13 липня 2023 року Верховна Рада України підтримала законопроект «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо використання митних декларацій та електронної транзитної системи, передбачених Конвенцією про процедуру спільного транзиту, для здійснення транзиту на умовах цього Кодексу» (реєстр. № 9014-1), який, зокрема, запроваджує можливість здійснення внутрішнього транзиту товарів із використанням NCTS, за аналогією із транзитом Союзом (Union transit), передбаченим Митним кодексом ЄС.
«Відтепер переміщення товарів між митними органами та/або авторизованими об'єктами на митній території України можливо буде здійснювати із використанням NCTS та відповідно до положень Конвенції про процедуру спільного транзиту, тобто, фактично, за тими ж правилами, які застосовуються в ЄС», – зазначив заступник голови Держмитслужби Владислав Суворов.
На процедуру українського внутрішнього транзиту поширюватимуться положення доповнень I, II, III та IIIa до Конвенції, що застосовуються на національному рівні як невід’ємна частина законодавства України з питань митної справи.
Водночас, будуть і певні особливості. Так, суб'єктом процедури при переміщенні товарів внутрішнім транзитом за Т1 зможе виступати виключно резидент з гарантуванням переміщення гарантією, виданою національним гарантом. Для цілей внутрішнього транзиту використовуватимуться ті ж гарантії, що і при міжнародному застосуванні NCTS.
Як і раніше, реєстрація гарантій для цілей спільного транзиту здійснюватиметься в електронному вигляді з використанням відповідного веб-сервісу згідно з наказом Держмитслужби від 13.04.2023 № 143 «Про електронну реєстрацію гарантій для цілей спільного транзиту».
«Окрім запровадження можливості застосовувати Т1 на національному рівні, є і інші важливі зміни. Мова йде про створення законодавчого підґрунтя для пріоритетного пропуску через кордон товарів, поміщених під процедуру спільного транзиту. У поєднанні із електронною чергою на кордоні це має стати стимулом для українського бізнесу відкривати декларації Т1 у внутрішніх митницях, що сприятиме розвантаженню пунктів пропуску. Інформація щодо наявності оформленої Т1 враховуватиметься при постановці вантажівки в електронну чергу», – акцентує увагу Аліна Брендак, національний координатор з питань спільного транзиту, заступник директора департаменту – начальник відділу розвитку міжнародної транзитної системи Департаменту запровадження міжнародної транзитної системи Держмитслужби.
«Вантажі, оформлені відповідно до Конвенції про процедуру спільного транзиту, потраплятимуть на кордон уже після перевірки, здійсненої заздалегідь, всередині країни, матимуть пломби міжнародного зразка і, таким чином, для країн ЄС, куди прямує такий товар з України, це означатиме нижчий ступінь ризику. Наслідок – митниці потрібно буде менше часу на пропуск таких товарів. Таким чином, використання процедури спільного транзиту буде економити час тим, хто користуватиметься NCTS. І чим більше в Україні буде таких компаній, тим меншими будуть черги на кордонах», – зазначає міжнародний експерт з питань митниці Програми ЄС з підтримки управління державними фінансами (EU4PFM) Вітяніс Алішаускас.
За його словами, європейські експерти позитивно оцінюють ухвалення цього закону як «важливого і необхідного кроку України до європейського Митного союзу».
Законопроектом № 9014-1 також передбачено:
• приведення у відповідність до митного законодавства ЄС та положень Конвенції про процедуру спільного транзиту вимог щодо пломбування всіх транзитних переміщень або, у випадку неможливості пломбування, забезпечення ідентифікації відповідних товарів;
• оформлення однієї транзитної декларації на товари, які переміщуються або будуть переміщуватися в одному транспортному засобі (контейнері чи пакованні) від одного митного органу відправлення до одного митного органу призначення;
• запровадження додаткових транзитних спрощень – статус авторизованого вантажовідправника МДП та статус авторизованого вантажоодержувача МДП.