Режим спільного транзиту (NCTS)
Нова комп'ютеризована система транзиту (NCTS) та Україна
Конвенція про процедуру спільного транзиту є основою для переміщення товарів між 35 країнами: державами-членами ЄС, країнами Європейської асоціації вільної торгівлі (ЄАВТ/EFTA), Туреччиною, Північною Македонією та Сербією. Технологія, яка лежить в основі Конвенції, - Нова комп'ютеризована система транзиту (NCTS). Вона доступна лише для членів Конвенції.
Чому Україна приєднується до Конвенції і запроваджує NCTS
Україна реформує митну систему відповідно до норм ЄС. Митний транзит є одним із наріжних каменів економічної інтеграції між ЄС та Україною. Тому серед ключових зобов’язань України за Економічною частиною Угоди про асоціацію з ЄС є приєднання до Конвенції про процедуру спільного транзиту.
Щоб приєднатися до Конвенції, Україна має запровадити NCTS. Станом на січень 2021 Україна використовує Національну систему контролю транзиту. Застосування NCTS розпочалося 16 листопада 2020 і відбуватиметься у три етапи: Пілотний проект, Національне застосування та Міжнародне застосування. Після під’єднання до міжнародної Нової комп’ютеризованої транзитної системи (NCTS) Україна зможе отримати запрошення приєднатися до Конвенції. Україна має перспективу отримати таке запрошення наприкінці 2021 – на початку 2022. Приєднання ратифікується Верховною Радою України.
Чому це важливо
NCTS з'єднує митні служби в країнах-учасницях Конвенції, дозволяючи обмінюватися митними даними. Після приєднання до Конвенції, митниці ЄС і України матимуть в системі один транзитний документ. Це дозволяє митним органам контролювати товари на кожному етапі перевезення, що означає відстеження вантажів у різних юрисдикціях. Це, прогнозовано, покращить боротьбу з шахрайством із супровідними документами та збільшить митні надходження до бюджету.
Митні надходження зараз складають близько 35% надходжень Державного бюджету України, тому важливо, щоб митні платежі сплачувалися чесно.
Особливості правил спільного транзиту
Після під’єднання України до міжнародної Нової комп’ютеризованої транзитної системи (NCTS), процедури транзиту будуть приведені у відповідність до норм, які діють в ЄС.
Зокрема, буде єдиний транзитний документ: від митниці відправлення до митниці призначення. Використання однієї транзитної декларації для доставки вантажів з однієї країни в іншу, згідно із процедурою спільного транзиту, зменшує вартість митних процедур та час, необхідний для їх проходження, – отже, зменшує черги на кордоні, що означає швидший потік товарів.
Особливістю режиму спільного транзиту є обов’язкове гарантування та пломбування усіх переміщень. Наразі в Україні при транзиті фінансові гарантії є обов’язковими лише для близько 30% товарів. З часом фінансові гарантії стануть обов’язковими для всіх видів товарів. Пломби накладатимуться на увесь транспорт; вони матимуть захисну функцію і будуть визнаватися в ЄС. Це підвищить безпеку перевезень.
Конвенція про процедуру спільного транзиту передбачає для трейдерів застосування ряду спеціальних транзитних спрощень, як-от: застосування загальної фінансової гарантії, загальної фінансової гарантії із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 50% або 70%, звільнення від гарантії; можливість відправлення або отримання товарів без їх пред’явлення митниці ("авторизований вантажовідправник", "авторизований вантажоодержувач"), самостійного накладання пломб на вантажі. Трейдери мають можливість отримати дозволи на застосування декількох спрощень одночасно.
Статус Авторизованого економічного оператора (АЕО) дозволить трейдерам користуватися цими спеціальними транзитними спрощеннями без проходження додаткової перевірки митницею.
Поступовий перехід
Національна система контролю транзиту, чинна в Україні станом на січень 2021, використовує для контролю доставки митні декларації ЕЕ. Перехід на митну декларацію T1UA, передбачену процедурою спільного транзиту, відбуватиметься поступово.
Під час Пілотного проекту (триватиме орієнтовно до квітня 2021) бізнес заповнюватиме обидві декларації (ЕЕ та T1UA); участь у пілотному проекті є добровільною. Після Національного застосування нової системи в повному обсязі, певний період, обидві системи існуватимуть одночасно; бізнес самостійно обиратиме, яку митну декларацію він хоче подати при транзиті товарів. Однак за деякий час, оскільки нова система надаватиме більше переваг, передбачається, що бізнес повністю мігрує до нової системи, після чого «стара» система припинить існування.
Допомога ЄС
ЄС допомагає Україні виконати всі дії, щоб приєднатися до Конвенції – зокрема, через програми EU4PFM, RST. Литва безоплатно надала Україні своє програмне забезпечення NCTS. За фінансової підтримки ЄС воно було локалізоване та пристосоване до застосування в Україні. За експертної підтримки ЄС розробляється законодавча база, здійснюються контакти з європейськими профільними структурами (зокрема, DG ТAXUD).
Нова комп'ютеризована система транзиту (NCTS) та Україна
Конвенція про процедуру спільного транзиту є основою для переміщення товарів між 35 країнами: державами-членами ЄС, країнами Європейської асоціації вільної торгівлі (ЄАВТ/EFTA), Туреччиною, Північною Македонією та Сербією. Технологія, яка лежить в основі Конвенції, - Нова комп'ютеризована система транзиту (NCTS). Вона доступна лише для членів Конвенції.
Чому Україна приєднується до Конвенції і запроваджує NCTS
Україна реформує митну систему відповідно до норм ЄС. Митний транзит є одним із наріжних каменів економічної інтеграції між ЄС та Україною. Тому серед ключових зобов’язань України за Економічною частиною Угоди про асоціацію з ЄС є приєднання до Конвенції про процедуру спільного транзиту.
Щоб приєднатися до Конвенції, Україна має запровадити NCTS. Станом на січень 2021 Україна використовує Національну систему контролю транзиту. Застосування NCTS розпочалося 16 листопада 2020 і відбуватиметься у три етапи: Пілотний проект, Національне застосування та Міжнародне застосування. Після під’єднання до міжнародної Нової комп’ютеризованої транзитної системи (NCTS) Україна зможе отримати запрошення приєднатися до Конвенції. Україна має перспективу отримати таке запрошення наприкінці 2021 – на початку 2022. Приєднання ратифікується Верховною Радою України.
Чому це важливо
NCTS з'єднує митні служби в країнах-учасницях Конвенції, дозволяючи обмінюватися митними даними. Після приєднання до Конвенції, митниці ЄС і України матимуть в системі один транзитний документ. Це дозволяє митним органам контролювати товари на кожному етапі перевезення, що означає відстеження вантажів у різних юрисдикціях. Це, прогнозовано, покращить боротьбу з шахрайством із супровідними документами та збільшить митні надходження до бюджету.
Митні надходження зараз складають близько 35% надходжень Державного бюджету України, тому важливо, щоб митні платежі сплачувалися чесно.
Особливості правил спільного транзиту
Після під’єднання України до міжнародної Нової комп’ютеризованої транзитної системи (NCTS), процедури транзиту будуть приведені у відповідність до норм, які діють в ЄС.
Зокрема, буде єдиний транзитний документ: від митниці відправлення до митниці призначення. Використання однієї транзитної декларації для доставки вантажів з однієї країни в іншу, згідно із процедурою спільного транзиту, зменшує вартість митних процедур та час, необхідний для їх проходження, – отже, зменшує черги на кордоні, що означає швидший потік товарів.
Особливістю режиму спільного транзиту є обов’язкове гарантування та пломбування усіх переміщень. Наразі в Україні при транзиті фінансові гарантії є обов’язковими лише для близько 30% товарів. З часом фінансові гарантії стануть обов’язковими для всіх видів товарів. Пломби накладатимуться на увесь транспорт; вони матимуть захисну функцію і будуть визнаватися в ЄС. Це підвищить безпеку перевезень.
Конвенція про процедуру спільного транзиту передбачає для трейдерів застосування ряду спеціальних транзитних спрощень, як-от: застосування загальної фінансової гарантії, загальної фінансової гарантії із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 50% або 70%, звільнення від гарантії; можливість відправлення або отримання товарів без їх пред’явлення митниці ("авторизований вантажовідправник", "авторизований вантажоодержувач"), самостійного накладання пломб на вантажі. Трейдери мають можливість отримати дозволи на застосування декількох спрощень одночасно.
Статус Авторизованого економічного оператора (АЕО) дозволить трейдерам користуватися цими спеціальними транзитними спрощеннями без проходження додаткової перевірки митницею.
Поступовий перехід
Національна система контролю транзиту, чинна в Україні станом на січень 2021, використовує для контролю доставки митні декларації ЕЕ. Перехід на митну декларацію T1UA, передбачену процедурою спільного транзиту, відбуватиметься поступово.
Під час Пілотного проекту (триватиме орієнтовно до квітня 2021) бізнес заповнюватиме обидві декларації (ЕЕ та T1UA); участь у пілотному проекті є добровільною. Після Національного застосування нової системи в повному обсязі, певний період, обидві системи існуватимуть одночасно; бізнес самостійно обиратиме, яку митну декларацію він хоче подати при транзиті товарів. Однак за деякий час, оскільки нова система надаватиме більше переваг, передбачається, що бізнес повністю мігрує до нової системи, після чого «стара» система припинить існування.
Допомога ЄС
ЄС допомагає Україні виконати всі дії, щоб приєднатися до Конвенції – зокрема, через програми EU4PFM, RST. Литва безоплатно надала Україні своє програмне забезпечення NCTS. За фінансової підтримки ЄС воно було локалізоване та пристосоване до застосування в Україні. За експертної підтримки ЄС розробляється законодавча база, здійснюються контакти з європейськими профільними структурами (зокрема, DG ТAXUD).
Наказ Міністерства фінансів України від 12 листопада 2020 року № 701 "Про проведення пілотного проекту з тестування роботи національної електронної транзитної системи" (тимчасовий, на період проведення І етапу Пілотного проекту)
Наказ Держмитслужби від 13 листопада 2020 року № 520"Про запровадження пілотного проєкту з тестування роботи національної електронної транзитної системи"
(тимчасовий, на період проведення І етапу Пілотного проекту)
Наказ Міністерства фінансів від 22 грудня 2020 року №795 " Про затвердження Порядку заповнення митних декларацій окремих типів"
На період проведення Пілотного проекту, із запитаннями щодо режиму спільного транзиту та NCTS можна звернутися до Служби підтримки електронною поштою: HelpDesk_NCTS@customs.gov.ua. Відповіді на надіслані запитання можуть бути використані для публікації в розділі «Запитання-відповіді».
NB! Звертаємо Вашу увагу, що на період проведення Пілотного проекту інформація, надіслана на електронну поштову скриньку HelpDesk_NCTS@customs.gov.ua, не підлягає розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян. Для розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян така інформація має направлятися офіційними каналами зв’язку і порядку, визначеному законодавством.
На період проведення Пілотного проекту, із запитаннями щодо режиму спільного транзиту та NCTS можна звернутися до Служби підтримки електронною поштою: HelpDesk_NCTS@customs.gov.ua. Відповіді на надіслані запитання можуть бути використані для публікації в розділі «Запитання-відповіді».
NB! Звертаємо Вашу увагу, що на період проведення Пілотного проекту інформація, надіслана на електронну поштову скриньку HelpDesk_NCTS@customs.gov.ua, не підлягає розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян. Для розгляду Держмитслужбою відповідно до законодавства України про доступ до публічної інформації та/або звернення громадян така інформація має направлятися офіційними каналами зв’язку і порядку, визначеному законодавством.