіхи”, - наголосив він.
Результати цієї роботи вже визнані на європейському рівні: у 2023 році Розділ 29 “Митний союз” отримав одну з п’яти найвищих оцінок Єврокомісії, а у 2024 — одну з двох найкращих оцінок серед інших сфер в Україні та найвищу оцінку серед усіх країн-кандидатів на вступ до ЄС.
Значущим кроком до зближення з європейським митним простором стало набрання чинності 19 квітня 2025 року пакетом законодавчих змін, які адаптують українське митне законодавство до норм ЄС. Йдеться, зокрема, про нові підходи до митного посередництва, авторизації процедур та спрощень.
Паралельно триває підготовка нової редакції Митного кодексу України, яка базуватиметься на положеннях Митного кодексу ЄС. До розробки залучено 15 робочих груп.
Цифрова трансформація — ще один пріоритет. У тестовому режимі вже функціонує нова автоматизована система митного оформлення АСМО “Центр”, що охоплює автомобільні пункти пропуску та оформлення поштових відправлень. Також ведеться робота над функціональним модулем «Журнал пункту пропуску» для морського сполучення та низкою інших ІТ-рішень, сумісних із європейськими стандартами.
Завдяки підтримці міжнародних партнерів вдалося здійснити технічну модернізацію митного контролю. Україна вже отримала мобільні скануючі системи вантажного типу, стаціонарні сканери для огляду багажу та поштових відправлень, детектори вибухових і наркотичних речовин та багато іншого. Надалі планується розвиток систем вагового контролю, поширення застосування натільних відеокамер та об'єднання усіх цих систем контролю в одну інтегровану систему.
У межах форуму представники профільної бізнес-спільноти порушили низку актуальних запитань щодо митного оформлення, технічних процедур та інтеграції нових сервісів, на які отримали відповіді. Держмитслужба відкрита до конструктивного діалогу з бізнесом задля формування ефективної та прозорої митної системи, сумісної з європейськими стандартами.