IT трансформація Митниці: Розпочато дослідну експлуатацію функціоналу Електронного журналу пункту пропуску морського сполучення

15 червня

10 червня розпочалася дослідна експлуатація функціоналу Електронного журналу пункту пропуску морського сполучення (Журнал) – однієї зі складових оновленої Автоматизованої системи митного оформлення (АСМО), яка також у майбутньому має забезпечити фундамент функціонування «Розумного пункту пропуску» в морських портах. Запровадження Журналу в роботу Держмитслужби має дозволити автоматизувати митне оформлення у морських пунктах пропуску, спростити та пришвидшити процес митного контролю щодо суден закордонного плавання. 

Odoo • Зображення та текст

«В Україні зараз немає єдиної електронної системи реєстру морських транспортних засобів для митних цілей, не автоматизовано процеси контрольних процедур в морських пунктах пропуску, відсутній автоматичний обмін інформацією між митницею та суб’єктами щодо суднозаходів. А ще під час проведення митного контролю щодо суден закордонного плавання не використовується автоматизована система управління ризиками. Впровадження Електронного журналу пункту пропуску морського сполучення має централізувати і синхронізувати роботу усіх структурних підрозділів Митниці», - зазначив Євгеній Єнтіс, заступник голови Держмитслужби з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.

Загалом же очікується, що в результаті впровадження Електронного журналу пункту пропуску морського сполучення буде забезпечено:  

- приймання/обробку/зберігання документів суднової справи в електронному вигляді

- передачу рішень учасникам портового співтовариства від митниці в електронному форматі

- автоматизацію здійснення процедур в процесі митного контролю суден, що перетинають кордон України

- логування дій інспектора під час проведення митного контролю

- контроль за зворотним ввезенням/вивезенням суден закордонного плавання

- автоматизацію оцінки ризиків під час проведення контрольних процедур відносно судна

- приймання/зберігання даних щодо вивантажених з судна контейнерів

- приймання/зберігання нарядів.

Як повідомила Дар’я Шулякова, експертка EU4PFM, під час дослідної експлуатації відбуватиметься тестування трьох електронних  реєстрів – суднових справ, обліку контейнерів та обліку нарядів. Для дослідної експлуатації в Одеському порту буде реалізовано 3 найбільш поширені сценарії, які дозволять перевірити роботу функціоналу та отримати коментарі від безпосередніх користувачів системи:

Оформлення вибуття іноземного судна зі простроченим зобов’язанням про зворотне ввезення (вивезення), включаючи базову роботу з документами та формальностями

Повний цикл оформлення іноземного судна: прибуття та вибуття, з накладанням зобов’язання та закриття без прострочення, включаючи обробку екстраординарних ситуацій: відправка на доопрацювання, скасування формальності та скасування відмітки.

Повний цикл оформлення українського судна для перевірки роботи з зобов’язанням.

Це 1-й етап функціоналу. Наступні етапи розвитку функціоналу дозволять автоматизувати роботу із загальними деклараціями прибуття, масштабувати використання Електронного журналу пункту пропуску морського сполучення на всі порти України, а також забезпечити ведення обліку та митний контроль товарів, що перетинають кордон в морських пунктах пропуску та перевозяться у контейнерах. Після проведення дослідної експлуатації та відшліфовування функціоналу планується пілотування в Одеський митниці упродовж 3-х місяців; після того  буде ухвалено рішення щодо можливості розгортання функціоналу на національному рівні. 

Як відомо, реформа Митниці передбачає запровадження нових ІТ рішень для модернізації сервісів та процесів її роботи – ІТ трансформацію. IT трансформація Митниці передбачає 6 головних напрямків: «Кабінет взаємодії з Митницею», «Митний контроль і оформлення», «Публічна звітність і аналітика»,  «Розумний пункт пропуску», «Кібербезпека», «Гармонізація з ЄС». Ці напрямки є також складовими проекту «е-Митниця»  - одного з проектів цифровізації, передбачених Постановою Кабінету Міністрів. Реалізувати їх передбачається до кінця 2022 року. 

Створення «Журналів пунктів пропуску» (морських, автомобільних) передбачено напрямком «Митний контроль і оформлення».